Vi har i snart 3 år privatleasat en MINI och i Januari går kontraktet ut. Då vi är väldigt nöjda med bilen är vi sugna på att utöka vårt bolån och istället köpa ut denna av MINI själva. De har meddelat oss att de inte kommer att kunna ge ett pris förens 3 mån innan kontraktet avslutas, så vi avvaktar just nu detta.
Då till min fråga. Vi har ett avtal på 3000mil under dessa 3 år, men vi kommer max att landa på 2000 mil vid periodens slut. Detta gör ju att bilen tekniskt sett är mer värd än vad de räknat med och de skulle kunna sälja denna dyrare, trots att vi genom leasningen ändå betalat för värdeminskningen. Kan de “straffa” oss för dessa undermil i att bilen blir dyrare för oss att köpa loss än om vi kört de 3000 mil vi avtalat?
Undrar också om någon som gjort detta tidigare har erfarenhet av om vi ändå behöver gå in för kontrollen av bilen? Vi har några smårepor som väntat och skrapmärken på en fälg exempelvis, men kommer de ta hänsyn till detta när de ger oss ett pris?
Det är första gången vi skulle köpa loss en leasingbil så alla tips mottages gärna
Jag ska försöka sammanfatta det eftersom jag arbetar med detta.
När du leasar/hyr bilen betalar du efter hur mycket du får köra, att du sedan väljer att köra mindre kommer inte gynna dig på något sätt alls. Du har rent krasst betalat för en rättighet du inte utnyttjat.
Vid återlämnandet eller strax innan kommer man sätta ett marknadsvärde på bilen, tyvärr kommer du få betala detta pris precis som vem som helst som avser köpa bilen.
Du har ingen förköpsrätt vilket innebär att bilfirman kan neka dig att köpa den, de kanske redan har en spekulant eller behöver den i en annan affär.
Gäller det en 3 år gammal pris så skiljer det sig så lite i det fall att bilen rullat 2000 eller 3000 mil så det är inte värt att “bråka” om.
Jag förstår att det jag skriver låter hårt men det är dessvärre så det är, givetvis kan bilfirman vara hyggliga men jag har dessvärre svårt att tro att så kommer vara fallet.
Man kommer inte ta hänsyn till skadorna vid en offert till dig, offerten bygger på att bilen är i det skick den ska vara till. Du kommer lastas för ev skador och få ersätta dessa vid återlämnandet av bilen. Vill du förekomma istället för att förekommas så åtgärda skadorna via försäkringen innan, risken finns annars att du får en faktura på beloppet.
Om vi skulle få ett pris och de är villiga att sälja den till oss, behöver vi ändå lämna in den och åtgärda skadorna innan vi köper ut den igen? Känns kontraproduktivt om vi ändå hade fått köpa den för marknadsvärdet…
Om vi behöver lämna tillbaka den förstår jag dock såklart att vi ska åtgärda skadorna innan!