Jag och min fru bor idag i hus i ett helt okej område i vår stad. På sikt vill vi gärna flytta till ett av de finare områden vi gillar.
I området har vi egentligen bara råd med totalt renoveringsobjekt (vilket vi inte har ork för med två småbarn) eller hus längs en bussgata i utkanten av området. Nu har det dock kommit ut ett hus längs just den gatan som vi verkligen gillar. Säljarna verkar vilja sälja snabbt (skilsmässa + strul) och är öppna för att sälja innan visning, till ett pris som ligger precis inom vår budget. Huset har visst renoveringsbehov men inget akut.
Det är alltså en vanlig lite bredare villagata med trottoar på ena sidan och blomlådor/avsmalningar som gör att trafiken går långsamt. Endast en linje kör där, ca var 30:e minut.
Så, ni som bor eller har bott längs med en bussgata, hur mycket störde det er? Är det av en anledningen det är billigare längs den?
Bifogar bild från gatan för att se hur det ser ut.
Om bussen kommer vara 30de minut tror jag inte detta stör nämnvärt när man väl bor där. Men om det är en bredare gata, det är inte genomfartstrafik på gatan till/från området? Det kan jag i så fall tänka mig drar ner både pris och trivsel.
Nej, det skulle jag inte säga. Bussen svänger ut på den stora vägen lite längre fram, och gör egentligen vara en avstickare in i området och stannar på typ 3 ställen. Tyngre trafik kör därför på den större vägen som går runt området, och när vi varit och promenerat förbi känns trafiken normal för en villagatan, dvs i princip de som bor där som kör där.
Tror man får ha rätt ömtåliga öron om man ska störas på en buss som passerar var 30:e minut, ens om det är en i vardera riktningen inom samma intervall. Skulle säga att en genomsnittlig A-traktor stör mer än bussarna som passerar utanför mitt fönster.
Viss trafik får man räkna med, förr eller senare kommer någon granne beställa på Foodora eller Amazon, och då kommer det också fordon.
Jag har bott ett tag vid en bussgata, dock lägenhet med sovrummet ut mot bussgatan, och en buss som går var 10e-20e minut nästan hela natten, i kombination med annat trafik, MC, bilar etc tycker jag det är riktigt störande och man kan aldrig ha fönstret öppet om natten ifall man vill sova. Antar att den gatan inte är lika trafikerad, och inte heller nattetid, men jag letar nu efter boende där man har lugnet där jag ska sova och dricka kaffe åtminstone
Är nog fler husspekulanter som ser hus vid bussgata som något negativt än som ser det som något positivt. Så, ja det påverkar eftersom en del spekulanter stör sig på större antal fordonspassager som är lätt att förutse med en bussgata. Det omvända gäller också hus längs återvändsgata ses ofta som något positivt av många spekulanter tack vare avsaknad av genomfartstrafik.
Vår tomt gränsar mot en hyfsat trafikerad områdesgenomfartväg i Stockholmsförort (dock ej bussar). Vi stör oss en del på ljudet när vi är ute på tomten för att “koppla av”. Inomhus eller om vi är ute för att greja så stör det oss inte,
Dubbelkolla bara ordentligt så det inte är något annat än bussgata + snabb affär pga skilsmässa som är skälet till ett lågt pris. Det låter lite skumt om det enda andra huset i samma låga prisklass i området är ett totalt renoveringsobjekt. Ta med någon kompetent och erfaren husmänniska när ni kollar på det.
Jag är EXTREMT ljudkänslig och bor vid en bussgata. Reagerar inte ens på bussen och i mitt fall kör den oftare än var 30e minut dock inte nattetid. Gräsklippare, trimmer, epa-traktorer, grannar som renoverar, osv, är mycket värre.
Har nog inte hört en gräsklippare alls i år. Varenda människa verkar ha robot nu för tiden. Det som brukar störa mest är lövblåsare men det är ju under en rätt begränsad period.
Bor man i lägenhet så är det värsta jobbiga grannar. En granne som älskar att spela trummor är inte kul kan jag lova. Även eltrummor låter för jävligt. Par som ofta bråkar högjutt sent på kvällar och ofta har fest är också väldigt påfrestande i längden.
Köp, det där ser ju ut som en beskedlig gata! Bor själv precis vid ett stråk där utryckningsfordon brukar köra, stör mig inte alls. Eftersom det bara blir till bakgrundsljud. Har dock stört mig ofantligt på grannar som haft högljudda fester vid tidigare boenden, sånt är mycket värre tycker jag, det smälter inte in i bakgrunden på samma sätt.