Kryptokraschen 2022

Nördig tråd om DeFi och kryptokraschen i och kring Luna och att det fick konsekvenser för flera plattformar och krypton runt om. Vissa skriver att det är värsta veckan för krypto någonsin med minskat marknadsvärde på 200 miljarder USD.

I textform:

Källan:

Lite mer på ämnet:

3 gillningar

Det är spännande att se historien skrivas! Kommer bli intressanta kommande 5 år för den globala ekonomin tror jag. Men jag vet inte riktigt om krypto kommer ha så mycket påverkan på resten av ekonomin/finans.

3 gillningar

Enda påverkan jag har sett att en del har både krypto och andra värdepapper och att man behöver sälja av värdepapper för att täcka förluster i krypto / köpa på nedgång i krypto.

Världens kap ju! :joy:

1 gillning

Jovisst, men hur mycket “pengar” är det som har gått upp i rök egentligen?

Nu har jag inte läst så noga, men det var väl i häradet 200 miljarder USD? De stora S&P 500 ETF:erna har var för sig större AUM än det som nu gått upp i rök. Tror SPY ligger mellan 300 och 400 miljarder USD?

Tror det ”bara” var några hundra miljarder USD. Tror det dock är ganska stor del av totalmarknaden. Följer man lite kryptotwitter så verkar ju det här med diversifiering inte vara någon utbredd grej.

2 gillningar

Fast värdet på BTC och ETH har ju snarast gått upp sedan dess? Således en Lunakrasch men ingen kryptokrasch?

Väldigt “stäääble” coin

Tror detta är bara början. Tether som redan är lite misstänkt kommer nog att dyka också, och om man får tro Coffezillas analys (och det gör jag) går det illa för Bitcoin. Follow up videon som är kortare är värd en kaffekoppstitt.

3 gillningar

Senaste veckan är det huvudsakligen LUNA och UST som imploderade. Men även BTC och ETH är båda ned cirka -60% sen ATH förra året (och nästan -20% på en vecka).

2 gillningar

Tether har varit scamanklagat i över ett år, så det är ingen nyhet att allt inte ligger rätt till där…

Precis. Och med två av de största crypto, varav en ett stable coin (om än Algo, men fortfarande stable) gick i toan så tror jag det kan trigga tethers demise, och just pga ryktena kommer att öka på fallet.

Glad att jag inte har en enda nolla/etta crypto :grin:

3 gillningar

Nu hade jag inga Luna (mest av en tillfällighet att dom inte nått min köplimit) men samma sak gäller med krypto som med allt annat, diversifiering är a och o. Det är helt galet när man läser på reddit (https://www.reddit.com/r/terraluna/) om vad folk skriver där… Jag rekommenderar alla att gå inne läsa, oavsett om man är intresserad av krypto eller inte, men för att förstå vikten av diversifiering…

Jag kan mycket väl tänka mig bli nästa regerings diversifieringsminister för att lära alla om ett icke koncentrerat sparande - dock INTE bara indexfonder… :grin:

6 gillningar

BTC -40% senaste 45 dagarna, men det är ju för att kursen i princip följer Nasdaq – har ingenting med Luna att göra. BTC är i grunden volatilt, så sådana rörelser är ingenting som förvånar. Absolut ingen krasch… :slight_smile:

1 gillning

Tether har varit scam anklagat sedan 2017 och det är nästan lika uppenbart som bitconnect.

2 gillningar

Eller en porrskådiskrypto. Som Coffezilla säger, “this is the dumbest story, if you fell for this we are in trouble …” 01:20 in i videon

4 gillningar

Åh herre min skapare. Simp squad is strong in this one.

Hade aldrig hört talas om detta. Mitt största problem med NFT:er är att dom är så fruktansvärt fula/dålig kvalite. Visst mona lisa ser ut som en bakad potatis, men konstnären la iallafall lite tid på att göra den istället för att använda “filler” funktionen i paint.

4 gillningar

:person_shrugging:

Javisst är BTC och ETH volatila och du får såklart sätt vilka gräns du vill för att kalla det krasch.

Mitt enda problem med NFT är att det är rent skräp.

4 gillningar

Kom igen. Förolämpa inte skräp :joy:

5 gillningar

Din köplimit måste ha varit väldigt låg? Gick inte ordern iväg i krashen?