Kvinnor, har ni tips kring självförsvar?

Hej!

Jag har i dagarna börjat arbetsträna i city i staden där jag bor. Det innebär att jag nu kommer röra mig mer utomhus än jag normalt sett gör. Ibland känner jag mig lite som en pensionär som gärna undviker att gå ut när det är mörkt. :see_no_evil:

Dels har jag tidigare blivit påkörd en gång och även blivit bestulen en annan gång. Så är numera medvetet extra försiktig, jag gissar att när man går med krycka som jag, så är man ett tacksamt offer för kriminella.

I staden jag bor förekommer det ibland rån och även överfall i de områden jag kommer röra mig.

Så till min fråga. Har ni tips på produkter eller kanske kurser som kan vara till hjälp om jag hamnar i en utsatt situation?

:heart:

3 gillningar

Skrik så högt du kan och möjligtvis något försvarsspray(kan dock vara svårt att använda kanske om man har kryckor?) Finns plegium som kan skicka sms till någon i din kontaktlista med kordinater när du använder försvarssprayet.

Tyvärr så brukar självförsvarskurser för kvinnor vara rena mumbo jumbon. Dessa ger då kvinnor den falska känslan att de kan försvara sig själv, vilket kan leda till väldigt farliga situationer.

Håll koll på dina omgivningar och vilken tid du går utomhus. Om du tror att någon följer efter dig ta dig snabbt till ett område som är mer befolkat.

Förrutom det så finns det tyvärr inte så mycket man kan göra lagligt sett på grund av Sveriges svaga nödvärnslagar.

Edit: Vill också tillägga att jag själv använder försvarsspray men som man. Att lägga 200 kr som försäkring som man endast betalar 1 gång per typ 4 år känns väldigt värt det.

2 gillningar

Försvarsspray bör funka, går med en krycka. Men kan inte springa, men de områden jag rör mig genom är bebodda. Så kanske en minimistlur kan funka. :trumpet:

1 gillning

Fy vad skräp det är att man ska behöva känna sig orolig.

Lyssna inte på något, då är du mer uppmärksam. Ring eller låtsasprata i telefon.

1 gillning

Jag brukar undvika lurar överlag när jag kör i city, för mycket trafik att hålla reda på. :yum:

Tror att låtsasprata i telefon gör 0 skillnad tyvärr. Vill någon råna eller göra ett överfall så hindras de inte av att jag håller en mobil. Det kan också försvåra om jag verkligen behöver använda sos appen till exempel. Då kanske det är bättre att helt enkelt prata med sig själv.

Har spanat lite på försvarsspray med inbyggt larm, de kostar lite. Men finns även vissa företag som ger en ny gratis om de används i en nödsituation. Bara en polisanmälan gjorts.

Skaffa en MC-jacka med nitar på, färga håret svart och gör en krigsmålning så du ser riktigt farligt och avskräckande ut. Sen kan du stanna till ibland och göra några utfall med kryckan.

Nej, allvarligt talat, förstår din känsla och tycker det är bedrövligt att man ska känna sig otrygg i samhället. Jag har nog tyvärr inga bra tips mer än att försöka undvika skumma gångvägar.
Hoppas att arbetsträningen går bra.

2 gillningar

Den går bra! Lite ironiskt bara, det är en organisation som jobbar med att öka tillgängligheten på arbetsmarknaden. Men kontoret ligger i ett hus med tokliten hiss och utan automatiskt öppnande hissdörrar. Så får leka akrobat varje gång jag ska dit och hem. :rofl:

Men de ska prata med byggnadsvärden, så hoppas de kan installera dörröppnare. :crossed_fingers:

Det är ett lite mindre kontor med trevliga och lugna människor, så jag passar in bra. Även om jag är mer glömsk och mer halt än de andra. :blush:

2 gillningar

Jag föreslår en liten flaska hårspray. Ryms i fickan o är då lättillgänglig. Hårspray i ögonen är inte skönt. Billigt, enkelt o lagligt.

4 gillningar

Beror på engagemangsnivå eftersom det inte finns några genvägar. Om du vill träna något som faktiskt fungerar och ger självförtroende så skulle jag rekommendera närmsta Krav Maga-klubb med duktig instruktör.

5 gillningar

Ska kolla med mitt gym, de kanske har någon kontakt med någon vettig instruktör. Men just min stelopererade fotled ställer till det med balansen för mig. Så det innebär vissa begränsningar.

Men de har ett helt team på gymmet med läkare, PTs och sjukgymnaster, så någon borde känna någon eller ha andra förslag.

Så tråkigt att behöva tänka på, men plus en på Krav Maga!
Enda kampsporten, mig veterligen, som adresserar hotfulla situationer pragmatiskt.
Typ: kan du springa från problemet så gör det!

4 gillningar

Jag får försöka hitta någon som kan trimma min elrullstol! :yum:

1 gillning

Jag har bestämt mig för att leva som jag vill och röra mig i princip var jag vill. Jag vill inte bli begränsad och tar den risk det medför. Men har respekt för att inte alla tänker så!

Blir lite förvånad över svar i stil med att du skulle lära dig kampsport, som väl inversterad tid. Om du är kvinna (fysiskt svagare än en man rent statistiskt) och dessutom går med krycka. Vad är sannolikheten att du skulle lyckas slå dig fri från en (kankse flera) rånare som rimligtvis är beväpnad(e) och fysiskt frisk(a)? Låter helt lönlöst i mina öron.

Någon form av försvarsspray och larm absolut. Men sen måste det väl handla om att inte gå på fel ställen vid fel tidpunkt och ta sällskap när man kan? Själv har jag som regel sällskap av en vakthund (inte för att hålla folk borta i första hand. Han är min livskamrat.) och det är ett hett tips om man vill känna sig trygg. Dock inte så lätthanterligt för övrigt i vardagen. Finns dock gott om stora och snälla hundar som också inger viss respekt utan att aktivt skrämma bort allt som närmar sig :wink:

Kul med arbetsträning!!

2 gillningar

Brasiliansk jiu jitsu. Helt perfekt i självförsvarssyfte. Bra träning, bra för självkänslan, snabb inlärningskurva. Som gjort för att kunna försvara sig mot ett fysiskt överfall.

2 gillningar

Tipsa gärna om fysiska träningsformer som även inkluderar försvarsaspekter.

Även om dessa inte passar just mig, min situation är ändå relativt ovanlig, så kan det inspirera andra som söker givande träningsformer. Dessa är såklart även aktuella för män, även män drabbas av rån och otäcka situationer.

Men i de flesta fall är det nog smartast att ta sig från platsen, om man kan, och larma polisen.

Men någon typ av larm blir det nog, de med färgad spray verkar passande!

1 gillning

Hemskt att behöva tänka på det i lilla Sverige (som det en gång var).

För rätt länge sedan bodde jag i ett land där det kunde gå illa rätt snabbt men var i huvudsak säkert. Jag hade alltid en teleskopbatong med mig då riktigt farliga situationer kunde uppstå. Det gav mig ett lugn att jag åtminstone kunde försvara mig även om ett krimo hade någon form av tillhygge. Såg kanske säkrare ut också så det behövdes aldrig.

Du har en krycka som du kan använda för at försvara dig. Skaffa en specialversion som är tålig så du kan rappa med den om du blir attackerad. Vet inte om det finns men tänker något starkare än aluminium.

Sen skadar det ju inte att lära sig var man ska slå för att få bra effekt utan att för den delen ha ihjäl någon. Kanske finns någon kampsport man lär sig det i. Kendo? Själv tänkte jag axlar, armar, knä men det var säkert amatörmässigt. Viktigast är nog bara att få träff och hålla låda för allt vad man kan.

I mitt fall tänkte jag också, om de var många eller hade skjutvapen (ovanligt där jag bodde), att bara titta ner i marken och helt enkelt lämna över dator, plånbok etc och hoppas på det bästa.

Kanske också läsa på hur mycket våld man får använda i Sverige för att det ska räknas som självförsvar. Man vill ju inte heller riskera att hamna i fängelse.

Ett annat tips är kanske att dress down. Mer street kläder och inga attribut som visar att du har pengar eller värdeföremål på dig.

Detta är inget problem, har lappade skor och färgglada kläder, så ser nog inte direkt ”rik” ut. Kanske börja ta med mig min gamla Iphone, så kan de få sno den. :blush:

Kryckan är rätt tålig, så den gör nog ont om man svingar den på rätt ställen.

Men det är troligen en del vapen i omlopp om det handlar om ”gäng”, men det finns lika många ensamma tokstollar känns det som. Gängen jag stött på i stan brukar vara väldigt justa, tror rullstolen gör att de är snälla. Värre är de som kör solo, i alla fall enligt mina erfarenheter. Känns som gäng vill imponera på varandra och då kanske ”svaga” offer inte ger så mycket cred. Medans de som kör solo kan ha desperata problem med droger, skulder, snedtändning osv. Då är ”svaga” offer att föredra. Kan tänka mig att det funkar lite så. :thinking:

1 gillning

Hej! Jag kan starkt och varmt rekommendera Wing Tsun, alternativt Wing Chun, varifrån det härstammar.
(Bra även för män :wink:)
Googla på det. Skapat av en kvinna (kinesisk nunna) Kategoriseras inom kung Fu men är ingen kampsport, det är självförsvar som går ut på att skydda sig och oskadliggöra en angripare - alla medel tillåtna, i kampsporter tränar man på poäng och det finns regler.
Kan läras och utövas av barn och vuxna i alla åldrar. Gammal eller ung. Stel eller vig osv…
Inga höga sparkar, inga akrobatiska inslag.
Sjukt bra träning mentalt och koordination och framförallt balansen.

Bor man i Stockholm kan jag rekommendera Wing Tsun academy https://wingtsunacademy.se/

2 gillningar

Smakprov från en legend

Och vill man se lite “nyare” med action kan man söka på “Emin Boztepe”
Den här har jag för mig visar ganska mycket exempel Wing Tsun punching by Emin Boztepe - YouTube från en kurs. (Inte bara uppvisning)

Blir lite illa till mods över en del råd här, även om trådskaparen får svar på sin fråga…

Det har nämnts i periferin men borde stå innan allas inlägg:

Första regeln är alltid att inte hamna i situationen, andra regeln att alltid fly från en konfrontation.

Oavsett om man är ung, stark, gammal, svag, har tränat självförsvar etc så är det alltid en enorm risk man tar med en fysisk konfrontation.

Så till själva frågan. Motfråga, hur mycket våld är du sjäkv beredd att utdela? Hur skadad är du beredd att bli?

Som nämndes här tidigare, vid flera angripare så är ett vettigt alternativt att vara underlägsen och gå med på deras krav.

OM du vill göra motstånd så har du en käpp som nämndes, det är väl det mest uppenbara. Men är dem flera och du kämpar emot så får man nog förvänta sig att man slåss för sitt liv. BJJ, Krav Maga blir en självklarhet att lära sig (=ha susp på sig 24/7). Men ramlar man ned i det kaninhålet så tar det aldrig slut. Vill man följa lagen tex (=mer studier) eller går tankarna till att vara beväpnad (mer träning)?

Jag har tränat självförsvar och när man som 100kg tung kille fick spela “bov” mot tjejer som tränat med andra tjejer i några veckor så såg man paniken i deras ögon, INGENTING fungerade.

Train as You fight. En självklarhet men oerhört tidskrävande.

Min analys för mig själv är att jag försöker undvika konfrontation och vara uppmärksam :wink:

9 gillningar