Låga summor - LYSA?

Hejsan! Har en fundering kring Lysa. Det nämns i podd #133 att om man ska använda sig av fondrobot bör bufferten vara kring 100 000 kr. Bör man inte använda sig av lysa om bufferten bara behöver ligga på ca 15 000 - 20 000 (student) eller har jag missförstått det? Om man inte ska göra det, varför då? Samt vad kan man göra istället?

Tack på förhand :slight_smile:

Hej Bepperino!

Jag skulle inte anse att du behöver en större buffert bara för att du använder en fondrobot, om du är student i en lägenhet så räcker nog 30-50000kr gott och väl till buffert!

Kör på Lysa om du anser att du vill ha det enkelt och slippa att själv hålla på med din portfölj under årets gång.
Vill du hålla på själv så kör på en egen portfölj!

Vad är ditt sparande till föresten, vad är sparhorisonten?

Hej, tack för snabbt svar! Vill egentligen bara börja spara för framtiden. Har ca 4 år kvar av studier så vill väl egentligen bara förbereda mig för livet efter med alla sorters utgifter som kommer komma. Som exempelvis barn, hund, bil osv. Kanske köpa lägenhet eller hus senare.

Verkar spännande och intressant med att skapa egen portfölj men nu vill jag bara komma igång med sparandet och då känns lysa som en bra start :slight_smile:

Absolut, självklart ska du komma igång med sparandet!

Kolla in “Globala Barnportföljen”, väldigt enkelt att skapa en egen portfölj också, så mycket jobb behövs inte.

Sedan för att bygga upp en stabil ekonomi så kan du kolla in “Fyra-Hinkar-Strategin”, eftersom sparande handlar om risk så är det bra att bygga upp en ekonomi som klarar svängningar så att du inte måste plocka ut pengar i fel tillfällen från långsiktiga sparanden!