Lånets storlek eller: den hemliga risken med bostäder och bolån?

Vilken ränteutgift klarar ni själva?
Jag skulle klara uppåt 20k per månad vilket är typ 13% för mig.
Men det skulle inte vara kul och skulle begränsa mitt sparande och mitt spenderande. Skulle istället välja att amortera allt eller det mesta om vi skulle se så höga räntor.

Det får en att fundera över själva amorteringen av lånet och hur man tänker runt det idag. På vårt förra hus så amorterade vi av hela lånet men sedan köpte vi ett ännu dyrare hus så då blev det lån igen och även om belåningsgraden är låg(36%) så är det först nu jag faktiskt har börjat tänka i banorna av att inte amortera utan att barnen får ta den kostnaden när de säljer huset. Finns det någon fördel egentligen att själv amortera om man har god marginal att betala räntan om man planerar att bo kvar i huset till typ man dör? Är den enda poängen att barnen då får mer och banken lite mindre om vi varit duktiga och prioriterat amortering?

Den uträkningen måste alla göra själva.
För egen del är jag nöjd med belåningsgrad på 30%.
Jag vill ha tillgång till ett kapital som inte är bundet i ett hus.
Köpte nyligen bil till exempel. (Ja, betalade kontant :speak_no_evil:).
Vill kunna bygga ut eller bygga om huset vid behov utan att tjafsa om nya lån.
Vill ha likvida medel för att kunna köra FIRE om jag så vill (uppnått FI enligt mina kriterier).

Men skulle det krisa så kan jag amortera bort lånet.

Dvs jag vill ha valfriheten att göra som jag vill.

1 gillning

Ja, centralbankerna kan slå ned inflationen med räntehöjningar ganska lätt när belåningen är så hög som nu.
Däremot vill de inte ta i så mycket att de triggar en lågkonjunktur.
Problemet är att hitta rätt balans.

Jag såg om “The Big Short” idag. Den ger en del intressanta tankar även 2022…

Man får i och för sig ha i åtanke att om räntorna någonsin når nära tvåsiffriga nivåer igen så lär även de nominella löneökningarna i samhället göra detsamma. Mer eller mindre :slight_smile:

Så jag tycker att bankernas KALP-kalkyl om 6-7% räcker mer än väl vid kreditgivning idag.

Om du har ett lån på 5 mille så ökar årsräntan med 50k per procentenhet.
Om du då kommer upp i tvåsiffrigt har du en årsränta på 500k och uppåt.

Om du ökar en årslön på 600k med 10% så får du ytterligare 60k (brutto).
Kan du täcka 500k i ränta med dina 60k i löneökning?

Nu tror jag inte att vi kommer upp i tvåsiffriga räntor då svenska folket lär få problem långt innan …

2 gillningar

Så är det givetvis! En skuldkvot på 8,3 som i exemplet ovan får vi också hoppas att en väldigt liten minoritet har :sweat_smile: Måste dock påpeka ränteavdraget om 30%, som man i och för sig inte kan ta för givet i längden!

Sedan tänkte jag också från det perspektivet att räntan successivt skulle leta sig upp på en tvåsiffrig nivå från dagens nivåer i sådana fall. Det vill säga att den dagen man ska jämföra den hypotetiska lönen om 600K/år med ett lån på 5MSEK har lönen redan åkt lite “ränta på ränta” med betydligt högre nominella ökningar än 2% i flera års tid :slight_smile: Händer det över en natt å andra sidan, ja då jäklar är det problem!

Skuldkvoten blir ju också snabbt låg i ett sådant klimat så det blir lättare att amortera av skulden så småningom.

Fast det påverkar ju inte hur mycket de i slutändan får betala när räntan är 4%. Beteendet verkar fortfarande vara maxbelåning till räna av 1% eller så.

Verklighetsfrämmande även i USA. Hur många på reddit berättar inte om sina planer, eller befintliga köp, att köpa och hyra ut bostäder, med 5% insats?

Det är just när räntorna är låga som man ska amortera. När räntorna höjs är utrymmet mindre.

Intressant tråd i retroaktivt perspektiv. Styrräntan 2024 gick upp till 4%! Långt över den “långsiktiga” risken i det första exemplet.
Många som fick det tufft de senaste 2 åren.

1 gillning