Lära barn spara till datorn - vilket kortsiktigt sparande är bäst?

Hej. Har fått mina barn att fatta grejen med att spara långsiktigt, och skall nu testa ett mera kortsiktigt projekt.

Äldsta sonen skall få påbörja ett projekt där han sparar till en ny speldator. Tänkte att han skall sikta på 14.000 på ett till ett och ett halvt år.

Jag är tyvärr osäker på vilket sätt han bör spara i. Är det bara vanligt konto som är bäst, eller bör vi ta räntor?

Sparkonto med insättningsgaranti och bunden ränta :+1: Alternativt rörlig men då blir den aningen lägre. Santander har för 0,75% som jag använder nu, helt ok till 0 risk.

Sparkonto. Räntan är så låg att den knappt syns, så välj i första hand ett konto som är lätt att administrera.

Sparkonto 100% som de andra säger :slight_smile:

Jag röstar på cold hard cash :grin:

Hur gammal är han? Att spara 14000 kr på 1,5 år låter mycket svårt, men kanske inte omöjligt för den driftige. Du får väl tipsa om diverse aktiviteter som kan dra in lite stålar typ gräsklippning, målarjobb och sånt. Kanske reklamutdelning i arla morgonstund är något?

Sen ska det såklart sparas i spargrisen, ingen spekulation.
/H

För våra barn (som visserligen är lite yngre) använder vi appen Gimi. Funkar som en digital plånbok där barnet själv kan se hur mycket pengar som finns + lite andra features. Var pengarna sedan ligger ”fysiskt” spelar då ingen roll.