Nja, det du ser på Avanza är väl lite missvisande. De har ju sålt calls, inte köpt, så får intäkterna oavsett. Risken finns om de index de sålt calls på drar iväg som bara den.
Är det inte också så att man kan kvitta ränteutgifter mot ISK-schablonen, men inte mot KF?
OK, jag tolkade tvärtom. Ja, då begränsar de uppsidan om det blir en rusning.
Raderat innehållet
Ja precis, det är ju kostnaden för dessa CC-fonder.
Hade en del värdepapperskredit ett tag men det slutade med att jag inte ville ha lån där heller. Kör helt skuldfritt mot mångas ogillande. Ja, kanske inte ogillande men många tycker det är bättre att vara lite belånad. Mer lönsamt.
Jag tycker det är skönt att vara skuldfri.
Ja, precis. KF är en slutlig skatt och ingår inte i deklarationen utan dras direkt på KF kontot.
Trist med lördag och ingen öppen börs.
Avanza håller öppet för utdelningar i alla fall. Trevligt. Det var utdelning nummer 14 i augusti.
Bra antal men tyvärr lite lågt i belopp jämfört med årets månadssnitt.
Denna gång blev det inte växling till SEK för fondköp utan jag brände NOK på Vår Energi Avanza och BW LPG Avanza . Båda bra utdelare.
September blir bättre än augusti. Nu väntar 20 utdelningar på 22 vardagar.
Hur ser er september ut? Några roliga man missat?
Fick tips om Okeanis Eco Tankers Corp. så den köpte jag för de NOK jag fått utdelat nu sist. Den delar ut kvartalsvis. 14,53%.
VDIV är en av mina favoriter och delar ut i september.
När jag var ny jagade jag småbolag, sen blev det mer vanliga bolag, sen utdelningsaktier, efter portföljen passerade 10m så blev det mest utdelande etfer/fonder och investmentbolag där man höjer utdelningen. Nästa år blir det fire då mina utdelningar är mer än vad jag får i pension när jag fyller 68 år om 20 år även om jag jobbar heltid tills dess och ändå är jag högavlönad(60k+) sjukt nog.
Fire är fonder/etfer, aktier är hobby.
Håller med. Jag har 82% i 5 breda och billiga fonder samt 3% i några olika breda ETF:er. Men jag uppskattar utdelningarna. Kul med lite pyssel.
Precis man vill ha lite och pyssla med och sen om man är börsintresserad med så kan man utnyttja lägen, är upp 18,34% i år och det beror en del på det men har inte varit några större förändringar utan mer återinvestering.
Bra där. Jag 18,01%.
17,94 här men då har jag en hel del D-aktier som drar ner snittet.
Angående att utnyttja lägen, någon som räknat på kommande avknoppning i SKF?
Jag hoppade av SKF i juni och den har gått upp 10% sen dess.
Jag var lite orolig över problem och ökade kostnader i samband med avknoppning på kort sikt och ville inte riskera sitta med Vertevo då fordonsindustrin inte går bra.
På sikt tror jag mer på SKF utan Vertevo delen, men ville inte vara med om en eventuell turbulens i närtid. Samtidigt så försöker jag vikta om portföljen och SKF fick åka ut för tillfället. Jag har inte räknat på det alls.
Tror du på en positiv avknoppning? Behåller du Vertevo också eller ska den bort?
Det ser toppen ut. Jag äger också i stort sett bara bolag och fonder som delar ut. Volvo och Nordea är riktigt bra att ha mycket av tycker jag. Jag ser heller inga problem med att äga aktier som inte lyfter i kurs men istället delar ut.
Har inte räknat på det alls, men ofta har ju avknoppningar resulterat i ett större värde över tid så varje gång en dyker upp blir man lite nyfiken. Ska ta och läsa lite och se vad jag tror-
Precis, blir lättare att värdera varje del för sig. Speciellt om det är olika segment.
Jag vet egentligen inte mer än andra beträffande just SKF, men jag kände att jag inte kunde bedöma hur det kommer att gå när fordonsindustrin är på väg ner i USA och Europa och avknoppningar kostar pengar och resurser. Så jag ville undvika en eventuell kortsiktig turbulent tid för aktien. Då går jag på känsla eftersom jag inte kan bedöma på annat sätt. Kan ju bli så att man värderar SKF mycket högre på egen hand och avknoppningen som tar smällen men i kronor sett så tjänar man på att ha haft kvar SKF ![]()
Det är hur jag tänkt och jag har inget som kan bekräfta mina tankar.