Life hacks för din ekonomi

Tänkte bara höra om ni har några bra ekonomiska life hacks som ni gärna delar med er av. Det ska vara en enkel och liten åtgärd i vardagen som:

1. Minskar dina utgifter, eller
  2. Ökar dina inkomster, eller
  3. Minskar den tid du behöver lägga på din ekonomi

Inga stora grejer, inget om långsiktiga strategier, inga stora summor. Små grejer, lågt hängande frukter, som egentligen bara är att plocka ned ned minimal arbetsinsats, utan att tumma på livskvaliteten.

Har inga bra själv, det är därför jag frågar :slight_smile:

7 gillningar

Dessa har gjort skillnad för mig:
Byt försäkringsbolag
Förhandla ner ev räntor (tro inte banken när de säger att det inte går att få lägre. Jämför med andra)
Sätt dig in i de löneförmåner du har
Ta reda på lönepolicyn och försök agera så att du har starka argument vid nästa löneförhandling
Bo i lägenhet och slipp många dyra villakostnader.

(Sen finns det förstås diverse saker att spara in på som spotify och tidning. Men jag vill kunna leva också. Idag har jag gjort det högst oekonomiska valet att beställa en glassmaskin…)

8 gillningar

Kategori 3: Placeringsfördelaren hos Nordea som gör att jag inte behöver bry mig om jag ställt in för högt eller för lågt månadssparande eller pilla med det manuellt, istället förs allt över ett visst saldo över till fonderna. Känns otroligt svårt att gå över till Avanza eller Nordnet pga detta, trots deras andra fördelar.

6 gillningar

Kan dela med mig av en kompis lifehack som han kört i 15 års tid (mångmiljonär idag): Han gör storkok varje söndag med 10 matlådor som räcker mån-fre. Sparar sjuuukt mycket tid och pengar över tid, om man dessutom investerar överskottet tar det inte många år att bli rik.

9 gillningar

Jag har en god vän som hävdar att det bästa han nånsin gjort var att skaffa en budget-app (YNAB), och när han väl gjort det och fått in rutin på att använda den i vardagen så att han inte behöver tänka på det längre så har det sparat oerhört mycket pengar och tid. Funderar också på att prova det men alltid en ansträngning att ta första steget…

Byta försäkringsbolag för bilförsäkringen har jag sparat mycket pengar på innan, men har faktiskt slarvat med det nu. Håller också med om att förhandla och förhandla om bolåneräntan samt löneförhandla. Köpa begagnat eller byta saker – liten grej men jag har massa krukor köpta i secondhand-affär (tycker inte tillräckligt mycket om tex krukor för att köpa för fullpris ofta), växter som tagits från sticklingar m.m. Och att tänka igenom/researcha konsumtion så att man kan ha det där tältet eller den där lampan i 10 år, kanske lite för basic för att räknas som life hack.

1 gillning

Sånt som jag tänker att jag vill göra och sen inser hur liten min kyl och frys är…

Whirlpool frysbox WHS10212 - Frysbox - Elgiganten Varsågod, payofftiden är en månad om du ersätter utelunch/hämtmat :slight_smile:

4 gillningar

Att ta hand om min kropp och hälsa…

Inbillar mig åtminstone att jag sparat in mycket pengar på detta i form av sjukvård, mediciner, karens, sjuklön m.m…

14 gillningar

Ett lifehack som jag har är att odla egen mat. Jag gör det främst för att jag tycker det är väldigt roligt och för att det smakar mycket bättre samt att det ger en sorts respekt för maten man äter.

Potatis, tomat, chili, morötter, kryddor.

Väldigt enkelt och kul är det, allt medans man samtidigt sparar pengar samt skapar förutsättningar för våra nyttodjur :slight_smile:

4 gillningar

YNAB var revolutionerande för mig också. För de som har pengar över varje månad är deras filosofi med “give every dollar a job” bra då den fokuserar sparandet på saker som verkligen betyder något. När man har mycket pengar i kontot (pga man sparar till några drömmar/viktiga köp) så försvinner det inte på impulsköp.

1 gillning

Se till att mina fritidsintressen minst finansierar sig självt och helst genererar pengar.

3 gillningar

Berätta mer…

20 tecken.

Jag gick ur Svenska Kyrkan nu i veckan och det blir en bra slant på 20år.

13 gillningar

Matlista
Veckohandla

Vill instämma med din polare. Jag har använt YNAB i många år nu och även om jag kanske inte behöver ha en budget-app (hushållsekonomin tillåter att vi slösar/slavar lite) är det en fantastisk känsla att ha koll på vart alla pengar tar vägen.

Att öronmärka pengar för olika utgifter och framförallt få en förståelse för hur mycket man spenderar är en nyckel för att få ett rikt liv, tror jag.

Jag har utgått från vad jag tycker är roligt och sen undersökt om jag kan finansiera det genom att hjälpa till med okvalificerade uppgifter inom olika organisationer. Sen gått vidare med att utforska om organisationen kan finansiera instruktörsutbildningar och därmed kunnat ta betalt genom att hålla kurser. Då har jag kunnat få tillgång till utrustning, kurser, deltagande mm utifrån instruktörsskapet. Sen rullar det vidare från det. Win, win, win :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Yes! YNAB har sparat mig väldigt mycket pengar. Speciellt i vår gemensamma ekonomi här hemma. Detta eftersom många gör expense-tracking men YNAB handlar om zero-budgeting, d.v.s du ska låta alla dina pengar få ett jobb så att du inte har några pengar över att budgetera.

Nu har vi nästan 3 månaders framförhållning på den gemensamma och för mina egna budget så ligger jag 6 månader framåt (resten investerar jag så klart).

Det handlar inte om någon magi utan mer om transparens, du vet vad varje krona går till och det gör att du tycker det blir jobbigare och jobbigare att handla onödiga saker.

Jag har inte autogiro utan måste godkänna alla betalningar. Genom att logga in på banken ofta får jag full koll på min status och ser varje faktura.

Jag har inget automatiskt sparande. Mest för att jag inte har något nysparande … men också för att kontinuerligt kunna följa upp mina saldo. Jag vet precis vad jag har på mina ISK just för att inget går per automatik utan jag gör mina byten och omfördelningar själv.

Jag shoppar aldrig för nöjes skull utan bara när jag behöver något. Då går det snabbt, jag får det jag behöver och kan ägna mig åt roligare saker.

Att odla sin egen mat är tillfredsställande på många sätt. Bra att röra på kroppen och man vet vad man äter. Bra att tänka på samma sätt om sin ekonomi. Om man jobbar själv med den vet man vad man har.

4 gillningar

Om du alltid handlar på Coop, skaffa deras MasterCard till dig och din partner och använd det överallt. Alla köp både i butiker och på matkedjan genererar “poäng” och du kan lösa dessa mot matvaror. Vi är en genomsnittsfamilj och plockar ut ca 10 000 kr per år i värdecheckar. Glöm inte att betala av kortet till 100% varje månad.

Generellt är jag emot medlemskap och kreditkortslösningar, men det här är så lätt och ger bra kickback på mat och hushåll.

3 gillningar

Spännande och kul! Bra jobbat! Jag blir inte mindre nyfiken och taggad nu :slight_smile:

1 gillning