Ligger det värsta framför oss i Sverige?

Domedagsrubriker fyller nyhetssidorna samtidigt som jag och andra i min närhet är nervösa och oroliga över KRAFTIGT stigande elpriser, matpriser, drivmedel, höga bolåneräntor som påverkar både privatpersoner men även företag.

Flera företag i område SE4 har slängt in handduken och sagt att det inte lönar sig att bedriva verksamhet längre pga alla höga kostnader.

Idag uppgav riksbankschefen Stefan Ingves att styrräntan måste KRAFTIGT upp för att bekämpa inflationen, och en stor höjning kommer säkert vid nästa möte, vilket kommer leda till ännu högre boräntor för folket och företagen samt sjunkande bostadspriser.

Vart är Sverige påväg egentligen? Stockholmsbörsen sjönk 57% mellan 2007-2008 under finanskrisen, men rådande läge med krig, krigshot, brutal inflation i hela världen och elkris i hela Europa känns spontant som en giftig cocktail och konsekvenserna kan bli något vi aldrig upplevt tidigare, hur oroliga är ni? Bör man sälja Sverigedelen och invänta lite positivare signaler? Känns som att man kan behöva pengarna nu när experter tror på elräkningar på 50-100k :grimacing::confounded:

Brutala nedgångar för några av våra finaste bolag :astonished:

Mvh, Johan

2 gillningar

Jag själv är inte alls orolig då, men mer orolig för alla som man känner då…
Folk runt om mig har tyckt att man inte tänker rätt genom att flytta till ett hus med vedeldning för 5 år sen, sen är de enligt andra dumt att inte ha några lån… Finns även dom som tycke att man skulle borrat å instalerat bergvärme istället för att köpa solcells paneler…
Allt baserar sig på att de kommer en lågkonjunktur, som har dröjt väldigt länge… Annars brukar de ske var 7:de år, men sist de va är 2008 å de är 14 år sen… Många har glömt hur de är när de är lågkonjunktur… Den här kommer å bli djupare än dom andra som varit på många år… Blir säkert inte så illa som på 30-talet då…

4 gillningar

Verkar som att ditt kristänk lönat sig, Grattis! :wink: Själv är jag inte överbelånad då jag bor i bostadsrätt och har ett bolån på 2,4mkr med bunden ränta på 1,4% i två år till.

Men jag känner flera som bor i hus med flera miljoner i lån, och med en ränta på 4-5% samt tvingande amortering och elfaktura på 10-20k i månaden så hamnar man på ca 40k i månadsutgifter, för endast boendet, vem kan betala det lixom, månad efter månad.

Winter is coming…

1 gillning

Jag är inte särskilt orolig över hushållen som sådana, folk kommer få det kärvare men klarar sig. Det blir H&M och hämtpizza istället för dyrare alternativ, byte av iPhone var tredje år istället var 18:e månad, kanske hemester med camping i naturen. Många lever redan så och har aldrig kommit högre i ekonomisk standard, för lite perspektiv.

Däremot måste vi lösa elpriset för företag. Om företag börjar konka eller förlora konkurrenskraft i sådan grad att det påverkar sysselsättningen i någon större utsträckning blir det dålig stämning på riktigt.

7 gillningar

Jag tänker inte alls kris tänk, utan mer förutsäggande eller fänka efter då…
Gammalt tänk förförtag är ju att man investerar i lågkonjunktur så man kan produsera på max närde blir högkonjunktur. . Samma sak är de att tänka köp på börsen, när alla sjunker å slå till sen…

Ja där borde de nog ha tänkt efter lite bättre. Både vad gäller storlek på lån i förhållande till egen lön men även vilken typ av bostad man köpte.

Tyvärr tror jag att de fattiga kommer känna av detta hårt. Men förhoppningsvis är det ett nödvändigt ont i ledet mot bättre förutsättningar för vår jord, men också för att vi ska börja hushålla med saker och ting istället för att slösa. Någonstans hoppas jag också på att vi börjar tänka mer långsiktigt.

En bonus vore ju att vi går mot ett mer kollektivistiskt sätt att tänka igen.

Fan du beskriver exakt min levnadsstandard, förutom att det går år emellan att jag köper kläder och då är det kampanj på coop/OKQ8 eller en onlinebeställd bandtröja som gäller. H&M hade jag för mig var lyxigt, det är ju ändå en klädaffär. Köpte en billig kinesisk telefon flera år sedan jag fortfarande använder utan plan på att byta och har inte varit på semester ens inrikes på flera år. Det mesta jag betalat för en måltid i hela mitt liv var ramen för 160kr en gång.

Då tänkte jag ändå att jag lever ganska frivolöst och lyxigt, har inte tänkt på att jag skulle leva till låg ekonomisk standard jämfört med andra svenskar men antar att jag gör det. Är inte det att jag inte har råd men har aldrig känt behoven. Jaja, störst pengahög när man dör vinner :wink:

1 gillning