Likaviktad + ombalansering

Har kollat lite på Nybörjarportföljen, men kan någon förklara viktningen inom aktiedelen för mig?

(jag vet att det har med börsvärdet att göra) men

Varför är inte tex regionerna Asien/tillväxt + Europa/Sverige + USA likaviktade? dvs 33% i varje region, och om det uppstår en obalans mellan dessa regioner, som det såklart kommer göra, så ombalanserar man för att återgå till 1/3 var. Dvs säljer av den region som har gått bäst för att köpa den som har gått sämst.

Varför antar man att just USA är den region som kommer gå bäst i framtiden? Det kanske alltid har varit så? Majoriteten av jordens befolkning bor ju i Kina och Indien t.ex…

Är det onödigt hög risk att ha så mycket placerat i Asien och så lite USA?

 

Mvh Pär

Hej!

Ja, som du skriver så handlar det om marknadsvärde. Indexfonder anpassar sig dock efter förändringar, så skulle USA ha minskad styrka och Asien växa så skulle globalfonder troligtvis balanseras om utefter det.

Jag personligen har valt att ha större exponering mot Asien än de rekommenderade portföljvikterna, det beslutet är något alla får fundera över hur de själva vill göra. En sak att ha i åtanke är att tillväxtmarknaderna svänger mer, så med större andel tillväxt blir det troligtvis högre volatilitet i hela portföljen.

Hälsningar
Elin