Har kollat lite på Nybörjarportföljen, men kan någon förklara viktningen inom aktiedelen för mig?
(jag vet att det har med börsvärdet att göra) men
Varför är inte tex regionerna Asien/tillväxt + Europa/Sverige + USA likaviktade? dvs 33% i varje region, och om det uppstår en obalans mellan dessa regioner, som det såklart kommer göra, så ombalanserar man för att återgå till 1/3 var. Dvs säljer av den region som har gått bäst för att köpa den som har gått sämst.
Varför antar man att just USA är den region som kommer gå bäst i framtiden? Det kanske alltid har varit så? Majoriteten av jordens befolkning bor ju i Kina och Indien t.ex…
Är det onödigt hög risk att ha så mycket placerat i Asien och så lite USA?
Mvh Pär