Löneväxling - att löneväxla eller inte löneväxla, det är frågan?

Jag jobbar också statligt och vi får inte heller de 6% extra. Jag har därför valt att inte löneväxla utan sparar själv istället. Tjänar dock inte i närheten av dina summor :sweat_smile:

Men fördelen handlar väl inte i första hand om mindre skatt nu utan att man inte skattar på den summan man löneväxlar, den dras på bruttolönen skattefritt, löneväxlar man tex 5000 så går 5000 in i tjänstepensionssparandet och man skattar bara på resterande lön. Sedan när man tar ut pensionen så får man skatta på den men pensionsskatten är lägre än den skatt man har nu, dvs den statliga. Om den statliga skatten ligger typ på 40% så ligger skatten på pension nånstans runt 30% vill jag minnas. Kanske nån har färska siffror. Pingar in @Monica som säkert vet mer.

1 gillning

Ja, men för en 62-åring är denna effekt högst marginell skulle jag påstå med tanke på att man inom några få år kommer börja ta ut.

Frågan är väl snarare vad marginalskatten är i pension jämfört med i arbete? Tror dessa siffror snarare är genomsnittlig skatt vid given inkomst.

Edit: Hittade det, förhöjt grundavdrag slutar vid 604,000 kr / år.

1 gillning

Ja kan man inte undvika att hamna över taket på statlig skatt på pensionen vilket kanske frågeställaren gör även om han planerar så blir det antagligen ingen direkt fördel.

Det blir ju en dubbel effekt.
Genom att skatten är progressiv så blir skatten lägre procentuellt sett även på lönen som är kvar.
Vitsen med löneväxlingen är precis som du säger att skatten vid uttag förväntas vara lägre än jämfört med skatten på lön, utan löneväxling. Detta kan uppnås genom att man hamnar under gränsen för statlig skatt och att beloppet tas ut när det förhöjda grundavdraget kickar in.

Det är även lämpligt om man, som jag, vill gå i pension tidigare - då är det trots att man inte har det förhöjda grundavdraget lönsamt under förutsättning att man ser till att komma under gränsen för statlig skatt. För mig blir det betydligt bättre att betala den högre skatten nu mellan 55-67 än att betala statlig skatt både när jag jobbade + från 65 och livet ut…

1 gillning

Tackar! Så om jag förstår dig rätt har du en hög avsättning till tjänstepensionen som ett sätt att kunna gå i (del)pension tidigare? Dvs i stället för att ta ut mer per månad efter tex 65 så börjar du tidigare för att slippa gå över gränsen för statlig skatt?

Får man fråga hur mycket du satte av under hur lång period för att kunna göra så? Själv sätter jag 2000 i löneväxling just nu men det kommer inte att hinna bli några jättesummor om jag skulle vilja trappa ner tex vid 58.

Precis! Jag hade som mål att kunna sluta jobba vid 55 om jag ville och maximerade då min löneväxling ungefär från när jag satte det målet (var inte riktigt så strategisk i början). Arbetsgivarens kostnad för pension är avdragsgill upp till 35% av lönen så tjänstepension och löneväxling skulle rymmas inom det beloppet. Jag maxade nog löneväxlingen under tre år och satte då av 7000 kronor/månad, arbetsgivaren satte då in ca 7400 kronor och nettoeffekten för mig blev ca 2800 kronor lägre i lön. Säg att jag hann sätta av ungefär 400 tusen och en del värdeöknin på det. Jag brukar säga att det har täckt mer än ett år av min tidiga pension.

1 gillning

Jag tror jag förstår vitsen med löneväxling nu om jag hamnar under gränsen för statlig skatt vid pension. Men min fråga var om jag som är 62 år med en månadslön på ca 92500kr tjänar något på att löneväxla nu, om jag tar ut pension inom några år. Jag har väldigt svårt att se att jag skulle kunna undvika statlig skatt oavsett när jag går i pension. Möjligen skulle jag kunna sänka skatten något genom att skjuta fram pensionen till efter 67, men jag tror ändå inte jag kommer under brytpunkten för statlig skatt. Och om marginalskatten då blir närmast den samma på pension (fram till 67 är väl dessutom skattesatsen på pension högre än på lön?), som jag uppfattar att econ101 säger, ja, då försvinner väl vitsen med att löneväxla? Jo, visst skulle jag kunna planera mina uttag så att även jag hamnar under brytpunkten för statlig skatt, men det skulle väl bara leda till att jag sköt mitt pensionskapital framför mig tills jag blev för gammal för att ta ut det, när jag tvärt om kanske behöver mer pengar som yngre, aktiv pensionär?

Ja, löneväxling känns ovärt om man ändå räknar med att hamna över brytpunkten för statlig skatt (man spelar också lotto med vad den brytgränsen kommer vara, och vad nivån kommer vara på när man väl går i pension).

Den extra delen många arbetsgivare betalar in åt en känns också inte tillräcklig för att kompensera att pengarna är låsta i pensionssparande där man inte kan fullt ut välja 100% aktier tex.

Enda anledningen jag kan se till löneväxling när man inte tror att man hamnar under brytpunkten för skatten är väl om man vet om att man inte kommer lyckas hålla sig från att nalla på pengarna (att man konsumerar annat för dom istället).

Näe, sannolikt inte. Det är mer om du vill gå i pension ganska snart.

Om man tar ut pengarna nu och använder dem till att bli finansiellt oberoende innan pensionsåldern är det rätt korkat att hellre låsa in dem tills efter pensionsålder. Och därmed gå i pension senare bara för att undvika att betala skatt.

För om du redan är ekonomiskt fr när pensionsåldern inträffar gör det inget om pensionen är låg. Du hade ju redan mer än du behövde innan.

1 gillning

Jag ville sent omsider bara tacka alla som svarat på mina frågor om löneväxling eller inte givet min inkomstnivå och de villkor min arbetsgivare erbjuder, i den här tråden!

Inte minst baserat på er återkoppling så har jag bestämt mig för att inte löneväxla, utan istället regelbundet spara en andel av min nettoinkomst och investera den i fonder inom en kapitalförsäkring.

Jag gjorde ett bruttolöneavdrag på 7000/månad i sju år. Jag är 61 år nu och den millen jag har sparat gör att jag kan gå i pension nu några år tidigare.

1 gillning