Lossp0rn - dela med dig av dina affärer som inte gick som du tänkte dig

Mindre del, ja. Men som synes mer, faktiskt mycket mer, än tänkt från början. Ärligt så har jag flera gånger tänkt nåt i stil med “Oj, vad låg kursen är, nu kan den omöjligt sjunka lägre. Jag köper lite som jag kan ha och trejda med”. Ja, men tjena. Här har vi henne som trejdar åt motsatt håll :roll_eyes:

Här är lite fallande knivar. Lyckades tajma toppen, heja mig! Sålde allt vid sista sälj.

1 gillning

Började min investerarresa med att köpa aktier i ett läkemedelsföretag för cirka 25 000 kr. Detta var hårt ihopskramlade pengar då jag var student för tillfället. Hade läst på ett forum att snart skulle detta företag ta fram en ny medicin och kursen skulle upp 1000 %.

Slutade med att jag i panik sålde på cirka - 75 % :flushed: Bolaget gick för övrigt i konkurs några år senare.

3 gillningar

Håller på med ett avsnitt om investmentbolag och hittade den här fina Lossp0rn-bilden över mitt gästspel i Ratos. Notera hur jag verkligen lyckades träffa toppen. :joy::rofl::man_facepalming:

12 gillningar

Största nedgång: Pumpade in pengar i Jays, numera Northbaze Group, runt 2014. Tanken var att de gjorde bättre hörlurar än Zound Industries (stämmer) men var initialt värderade till hälften så mycket. En väsentlig skillnad jag missade var att det onoterade Zound sålde mängder av produkter och Jays hade ett fåtal undermåliga säljkanaler.
Zound tiodubblades i värde och Jays är ner 70% för mig så ca 130K back samt missade avkastning senaste 7 åren på mina 200K…. Låg som bäst 46K plus.

Men sämsta affären är ändå att jag vid 2 tillfällen skalat av mitt innehav i Evolution - pga detta missat 1,1-1,2 mille i avkastning :cry::triumph::cry::triumph:

4 gillningar

FOMO → YOLO → :page_facing_up: :open_hands::sob: :face_with_symbols_over_mouth:

5 gillningar

Läst på om Warren buffet och älskade idéen om försäkringsbolag. Gör det kanske fortfarande. Tyvärr verkar det svårt med svenska försäkringsbolag av någon anledning…

Hold and behold alla forum och bloggar som lyfter ett nytt norskt försäkringsbolag till skyarna!!

Jag är frälst - går in med all time high i en enskild aktie - min döde fars arv. Känner att det här kommer gå sjukt bra.

**Nån vecka efter att jag gått in ( om jag minns det rätt) styrelsen har fifflat med årsredovisningen. Kursen störtdyker.

Försöker ha is i magen. Det är en dipp. Rött lääänge. Ger tillslut upp.

Efter det har det har det varit fokus på indexfonder…

Ungefär samtidigt gjorde jag beställningar på fysiskt guld och silver efter tips här på forumet - silver från Estland. Jävligt coolt. Fick hem massa fina mynt och tackor. Pga flytt hemlighöll jag mina fysiska innehav och gömde allt i farmors källarförråd med allt annat bohag - skulle vara där i några månader.

Alla hjärtans dag - dejt med min nuvarande - farmor ringer. Hela förrådet är länsat… Håller huvudet kallt och genomför dejten (det var ganska nytt då)

Inom loppet av några månader hade jag förlorat 150k i aktieplacerlng o h blivit bestulen på mitt guld och silver.

Försäkringen täckte ingenting då det var stöldbegärllgt gods i ett (enligt dem) för osäkert källarförråd…

Fml

17 gillningar

Köpte en bitcoin för över tio år sedan. Lyckades på något sätt göra detta samtidigt som jag lekte runt med operativsystem jag inte behärskar. Hade myntet endast i en local wallet på denna dator. Har lyckats förstöra operativsystemet och glömma koden till plånboken så jag kan inte komma åt det. Har fortfarande inte klarat av att slänga den gamla datorn.

8 gillningar

Neeeej! Surt. Känns dock som en klassiker vid det här laget. Har för mig att det är ganska imponerande mängder bitcoins som är oåtkomliga.

1 gillning

Verkligen ingen summa att ligga sömnlös över som försvann, men lyssnade på avsnitt #36 som hade Coeli som gäster i februari 2018. De pratade varmt om det tyska bolaget Wirecard och jag lade in ca 10k från lekhinken för det jag läste om det lät väldigt fint. Det gick åt skogen när det visade sig att de fifflade med ekonomin rätt rejält. :sweat_smile:

6 gillningar

Aj, det suger. Vilket operativsystem rörde det sig om?

Det är förvisso länge sedan men jag har jobbat en del med att återskapa data ur skadade och formaterade filstrukturer.

1 gillning

Tack. Lekte runt med Arch och lyckades förstöra OS men det är inte det som är problemet. Även om jag skulle lägga ned tid på att få igång det så har jag glömt koden till min wallet. Tips från coachen - köp en färdigpreppad USB-sticka som är tänkt att vara wallet.

3 gillningar

Du har mina sympatier. Om hårddisken inte är skadad men filsystemet är det så går det förmodligen att komma åt datan genom köra operativet från en helt annan disk och skriva vad man lyckas läsa från den skadade strukturen in på en 3e disk, men det kan kräva en del trial and error. Att läsa en disk på det sättet kan ta flera dagar. Jag har lyckats några gånger, inte på Arch dock, men då hade jag script som stod och tuggade i flera dagar, men det låter inte som det är det största problemet för dig ändå. Istället för att kasta den, kanske du skall ge tiden an, någon gång framtiden när det finns vassa kvantdatorer så kanske koden går att knäcka. En klen tröst är att tills dess är din tillgång i mycket säkert förvar.

2 gillningar

Tjena! Jag gjorde precis en tankevurpa och skickade ethereum med en gas fee på 550$! Det hoppas jag är den dyraste transaktionen jag behöver göra i mitt liv och jag längtar tills jag kan skratta åt de! Ville bara ventilera och kände att detta var platsen :sob::sob:

8 gillningar

Average down strategy?

Jag har gjort massor av fadäser.
Har haft en basportfölj och en mer aggressiv portfölj.
De aggressiva har ibland halverat sig. Då får man sig en tankeställare. Men jag gör ibland tvärtom. Köper på mig för mycket i början, så det är inte tal om average down. Jag köpte nyligen på mig mer oljeaktier, sedan kom Omikron som sänkte oljepriset rejält. Men på lång sikt tror jag på högre oljepris så de behåller jag.

Jag var investerad i Beam och CRISPR. Två fantastiska nyteknik/medtech bolag. Handlar om DNA teknik som jag inte trodde var möjlig.
Men de passar inte i min strategi om värdeinvestering.
Att båda bolagen kommer lyckas bra är utan tvivel.
Men jag vill ha lite mer predictability och begränsad nedsida.

Mina största “förluster” i kronor har varit när jag inte varit investerad på börsen. Dvs missat avkastning då jag haft likvida medel. Lärdom “Time in market…”

Tittar man på aktier så är det 99,99% tapp i SwitchCore och sedan Ericsson aktier från Dotcom perioden som fortfarande inte har återhämtat sig kursmässigt (inte räknat på utdelningar). Behöver gå upp 32% för att nå snittpris jag har på dem.

1 gillning

Man kan göra framgångsrika misstag också.
Den 1.11 sade ALLA analytiker att Hansa Bio hade störst potential av alla aktier att kanske dubblas.

Det såg jag och nappade på (det gör jag nästan aldrig annars, men denna dag…) Fast jag hade kanske inte min mest vakna stund, så jag köpte Hanza Holding genom en feltryckning.

Nu - en och en halv månader senare har Hansa gått ner 11% och Hanza gått upp 50%. Inget dåligt misstag minsann.

Nu 28.12 är Hanza upp 87% - nära min eftertraktade dubbling av Hansa. Så det kan gå…

24 gillningar

Det var först iår som jag bestämde jag mig för att försöka läsa böcker och lyssna på podcasts för att få en bättre förståelse för investeringar, aktier/fonder och börsen i helhet. Jag lärde mig analysera företag, läsa/tolka kvartalsrapporter och började även göra skillnad på “first- and secondlevel thinking”.

Med det sagt så vill jag visa ett av mina största misstag för iår. Hexatronic: jag hade gjort en analys och läst andra analyser som även de var positiva till företagets framtidsutsikter. Jag var på alla sätt övertygad om att det var ett bra köp och ett som jag skulle vilja sitta på i många år fram. Det SKULLE inte spela nån roll om det stod still kursmässigt en längre period. Trots detta så valde jag att sälja efter bara 10 dagars ägande med den briljanta idén att “jag kommer tillbaka till den senare iår eftersom den ändå inte kommer röra sig mycket då, jag låter pengarna jobba på annat håll”

Ni ser resultatet: köpte på 98kr i Februari…

5 gillningar

Ser tråkigt ut i efterhand, första bilden behövde jag sälja av innehållet för att köpa bostad…

Andra bilden visar på otålighet och dålig långsiktighet hos marknaden…

6 gillningar

Tack för att du delade med dig @ruined. Den första bilden fick mig att må lite dåligt och tänka “åh, nej…”. Men tack och lov skrev du att det även fanns en annan anledning. :blush:

2 gillningar