Helt rätt Samir . Undvik allt som har med droger att göra då sliper man problem med Poliser . Så tycker jag i alla fall
.
Låg rätt tung i Ferronordic som har sin största verksamhet i Ryssland.
Väl medveten om risk för krig valde jag att ta en chansning genom att gå in med 300.000kr ytterligare 2022-02-16 i ren spekulation där jag inte kunde tänka mig att Ryssarna skulle vara så aningslösa trots alla varningar från Västvärlden om att det skulle bli sanktioner.
Sagt och gjort så gick ryssarna in i Ukraina veckan efter…
Ligger du kvar?
Ja, ligger kvar då bolaget i grunden har en sund affärsidé och är/var lönsamt - frågan är ju om det finns något för bolaget att rädda i Ryssland i framtiden….
Jag ligger också rejält back, men köpte på lång sikt. Kommer förmodligen vara stökigt ett bra tag gällande fastighetsaktier.
Det är bara att vänta och se vart kursen bottnar.
Samma här med Northland, man har inte ens kvar någon snygg graf på den. Lärdomen var att det var en lämplig summa som gick förlorad.
Ser inte så dåligt ut…
Nej det var gruvföretaget Northland Resources som stod för en av de största konkurserna i Sverige i modern tid. Konkursen i Northland avslutad - Där var det många som blev utan pengar och det var väl på vippen att PEAB konkade också.
Fick tilldelning vid IPO, men ville ha en större post så köpte på mig lite mer. Sålde en del några veckor senare för att få loss pengar till en annan IPO, men då jag inte fick tilldelning så köpte jag tillbaka Storskogen, 11 kr dyrare. Sedan började fallet, och jag fick många skärsår i händerna efter alla fallande knivar. Sista säljpunkten är bara en liten del av innehavet, när jag till slut insåg att Storskogen var en alldeles för stor del av min portfölj. Var så glad förra veckan när den gått upp till 16 från bottennivån 12, men idag är den tillbaka på 12 igen… Nuvarande GAV 28 kr. Drömmer om att gå ±0 2024.
Jag har åtminstone lärt mig följande:
- Smärtsam insikt i begreppet fallande knivar
- Att jag inte är i närheten av att kunna förutse eller ens förklara kursrörelser i efterhand
- En enskild aktie får inte vara för stor del av portföljen
- Jag är inte kapabel att sälja med förlust, DET GÅR INTE. Helt idiotiskt, men bra att känna till sina begränsningar?
hur mycket back ligger du tro?
Jag köpte storskogen på IPO och fick tilldelning för det lägsta inköpspriset, kommer inte ihåg hur mycket men runt 5 - 7 000 kr tänker jag mig? Tyckte första dagen var så sjuk tråkig och pendlade ± 0 hela dagen så sålde på eftermiddagen och tittade aldrig tillbaka som tur var. Var lite sugen när priset gick under 23 kr och väldigt många bara pumpa ut bilder på inköp varje dag men tänkte på FOMO och avstod. Glad att jag höll mig haha
Köpte följande i våras efter första dippen;
Sinch
Sbb
Rvrc
Samtliga har fått ganska mycket media uppmärksamhet och florerat på diverse sociala medier, kan knappast undgått någon.
Sålde av allt idag och har insett att jag gjorde ett misstag.
Ligger kvar i min ursprungliga tankeplan i ISK och nu mår jag bra igen.
Har kollat på Storskogen men nu får det vara slut med såpopera aktier. Borde vara krav på iq test på styrelsen i samband med årsrapporten, hade nog sparat en hel del pengar då känns det som.
Hittade ingen riktigt bra plats för att dela detta men denna tråd är väl det närmsta nog, skrattade till lite när jag såg Avanzas sammanställning av september, värdeutvecklingen kontra nysparandet
Det här va ju en spännande tråd!
Jag köpte på mig maskiner för några hundratusen för att tillverka bitcoins när det blev en hype runt detta och bitcoins stod i $400, räknade lite och kom fram till att det här blir jävligt bra! Snabbspola fram lite så sålde jag alla på $1000 styck (Ungefär 70 stycken). Jag gjorde såklart en vinst på några hundratusen - Så det gick väl egentligen som jag tänkt mig då - Men såhär i efterhand när man vet att det kunde varit över 35 milj istället så ja…
Jag är inte bitter!
Delar med mig av två mindre konton på Nordnet, endast tre bolag per portfölj. Mer än -99% är inte en rolig siffra men det är ju såklart något man är medveten om när man köper aktier.
Många bolag som klassas som “säkra investeringar” är ner över 60% i min stora portfölj.
Jag var också med där
Skönt på något sätt att se att det inte bara är jag som sitter och ruvar på Ellwee
Har väldigt låg exponering i aktier, då jag i det långa loppet inte tror att jag kan skapa någon avkastning som är bättre än de fonder jag investerar i.
Brukar dock, som lite nöje, investera i aktier som mina goda vänner pratar så gott om. Ser det lite som en lekhink. Alltid intressant att höra deras analyser, sen köper jag på mig för lite småpengar (som jag har råd att förlora). Mest bara för att “testa” deras förmågor som (hobby)-aktiegurus.
Ni ser ju hur det går;
Du är inte ensam, det såg ut något liknande för mig med, dock är vi endast -7% YTD. September var brutal för fastighetsbolag världen över. Köpläge månntro
/H
Jag köpte HM-aktier i svackan i början av 2016. De påminner mig ständigt om att investera i fonder i stället. Jag har kvar dem i någon naiv förhoppning om att de kommer att stiga till utgångsläget. Men jag borde nog sälja dem. Jag är mycket glad att jag är försiktig, så det handlar faktiskt inte om någon större förlust sett i pengar.
Köpte SAS för 1000kr för drygt ett år sen. Idag är innehavet värt 480kr. Brutalt.