Lundin Energy - någon som har koll?

Läste igår en artikel i DI om att den idag skulle sjunka med 98% i och med att företaget sålt av sin oljedel (tror att det var så). Så jag sålde alla mina aktiver igår. Den har haft bra tillväxt och delat ut stadigt kvartalsvis. Så långt allt gott.

Igår stod den i 420:- och mycket riktigt, ner +98% idag. Det delas ut 73:- den 30/6.

Är det någon som kan förklara vad som hänt? Ner 98% och en utdelning är ju en riktigt dålig förändring. Finns det mer saker här som jag inte har koll på?

De har sålt av oljedelen och man får nya aktier i annat bolag.

Du bör ha ett värdepapper i din portfölj bland övriga värdepapper benämnt:
LUNDIN ENERGY MERGER. Kommer konverteras framöver.

1 gillning

Förutom de 73 kronorna ger 1 aktie i lundin energy 0,95 aktier i aker bp och 1 aktie i ett nybildat bolag som heter något typ önnerö. Det kommer innehålla ett vattenkraftverk och någon vindpark. Det exakta innehållet står att läsa på nätet. Tilldelningen av aker sker genom att man först får ett svenskt bevis som man har ca en månad på sig att meddela om man vill ha sina akeraktier.

1 gillning

Närmare bestämt 28% i genomsnittlig årsavkastning senaste 21 åren enligt DI. Det är ganska ok :smiley:

Det framgår inte om de räknat med avknoppningar som IPC i totalavkastningen.

Det är svindlande aktieägarvärde som genererats i bolaget. Den som köpte 2001/2002 kunde senaste åren kvittera ut mer i utdelning per kvartal och aktie än man köpt aktierna för.

1 gillning