I måndags ringde jag för för att säga upp vårt TV abonnemang hos Allente. Vi har haft dem i snart 2år och det har fungerat dåligt. TV box som behöver startas om ofta mm.
Det är 3 månader kvar till att avtalet går ut men eftersom vi redan har skaffat ny leverantör och vi vill inte riskera att avtalet förlängs.
Efter en lång stund får jag jag prata med en kille som säger att avtalet gäller ett år till??
Logar in på “Mina sidor” och ser att avtalet faktiskt gäller ett år till, Han har förlängt avtalet medans jag försöker säga upp det.
Efter en del tjafs så säger jag att jag ska kolla mina papper och ringa igen om en stund. Dubbelkollar när vårt avtal ska gå ut och det är bara 3 månader kvar. Ringer igen och får prata med en tjej som säger att hon ska säga upp avtalet och att det blivit fel.
Ber att få mail på allt så jag vet att det är ok. Får inget mail och när jag loggar in på mina sidor dagen efter så är avtalet fortfarande förlängt.
Ringer igen och får prata med en ny kille som säger att det blev fel igår när jag sa upp avtalet men att han ska åtgärda det. Får mail ett par minuter senare att avtalet är uppsagt och det är nu rätt datum på mina sidor.
Har ni varit med om något liknande? Är förska gången någon försöker blåsa mig på det här sättet.
Rent ärligt så låter det mer som kundtjänsten är inkompetent. Hade liknande problem med mina bredbandsleverantörer. Jag hade sagt upp min gamla leverantör och den nya skulle koppla på datum x.
Dagarna går efter datum x och mitt internet funkar som det ska. Sen efter y veckor så säger min nya bredbandsleverantör att de inte kunnat koppla på, så mitt beställda avtal kommer makuleras. Ringde både min gamla leverantör, min nya och de som äger linan. Ingen visste vem som levererat mitt internet i y veckor. Men till slut kunde nya leverantören koppla på.
Ibland handlar det nog mer om inkompetens, än att de försöker lura en. Men om ditt bolag satt det i system, så kanske det finns notiser hos ARN eller motsvarande?
Inte roligt om det är som du beskriver. Man får gå in på Mina sidor och ta screenshot varje gång man ska säga upp något.
Jag har varit med om en liknande sak och även om det säkert var mitt misstag så ser jag möjligheten att företaget fuskade. Jag bokade nämligen en resa och var riktigt noga med att få alla datum rätt. Jag fick en mailbekräftelse UTAN datum men med en länk. Denna länk klickade jag på först några veckor senare och upptäckte att datumet inte stämde. Fick betala en del extra för att ändra bokningen.
Antingen var det jag som hade klickat fel, men dom kan lika gärna se att bekräftelselänken inte är besökt och då ändra datumet i efterhand.
Jag brukar ta för vana att spara mail och ta screenshot på alla köp/uppsägningar på internet.
Sen hade jag också lite problem med Allente när jag beställde åt föräldrarna. Första fakturan innehöll poster som INTE skulle kosta något. Efter samtal i chatten så löste det sig dock.
Jag tycker mer det känns som kundtjänst får betalt för att de övertalar kunder att förlänga och att de samarbetar med varandra. Ska ta skärmdumpar på allt nu mer.
Spelar alltid in denna typ av samtal (som även företagen påstår sig göra, men som såklart inte existerar när det kan vara till din fördel). Tyvärr får man väl tillägga, ska inte behöva vara så.
Det är ett otyg att man inte kan säga upp abonnemang via nätet för alla abonnemang. Företagen vill att man ska ringa, för då får man alltid ett erbjudande om lägre pris om man stannar kvar. En del kunder utnyttjar det för att få lägre kostnad för samma abonnemang.
Jag har sagt upp några abonnemang via telefon men aldrig råkat ut för att kundtjänst, mot min vilja, förlängt det. Jag gissar att det varit en student som ville tjäna extra pengar i ditt fall. Usch.
Låter riktigt drygt! Antingen inkompetens som en del är inne på, annars känns det typ olagligt att förlänga mot din vilja om det inte står något om det i ditt avtal. Typ att de kan förlänga automatiskt 1 år när tiden för förra abboneamanget strax går ut om man inte i förhand gör av sig.
Men du har ju å andra sidan hört av dig klart och tydligt…
Jag var i våras med om att vattenfall förfallskade ett avtal.
Jag hade nyligen blivit kund hos dem och extraavgifterna på de första fakturorna var högre än vad jag avtalat med dem och enl faktura var det rörligt pris, inte timpris som Vi hade avtal på. Jag kontaktade dem och de sa att det var enligt avtalet, de skickade en kopia som var daterat till fel datum och högre avgifter än orginalet. Jag skickade dom en kopia på mitt orginal och nästa faktura stämde enligt avtal, men jag fick ingen kompensation. jag valde att byta leverantör några månader senare.
Företag kan inte kräva att du säger upp avtalet på ett visst sätt, till exempel genom att du måste ringa dom. Du kan välja det sätt som passar dig. Men det är alltid bra att säga upp ett avtal skriftligen och då fungera mail mycket bra.
Hur gör du rent tekniskt för att spela in samtalen?
Förut fanns det appar till Android-telefoner som kunde spela in samtal, men de har tagits bort för att det är mot lagen i många länder att spela in samtal utan att båda är medvetna om att de blir inspelade. I Sverige är det lagligt så länge en av de samtalande vet om inspelningen.
Du är tyvärr inte ensam, företaget har 81 recensioner på reco.se med ett snittbetyg på 1.2 / 5. Skriv gärna ett omdöme du med på reco och trustpilot så att fler förhoppningsvis läser innan de fastnar hos dem.
Min upplevelse är att det är globalt att kundtjänst begår bedrägeri mot kunden ofta. Kundtjänst, kvalité och korruption har blivit värre senaste åren. Det är svårt att köpa något utan att det blir fel. Jag tror det är inkompetens på individnivå pga att företagen försöker “optimera” vinsterna på bekostnad av kvalité, kundnytta, kundtjänst och även säkerhet.
Jag blev blåsta av dom. Har satellit men dom tjatade att jag skulle testa via mitt adsl. Jag sa att jag tror det kommer att hacka och jag vill göra ett test. Ja säger dom och skickar en box med kort. Det hackar och jag säger att jag nöjer mig med satellit. Dom svarar du har aktiverat kortet och det är x-antal månaders uppsägning.
Frågan om det lönar sig att ringa om sitt abonnemang när priset ändras? Ja. Vi har precis sparat 300 Sek x 12 månader, så ja. Bra samtal det där. Jag pratade inte utan lät min bättre hälft i det här fallet sköta snacket.