Lysa fonder - forskning & diversifiering, en investering i ~ 8000 st små bolag, medelstora & stora bolag globalt!

Hejsan,

Jag har precis kommit igång med Lysa’s fond robot nu i sommar, det verkar vara en finurlig & smart liten spar robot. Tänkte vi kunde avhandla den globala delen dvs Lysa aktier c i denna forumtråd?
För den oinvigde så placerar Lysa i bland annat Vanguards fond sortiment som ju annars är svårtillgängliga på grund av insättnings krav på ~ 9 miljoner kr för privatkunder!

Genom Lysa aktier c investerar man totalt i cirka 8000 stycken olika bolag runtom i världen.
En extremt god diversifiering med andra ord…Så vad tror ni experter om Lysa’s globala investeringar?

2 gillningar

Brett och bra. Svårt tt göra bättre själv. Automatiken med månadsspar och automatisk ombalansering minskar risken för beteendemisstag.
Det ändå som sticker ut lite sämre är deras Sverigedel. Den är inte tillräckligt bred (enligt mig).

Det går att köpa Vanguard ETFer själv hos t.ex Nordnet, sök t.ex på Vanguard UCITS så dyker det upp ett gäng som finns listade på tyska Xetra börsen.

Problemet är courtage + växlingsavgifter (0.25% vid köp, 0.25% vid sälj). Detta gör det svårt att månadspara regelbundet utan man får spara ihop större klumpar pengar typ 50-100kkr och sedan inte hålla på att sälja och köpa innehav hela tiden.

Min favoriter är V3AA, VWCG, VFEA.

Vanguard har även lifestrategy ETFer om man vill tex köpa in sig i en 60/40 allokering.

En fotnot är att jag funderar på att flytta över till Lysa just för enkelheten…

Ja jag funderade oxå på tex köpa tex V3AA etf’en tidigare men även om man köper för x antal hundra tusen i stöten så blir det smidigare och billigare genom Lysa direkt! Dom tar bara ~0.136% per år i förvaltningskostnad för sin globala exponering emot både små, medel samt stora bolag världen över! Samt noll i fond provision :slightly_smiling_face:

Jag ser i https://lysa.se/whitepaper/där man hittar alla intressanta detaljer om vilka fonder och ETF;er som ingår i den Breda inriktningen.
Bland annat detta:

"2b. Val av fonder och ETF:Er som bäst representerar varje tillgångsslag

Lysa har ett brett investeringsuniversum och kan investera i samtliga fonder och ETF:er som handlas på etablerade marknader. Lysa genomför återkommande analyser av fonder och ETF:er för att välja ut de fonder som bäst representerar de önskade tillgångsklasserna, antingen för sig eller i kombination med andra fonder.

Vi undviker normalt fonder och ETF:er som är aktivt förvaltade och föredrar att investera i indexfonder.
Fondanalysen görs per deltillgångsklass. För varje deltillgångsklass identifieras de fonder som bäst representerar deltillgångsklassen, antingen för sig eller i kombination med andra fonder. Analysen omfattar:

• Fondavgifter . Lysa eftersträvar att investera i fonder som tillhör de med lägst avgift inom sin respektive tillgångsklass
  • Transaktionskostnader i fonden . Lysa eftersträvar att välja fonder som handlar effektivt och till låga transaktionskostnader
  • Courtage, spread och settlement fees . Lysa eftersträvar låga kostnader förknippade med att förvärva och avyttra fonden
  • Hur fonden handlas . Så kallade börshandlade fonder, ETFer, kan handlas när som helst under dagen. En traditionell fond handlas direkt hos fondbolaget vid ett tillfälle varje dag. Lysa har inga preferenser mellan vanliga fonder och ETF:er. Lysa handlar enbart på välrenommerade marknader
  • Fondens likviditet och storleken på kapital som fonden förvaltar . Lysa föredrar att investera i likvida fonder som är lätta att köpa och sälja utan att påverka marknadsprissättningen
  • ”Tracking difference” och ”Tracking error” . Lysa utvärderar hur väl fonden följer sitt underliggande index. Vi föredrar fonder med så låg avvikelse som möjligt
  • Fondens hemvist . Vi föredrar fonder som uppfyller UCITS-kraven och står under tillsyn av en tillståndsmyndighet inom EES
  • Hur fonden replikerar sitt underliggande index (fysiskt eller syntetiskt). Lysa föredrar fysisk replikering
  • Renommé . Lysa väljer enbart fondförvaltare som är stabila och har kapacitet att förvalta fonden.
  • Skattesituation för fonden . Lysa investerar i fonder som är domicilierade i EES och har en effektiv skattesituation. Utöver fondens hemvist kan denna påverkas till exempel av på vilken marknad den handlas. Vad fonden investerar i och om fonden är utdelande eller ej."

Någon som har nån input i ämnet tro?
Mvh / Johan :thinking:

Vilken input tänker du specifikt på? :thinking:

Nja om det är lika bra investering som det verkar? Har bara en liten del av tillgångarna placerat hos Lysa ännu. Men det känns som jag borde kliva in med mera! Känns som en klockren fond robot ju!

:wink: Ja, det är ju därför jag brukar tjata om att man ska ha den som basen i sitt sparande. Själv är det min enskilt största investering och rekommenderar den till allt och alla.

1 gillning