Roar mig med att gräva i data inför veckans avsnitt som är en uppföljning på hur det gick 2021. Här är en graf som inte kommer klara cutten till avsnittet, men ändå var lite spännande. Tack till @Lysa för att jag fått gräva i deras data.
Portfölj | Bred | Hållbar |
---|---|---|
Lysa 100 % aktier | 30,30 % | 34,23 % |
Lysa 90 % aktier | 26,94 % | 30,55 % |
Lysa 60 % aktier | 17,29 % | 20,02 % |
Att jämföra med index. Notera att den mest rättvisa jämförelsen är mellan Lysa 100 % aktier och MSCI ACWI.
Index | Utveckling 2021 |
---|---|
MSCI World (proxy LF Global) | 35,2 % |
MSCI ACWI (proxy SPP Aktiefond Global) | 30,9 % |
Stockholmsbörsen (SIXRX) | 39,3 % |
Bryter man ner det i komponenterna (som inte är valbara):
Komponent (ej valbara) | Utveckling2021 |
---|---|
Komponent LYSA Aktier (Global) | 29,02 % |
Komponent: LYSA Aktier (Hållbar) | 33,78 % |
Komponent: LYSA Aktier (Sverige) | 34,98 % |
Komponent: LYSA Räntor | -0,22 % |
Komponent: LYSA Räntor Hållbar | 1,11 % |
Uppritat som en graf ser det ut som följer:
Det intressanta är att i år var Sverige-delen som vi klagar på har en för stor andel ett nettobidrag. Det hållbara gick även generellt bättre än det breda. Återigen bara ett enskilt år, men ändå lite spännande.
Ska fundera lite på analysen, men det verkar som att tillväxtmarknaderna i år har dragit ner utvecklingen. Jag drar den slutsatsen eftersom MSCI ACWI har en sämre utveckling än MSCI World och skillnaden mellan dessa två är främst tillväxtmarknaderna.
Det är också anledningen till att SPP Aktiefond Global och LYSA 100 % aktier - som både följer MSCI ACWI ligger nära varandra i utveckling men att t.ex. Länsförsäkringar Global indexnära som följer MSCI World ligger högre.
Om jag inte minns fel, så var det precis tvärtom förra året. Tillväxtmarknaderna drog då upp portföljen.