Lysa , vad händer vid dödsfall

Hejsan,

Har lyssnat lite till och från på er. just nu vill jag lyssna på allt och strukturera upp min ekonomi. Jag var lite osäker över Lysa men känner stor tillit i er och invetsterade hos dem. Jag har frågat Lysa om instättnings garanti och vad händer om jag går bort. Nedan ser ni svaret från dem.

Det är inte fel att känna till att man måste informera någon anhörig att man har pengar hos Lysa för annars kanske pengarna inte kommer med i ett dödsbo. Viktig info. enligt mig.

Tack för ett bra program.

mvh

Marie

(nedan är svar från Lysa)

Hej Marie!

I de fall där en kund går bort måste vi få in dokument i form av dödsintyg för att kunna delge om personen har ett innehav hos oss.

Därför blir det upp till kunden att informera närstående om sitt engagemang hos oss.

Bästa hälsningar,
Astrid Ortman

Lysa AB

Tel +46 8 525 035 70
Minervavägen 18
371 41 Karlskrona

www.lysa.se
Gillar du Lysa? Skriv gärna en recension här.

Detta fick mig att avsluta kontot hos Lysa och köra Nordea Global och sparkonto istället.

Blir nog att avsluta kontot för min del också efter detta.

Att göra en övergripande sammanställning över ens ekonomi (konton, andra tillgångar mm.) är väl inte fel, oavsett om man har Lysa eller inte. Och inte minst tala om för någon närstående var sammanställningen finns. Det underlättar för ens efterlevande. Att sätta sig in i någon annans ekonomiska struktur är inte det lättaste, speciellt inte mitt i sorgen. Då uppskattar man en övergripande sammanställning. Man behöver ju inte nämna några belopp om man inte känner för det.

Det är vanligt att bankerna ett dödsfallsintyg behövs. Vissa banker kräver mer document.

https://www.konsumenternas.se/spara/fakta/om-dodsbon/kontakten-med-banken-vid-dodsfall#:~:text=Vissa%20tjänster%2C%20som%20den%20avlidne,kan%20variera%20mellan%20olika%20banker.

Är detta något som avviker från andra banker? Lysa är väl ett isk konto så det bör ju finnas med på deklarationen varje år så blir svårt att missa i dödsboet tänker jag?

Ska man tänka om en person död innan deklarationen eller deklarationen hamnar i digital brevlåda? Anhöriga vet inte om den avlidna personens lösenord, hur kan de logga in i digital brevlåda?
Om man har arvingar och det är anan fara skriver anteckning på ett pappar om vilka banker har tillgångerna.

Som kuriosa kan jag nämna att för några år sen skickade en av storbankerna ut ett brev adresserat till en släkting som dog 1918. Det stod att han hade ett aktivt bankkonto och de bad honom komma in till närmsta bankkontor och legitimera sig!

När vi ringde banken förstod de inte hur det hade kunnat ske. Kontot måste ha missats i bouppteckningen och levt kvar på något sätt. Det har ju trots allt hängt med in i den digitala världen. Kanske triggades nåt i systemet när det gått 100 år sen senaste kontoaktivitet?

Banken vägrade tala om saldot. De krävde en släktutredning från Riksarkivet. Riksarkivet tar 900 kr/timme, så vi ville ju veta om det var värt kostnaden. Efter flera telefonsamtal och bankbesök gick de ändå med på att avslöja beloppet. Det var nån hundralapp! Inget stort belopp för oss, men hade säkert varit uppskattat av änkan för 100 år sen.

Det är konstigt. Om en person avlider utan att efterlämna make/maka eller närmare släktingar än kusiner blir Allmänna arvsfonden arvinge.

Han dog i Spanska sjukan. Relativt ung. Lämnade både maka och barn efter sig. Jag härstammar själv i rakt nedstigande led från honom. Jag förstår inte hur kontot kunnat finnas kvar i hans namn. Banken förstod inte heller. Vi skrattade gott och kliade oss i huvudet när vi fick brevet.

Det hade varit intressant att veta hur de agerar ändå. Måhända att de kräver ett intyg, men om de inte får det eftersom dödsbot inte känner till lysa? Det är ju ett Isk så det står ju på personnumret, som inte längre finns. Lysa borde upptäcka detta och helt enkelt höra av sig till dödsbot med någon form av engagemangsbesked.

Kan bara tänka mig att om jag (44 år gammal) får en blixt i huvet en kväll. Tror det skulle dröja ett tag innan min sambo och 4-åring skulle orka leka detektiv och ta reda på var man har konton nånstans.

Om jag förstår Avanza rätt så hör de av sig till dödsboet automatiskt. Det känns ju vettigt.

I händelse av dödsfall så skickar Avanza automatiskt ut ett värdeintyg per dödsdatum till dödsboadressen med instruktioner om vad som krävs för att skifta innehavet.
https://www.avanza.se/kundservice.html/197/en-narstaende-till-mig-har-gatt-bort-vad-gor-jag-nu/?categoryId=122

1 gillning

Så borde ju alla bolag med självrespekt göra, även Lysa. Om så nu inte är fallet så har de ju guldläge att ta till sig denna feedback! :slight_smile:

1 gillning

Hej, någon som vet om ISK konton kan gå i arv eller om pengarna betalas ut till dödsboet?

Verkar som att själva ISK kontona kan ärvas om man läser på https://lawline.se/answers/arv-gallande-investeringssparkonto.

@janbolmeson kan kanske på peka detta för lysa?

Redan gjort. Bett dem att chippa in i tråden. :+1:

1 gillning

Hej,

I den olyckliga händelsen av kunds frånfälle kommer dödsboet få kännedom om att det finns ett sparande hos Lysa. Eftersom Lysakontot är ett ISK-konto framgår innehavet av deklarationen, vilket gör att dödsboet kommer se detta. Efter att dödsboet skickat in dödsfallsintyg till Lysa återkommer vi med ett bouppteckningsintyg till dödsboets adress. Vi tar med oss feedbacken kring automatiska intyg.

Ett ISK-konto omfattas av det som kallas arvsrätten. Detta innebär att i händelse av kontoinnehavarens bortgång finns en reglerad arvsordning om inte innehavet testamenterats på annat sätt.

1. Om den avlidne var gift ärver efterlevande maka eller make före bröstarvingar, om det är makarnas gemensamma barn. Om det finns barn till den avlidne som inte den efterlevande makan eller maken är förälder till (s.k. särkullbarn) har denne rätt att genast få ut sitt arv.
  2. Om den avlidne inte är gift så ärver den avlidnes bröstarvingar. Om det skulle falla sig att något barn gått bort tidigare tillfaller arvet deras barn.

I händelse av att inga bröstarvingar finns ärver föräldrarna till den avlidne i första hand. Finns inga föräldrar kvar i livet går arvet till syskon, men skulle ett syskon ha gått bort tidigare tillfaller arvet dennes barn.

Skulle inte några släktarvingar finnas till den avlidne tillfaller arvet Allmänna Arvsfonden.

Efter det att bouppteckning förrättats och arvsskiftet skett kan arvtagare välja att flytta innehavet från den avlidnes Lysakonto till ett Lysakonto som man som arvtagare öppnat i sitt eget namn. Man tar alltså inte över det existerande kontot, men den avlidnes arvingar kan välja att flytta över innehavet till arvtagarens eget Lysakonto, utan att den flytten (insättningen) påverkar ISK-beskattningen. Dödsboet eller arvtagaren kan också välja att sälja av innehavet på Lysakontot och betala ut till dödsboet/arvtagaren.

Vänligen, Astrid på Lysa

6 gillningar

Komplettering till Astrids svar via @Lysa (Btw, välkomna @lysa!)

1 gillning