Nä, menade bara att 1% är väldigt lite men 0.6% är ju i princip ingenting, ca hälften av inget. Fast jag kanske har fel angående det? Fast har man 100.000kr så är 0.97% knappt en tusenlapp så spelar väl knappt roll heller.
Jag gillar Investor och när jag såg att lysa hållbar inte hade den men bw hade då lutade jag starkt mot bw.
(En fun fact: bw vanlig har mindre Investor än bw hållbar. Nu är ju skillnaden EXTREMT liten och spelar absolut ingen roll, men tyckte det var roligt då jag trodde det skulle vara mycket mer)
Ja, 0.01 är inte särskilt viktig men jag menade att det går till 0.02 och 0.03 osv och vid 1 miljon är skillnaden mellan bw hållbar och lysa bred 0.07 ungefär. Är det fortfarande inte viktig eller är det något man kan bry sig om när man börjar komma dit?
Skillnaden på lysa bred och bw hållbar just nu är 0.0042% typ, vilket knappast något att bry sig om. Speciellt nu när jag bara har 10 tkr och månadsinsättning på 1 tkr
Det är inte riktigt att jag själv tycker dessa små saker är otroligt viktiga men alla andra verkar det, och jag lär mig fortfarande/är ny… så då blir jag orolig och tänker “oj är detta ett dåligt val?”
Du påpekade själv att anledningen till varför jan använder lysa är ett hans avgift gått ner så mycket att den lilla skillnaden som finns nu knappt spelar roll och robot är enklare. Så 0.01 kanske inte spelar roll men 0.04 eller 0.07 kanske spelar roll?
När jag tog upp hållbarhet och tillväxt menade jag bara att lysa hållbar inte har tillväxtmarknader, så jag vet inte om bw kommer ta bort tillväxtmarknader i framtiden.
Så min fråga var mer
- “är tillväxtmarknader ej-hållbara by definition?”
Samt
- “är tillväxt bra/något man vill ha eller dåligt? Är det mer spridning och därför bra?”
Dock så är BWs fond som är märkt tillväxtmarknader också märkt SRI. Så den verkar vara esg.
Hur menar du dock att hållbarhet också är hur aktiv fondbolaget är med bolagen? Det är väl bara baserat på miljö mänskliga rättigheter osv osv?
Gör de flesta inte “ingenting”? Då det är indexfonder vi pratar om. Passiva.
Som du säger angående lysa så vill jag slippa behöva tänka om jag borde ändras något i min egen portfölj, ombalanserar, osv
Bw har redan dragit min engångsinsättning så det är väl bara att fortsätta med dem och kommer jag upp i 1 miljon och lysa går bättre än bw kan man väl byta då (haha ses om 40 år?).
Bw har räntor och fastigheter så då har robot delen lite mer värde än om man körde 100% aktier för ombalansering inte behövs, och jag slipper tänka var jag ska köpa räntor från osv.
Eller? Har snackat mycket över senaste några dagarna och du verkar fortfarande tycks att det är väl som att singla slant - och då min bw redan börjat… vem orkar dra ut pengar och försöka sätta in på lysa och vänta flera dager igen osv osv…
Tror jag bara kör på med bw då…?
(Fast en sista fråga. Du sa allt under 0.3x är jättebra kör på. Menade du under 0.3? För både lysa och bw är över. Lysa 0.32x och bw 0.37…)