Hej! Jag håller på att strukturera upp mitt sparande enligt fyra-hinkar-principen, och har skapat tre portföljer hos Lysa men inte fört över några pengar än. Jag har sett lite blandade kommentarer här på bloggen om att modellportföljerna ger bättre avkastning än Lysa, och skulle behöva lite råd hur jag ska tänka.
Det hade varit väldigt bekvämt att bara månadsspara i Lysa och så går det som på räls, men jag är ju väldigt intresserad av sparande så skulle nog inte ha några problem med att köra modellportföljerna på Avanza och sköta det själv så att säga. Någon som har mer erfarenhet som kan ge några råd?
Jag tänkte mig annars sätta in 10.000 på buffert-portföljen på Lysa 15/85 (utöver månadssparande 2.000 till buffert-konto på SevenDay bank till 0.95% ränta), månadsspara 2.000 i mellanrisk Lysa 60/40 och lika mycket i passiva Lysa 90/10.
Lysa är bra, Avanza är bra. Om du känner dig osäker på vilket alternativ du ska välja, varför inte båda?
Kör dina 15/85, 60/40, 90/10 på lysa men dela pensionsbudgeten på 50% lysa och 50% avanza? Håll dig till 3-5 fonder med lågavgift så blir framtida ombalanseringar som en fridfull skogspromenad annars kör på lyza, båda är som sagt bra
Tack för svar!! Jag har också funderat på att köra båda, men det kändes lite splittrat eftersom jag “bara” kan lägga 2.000 i varje korg, men att ha en del av passiva hinken på Avanza kanske skulle passa bra ? Hmm, nu fick jag nåt att fundera på ?
Bara och bara… mer än 95% av sveriges fondsparande invånare 2000/mån blir 24K/år. 24K/år i 25 år blir 600.000:- SEK Exkl avkastning, så man kan aldrig spara för lite
Hehe, jo sant ?? Tänkte bara att om jag delar på det och lägger 1.000 SEK/mån i Avanza och ska dela upp det på 3-5 olika fonder så blir’e inte mycket per fond, men men, jag är ju inne i detta for the long run, så det blir ju mycket på sikt ?
Att välja både och är ju ett ypperligt och smidigt sätt att lära sig mer om sitt sparande, för den som tycker det kan vara kul! Det blir också en liten utmaning att försöka slå LYSA
Håller inte med ‘antingen eller’ helt, rekommenderar LYSA för den ointresserade som vill ha ett enkelt sparande men Emma verkar lite intresserad så tycker att hon ska testa båda
Personligen föredrar jag att ha mitt sparande på så få banker som möjligt, för att få bättre överblick.
Om man har en välbalanserad portfölj på Avanza ser jag inte vad Lysa skulle tillföra, mer än att införa ytterligare en bank.
Låt oss vara överens om att vi inte är överens.
Aj då, det är det här jag är lite orolig över, att det inte går lika bra för dessa fonder… Tack för din input Mats! Får ta mig en funderare på om jag istället bara ska köra modellportföljerna på Avanza, utifrån Jans senaste ombalansering.
Tycker ni tänker lite kortsiktigt här, bara för att LYSA gått sämre NU så behöver det ju inte betyda att LYSA går sämre i framtiden, samma sak om ni hade haft eget sparande på avanza.
Emma: det blir bra hur du än gör, viktigast är att du kommer igång och kör på med månadssparande
Jo det är sant, det är därför jag ställde frågan, tänkte om det fanns nån som haft Lysa ett längre tag och kunde jämföra avkastningen med modellportföljerna över tid ? Jag tror faktiskt jag kommer köra hälften på Lysa och hälften på Avanza, så kan jag göra en egen löpande utvärdering Det är väl egentligen lättast, så kan jag se hur det går på båda plattformarna! Och så lär jag mig mer! ? (och jag älskar att nörda ner mig i siffror, så det lär bara bli kul!) ?
Tror helt ärligt att lysa kommer gå bättre i längden. De har riktigt bra fonder i grunden samt en enorm spridning på risken. Finns många som mäter mellan lysa och andra fonder men eftersom lysa är relativt nytt är det inte speciellt relevant. Ser man på innehållet i en lysa portfölj är den guld.
Jag har själv precis sålt av alla aktier och fonder på avanza och flyttat allt innehav till lysa just för att få en väldigt bra riskspridning men också ombalansering automatiskt.
Är det inte du bättre du läser deras text istället?
"Lysa är en ny aktör på värdepappersmarknaden och saknar därmed historiska avkastningsdata för sina portföljer innan 1 januari 2017. Därmed kan det bli svårt att skapa sig en uppfattning om hur portföljerna skulle prestera i olika marknadsklimat.
För att i någon mån avhjälpa detta har vi konstruerat en modell utifrån vilken vi kan beräkna s k “pro forma”-avkastningar för olika tidsperioder och Lysa-portföljer.
Beräkningen grundar sig på att vi skapar två fiktiva portföljer som nära ska återspegla den sammansättning och utveckling fonderna Lysa Aktier, Lysa Sverige Aktier och Lysa Räntor skulle ha haft om fonderna hade startat redan 1998-12- 31."
Det är endast en formel och inga verkliga siffror därför bör ingen heller jämföra lysa med något som varit med längre än 5 år, totalt omöjligt.