Ställ in fonder, fondlistan, aktiefonder, globala på Avanzas hemsida och klicka sedan på utveckling och kolla kolumnen 5 år. Det kommer då upp två MS fonder som avkastat strax undre 130 %. Där ser du också att bästa globala indexfond kommer efter 22 st aktiva fonder.
Har du ett sparande i tex Länsförsäkringar global indexnära och köpt fonder för 100 000 kr före 5 år sedan och sålt dem idag hade du fått 150 000 kr. Inte dåligt. Men hade satsat på en aktiv fond så hade du fått 230 000 kr.
Det känns väl tråkigt att förlora 80 000 kr bara för att man satsat på en global indexfond!
Helt korrekt Arvid, anledningen till att jag skrev var den att du skrev som att alla aktiva fonder har avkastat 130% vilket är missvisande för somliga som inte är insatta.
Jag har inget emot aktiva fonder men långt ifrån alla går lika bra.
Jag har redovisat historik, inget annat. Ingen vet hur det går på börsen framöver. Det vet väl alla. Det får man ju lära sig i grundskolan.
Beträffande LYSA. Enligt Morningsstar har avkastningen de senaste 3 åren (dvs sedan 2017) varit ca 7,5 % per år. Länsförsäkringar global indexnära har avkastat ca 10,0 % per år. LYSA är alltså 25 % sämre avkastning än LF global indexnära. Enligt 5 års siffrorna jag skrev om tidigare så är LYSA ca 20 % sämre än LF global indexnära.
Någon som har koll på hur många gånger diskussionen om vad som är bäst av LYSA och global indexfond har förts här på forumet utan att det tillfört något ?
Det klart att en jämförelse mellan hur olika fonder utvecklats över tid har betydelse.
Här på bloggen rekommenderar man folk att spara i roboten LYSA, när man kan förvänta sig väsentligt högre avkastning genom välja tex Länsförsäkringar global indexnära. Ingen kan motsäga fakta dvs att LYSA 100 % avkastat 20 à 25 % sämre än Länsförsäkringar global indexnära de senaste åren.
Sedan kan man uttrycka förhoppningar om att förhållandena ändras framöver, men att kommentera som du gör, dvs att fakta inte tillfört forumet något är väl magstarkt för mig! Bespara mig den typen av kommentarer framöver är du snäll.
Jag beklagar att min fråga var väl magstark för dig. Det var absolut inte mitt syfte. Och var det någon annan på forumet som tog lika illa vid sig som Maggan så ber jag om ursäkt.
Men trots det tycker jag inte det förändrar faktumet att så oerhört många trådar mynnar ut i samma frågeställning.
Det börjar bli tröttsamt att läsa. ( Sorry Maggan)