Hej, först och främst stort tack till forat för intressanta och givande diskussioner. Halkade in här får ett tag sedan då jag insåg att jag borde ha bättre koll och struktur på min ekonomi. Uppskattar all kunskap som går att finna här.
Då jag tidigare har varit ointresserad av sparande har jag i stor utsträckning inte haft koll på min egna ekonomi och tagit beslut på känsla snarare än förnuft. Tar därför tacksamt emot tips och tankar på hur ni skulle agera i min situation.
Jag är väl medveten om att jag har en ekonomisk situation få förunnat, och det är även därför jag tidigare inte behövt bry mig alls. Jag har alltid sparat, men har på senare tid tagit tag i utgifter för att möjliggöra ännu mer sparande.
Livssituation:
Runt 30 år, sambo, förhoppningsvis första barnet början 2022, boende i hyresrätt i storstad vilken är stor nog att bo i med 2 barn. Målsättning att flytta till villa i bättre område om ca 5 år, men kommer inte ha ett behov av att göra det. Uppskattar att vi ihop kommer behöva 4 mkr att lägga i kontantinsats och utöver det skulle jag gärna ha 3-400k kvar på börsen.
Riskbenägenhet:
Gillar att tydligt separera investeringar, tar gärna väldigt hög risk på 1/4 av kapitalet (beredd att förlora allt), låg riskprofil på 1/2 (vill för allt i världen inte tappa mer än 50% i totalt tillgångsvärde), och medelprofil på 25% (ok med hög volatilitet, men långsiktigt ska det vara relativt säkra tillgångar).
Ska tilläggas att jag i 18-19års ålder pysslade en del med högriskaktier och byggde upp ett portföljevärde på 1 mkr (från 100k) som sen raderades ut snabbt och jag klev ut helt när portföljen var tillbaka på 100k - ung och dum men fantastisk lärdom - jag vet hur det är att förlora kapital och är väl medveten om att man inte har något förens pengar är realiserade och använda till något nyttigt.
Ekonomisk situation:
-85-90k månadslön brutto + 50-250k bonus/år/brutto + 185k privat pensionssparande (ITP 1)
-25k sparande per månad i Lysa 50/50 + ad hoc om jag har pengar över och hittar ”intressanta investeringar”
Sambo, ca 250k fonder + 50k likvid, 15k sparande i månaden (även hon har hög inkomst ca 65k brutto)
Portfölj (totalt ca 2 mkr):
-Lysa 50/50: 600k
-Bred aktieportfölj (roligare än fonder): 300k
-Likvid (osäker vad jag ska göra med detta): 400k
-Optionsprogram genom jobbet (noterat större bolag): 100k med 100-300k uppsida utöver investerade pengar (låst i 3 år)
-Worst-case buffert: 150k (hälften av värdet på bil och konst vilket jag kan sälja vid behov)
-Högrisk/förhoppningsaktier: 500k
Frågor/funderingar:
-Allmänna tankar på portföljen i relation till livssituation mer än välkommet.
-Givet relativ flexibel situation där jag inte behöver besparingar en specifik tidpunkt i kontrast till förhoppning att kunna köpa dyrt hus om ca 5 år: borde jag bara kliva in med all likvid i Lysa-portföljen eller aktier? Gillar tanken att ha likviden och 50% av Lysa portföljen som torrt krut att skifta in vid marknadskorrigering (och då kan jag leva med att skjuta på timing att köpa villa)
-Relaterat till ovan, bör jag ha en aggressivare Lysa-fördelning redan nu?
-Högrisksaktier: stor exponering då denna växt från 200k och nu utgör 1/4 av portföljen. Då det fortfarande är långt från mina satta målkurser har jag taktiken att börja skifta ut vid nedgång på +20% men är beredd att förlora allt. I nuläget tänker jag att vad är poängen om man konstant skiftar om i uppgång - då missar jag ju utväxlingen jag hoppades på vid investeringstillfälle. Bör jag tänka annorlunda?
-Pensionssparande: det pratas mycket om löneväxling/eget sparande. Är det något jag bör överväga? Känner utan djupare analys att ITP-beloppet är mer än nog givet min ålder?
Tack på förhand till dig som orkade läsa allt ovan samt bemöda dig att kommentera.
/Erik