Magic formula - värt avgiften?

Hej!

Jag har just nu ett sparande i indexfonder och vid sidan av detta en mindre del enligt Magic Formula + momentum. Dessa bolag screenas fram med hjälp av börsdata där jag köper en månads prenumeration var tredje månad. Funderar nu på om det är värt avgiften på 400kr + courtage, säg 500kr/år, när det totala sparandet i portföljen hade blivit ungefär 50k på ett år. Avkastningen har än så länge presterat under index.

Hur hade ni resonerat?

1 gillning

My 2 cents…

Oavsett om deras tjänst fungerar eller inte så är det klart att du har provat och utvärderat. Du är redan på gränsen av att säga upp prenumerationen. Som jag förstått passar allt det där med momentum osv bra för vissa men tydligen ska man också ha stort tålamod, kunna hantera bakslag och inte backa ur en sådan strategi.

Tror du verkligen på deras metod, behöver deras hjälp för att ta “rätt beslut” och tror du att det bara är en tillfällig svacka så kan du självklart hänga kvar och fortsätta betala.

Personligen kan jag tycka att kostnaderna är ganska högt för något som bara är en mindre del av ditt sparande, inte har levererat efter förväntningar OCH du har tappat förtroende för. Då förlorar du nämligen inte bara 500 kr om året utan också potentiell avkastning. Precis som har hänt dig nu.

1 gillning

Ja, det är just att kostnaderna blir mer påtagliga när det är en mindre del av sparandet. Då behöver den överprestera ordentligt för att även täcka upp kostnaderna.

Faller lite i tankarna att sälja Magic formula aktier och enbart köra på indexfonderna, mest för att det är skönt.

Att använda en så kallad kvantitativ strategi kräver att man kan hantera perioder av underprestation mot index. Om man sedan inte har intresset att handla med aktier och ombalansera x gånger på år så kanske inte dessa typer av strategier är lämpliga.

Samtidigt, du skriver att detta är en liten del av ditt totala sparande. Antar att denna strategi ligger i din “lekhink” (från fyra hinkar strategin). Kan det inte vara okej då att denna del av ditt sparande går back?

Att utvärdera en strategi på kort sikt går inte heller att göra. Eller det går, men det säger ingenting. Först efter många år går det att utvärdera. Att ändra sin strategi tycker jag därför man också ska vara försiktig med. Jag vet till exempel att investerarprofilen Arne Talving inte brukar tillämpa ändringar i sin strategi förrän det gått två år. Vidare så tror jag att nyckeln med kvantitativa strategier är att tillämpa flera samtidigt. Olika strategier går olika bra. Tillsammans väger de upp om en eller några strategier underpresterar.

1 gillning

Kanske lite off-topic men: Jag har satt ihop en egen strategi som inte är alldeles för olik det du följer, och har överpresterat 2019, 2020 och hittills för 2021. Blir lite undrande hur din kan skilja sig så markant? Har du några andra regler, t.ex. screenar du endast Stockholmsbörsen, eller även Spotlight, First North etc?

Hur länge håller du bolagen? Jag köper kvartalsvis, men håller i ett år, så omsätter en 4e del av portföljen i taget.

Jag kör två olika MF test i lekhinken med totalt ca 100 kkr.

Innan folk flippar ut här på forumet så notera att detta är i LEKhinken och för att testa om det verkligen fungerar som en distraktion för mig, för att jag inte ska pilla på mina andra passiva investeringar :wink:

För den amerikanska kör jag gratis MF online - se länk. Inget du behöver betala för. Bli gratis medlem här:
https://www.magicformulainvesting.com/

För min Nordiska variant kör jag Börsdata men då behöver jag inte Pro utan vanliga Premium (tror jag det heter) för 900 kr per år eller typ 99 kr/mån eftersom bara nordiska aktier. Jag använder Börsdata även för annat så jag ser det inte som en merkostnad för MF strateg testet

I ditt fall borde du kunna bära 99 kr per mån totalt för båda strategierna. Och som sagt, jag är tveksam till att det verkligen fungerar över tid.

Lycka till :grinning::+1:

Jag screenar efter mf+momentum på börsdata. Väljer endast svenska bolag på large och mid cap. Sen utesluter strategin energibolag och finansbolag tror jag(?) Annars köper jag 5 bolag kvartalsvis och håller de ett år.

Jag hade samma tankar som dig när jag startade min mfstrategi, därför har jag valt att köpa och sälja halvårsvis istället för kvartalsvis för att halvera börsdatakostnaden. Nu är det snart dags för tredje bytet och jag måste säga att jag är tacksam att jag inte behöver göra det oftare, det tar mer energi än vad jag trodde.

Ok! Om det är ett komplement till en poetfölj med globala indexfonder tycker jag att du kan gott gå ner i storleken på börsvärde/lista. Speciellt när studier visar att faktorer såsom värde, kvalitet och momentum är avsevärt högre bland småbolagen. Av dem 20 bolag jag håller är nog en 15st på Small cap & First North.

Med tanke på “Shared economy” är det kanske en ide´ att ni skulle gå ihop om avgiften på börsdata eftersom ni behöver samma info?

Hej,

Nej jag har lite av en man-crush på George Bol, och har sällan stött på ett företag som sätter kunden och utveckling så ordentligt i centrum. Han ska ha mina pengar (y)