Marginalskatten varierar mer än man tror!

Fast det du skriver är ju rent felaktigt. Länken behöver jag inte. Föredrar att hitta fakta istället för ideologist påhittade texter. Men tack ändå :). Hela min argumentation bygger ju på att vi måste jobba med fakta, oavsett vad man själv har för åsikter (åsikter är inte fakta). Beslut baserat på felaktig information blir inga bra beslut. Inte för att vi ska ta några beslut här idag, men som princip.

Allmänna löneavgiften har inget med försäkringarna i de sociala avgifterna att göra, utan är en ren skatt helt isolerad från försäkringarna (men ihopklumpade med dem under benämningen “sociala avgifter”. Så det har inte naltats på något. Och det var inte borgarna utan S-regeringen Carlsson/Persson som 1995 införde denna skatt för att finansiera inträde i EU. Från början låg den på 1,5%, vilket svenska folket kände var ok för att finansiera inträdet. Nu är den dock 11,62%.

Det är precis detta jag menar, många vet inte om hur mycket/lite skatt vi betalar in. Varför kan inte det vara transparent istället för att gömmas undan? Enligt mig är det inte demokratiskt att gömma undan skatten, det ska vara transparent så att alla kan bilda sig en faktagrundad uppfattning av vad som är rimligt. På så vis får vi bättre diskussioner och lösningar i framtiden. I undersökningar tror en stor andel medborgare att de betalar c:a 32% i skatt. Baserat på detta kanske många känner sig ok, men hade kanske haft en annan åsikt om de visste att de betalar betydligt mer än så. Eller känt sig helt ok även med det givetvis. I vilket fall så skulle de då i alla fall ha en åsikt baserad på fakta.

1 gillning