Måste jag se till att det finns likvida medel för avgifterna på ett KF-konto?

Är på gång att starta ett KF och läser att till skillnad från ett ISK så dras skatten direkt från ens KF-konto och även den så kallade riskpremien.

Innebär detta att jag som ägaren av denna KF måste se till att det finns likvida medel på detta konto så att dessa avgifter kan dras?

Om så är fallet, vad händer om jag inte har tillräckligt med likvida medel på mitt konto?

Hej Nils!

Exakt så, du måste se till så att likvida medel finns på kontot så det kan dras.
Om du inte har så antar jag att det blir lite som ett lån som du kommer behöva betala ränta på ditt banken.

Tack för svaret Robin!

Det gör KF bra mycket mer krångligt än ISK om man ska jämföra dessa konton.

Premien är en väldigt låg avgift så en mindre summa för likvida medel som täcker denna avgift bör inte vara något problem, men man måste då alltså alltid ha i bakhuvudet att inte investera för alla likvida medel på kontot utan alltid se till att ha kvar några kronor för att täcka premien.

Däremot skatten är bra mycket mer att betala, ska man som KF-ägare veta vad skatten blir på detta konto? Det är ju inte en jätteenkel uträkning direkt. Eller meddelar skatteverket/banken innan till mig vad denna skatt kommer att bli och när denna kommer att dras?

De meddelar dig i god tid innan de drar skatten och hur mycket.

Använd kredit med 0% i ränta på ditt KF. Då kan pengarna dras från en kostnadsfri kredit. Du kan lätt ha 0kr likvitt på ditt konto och vänta 10 år innan du behöver bekymra dig om att du lånat till skatten. Efter 10 år fullinvesterad på börsen kan du bara sälja av någon procent och använda det att retroaktivt betala skatten med att justera skulden till kreditkontot. Det är ju egentligen ännu mer fördelaktigt än ett ISK där du kommer bli avtvingad att betala skatten per år. Bättre att ha pengarna på börsen än i Maggans bottenlösa fickor!

Skatten på ISK behöver man inte betala förrän året efteråt, och pengarna kan generera avkastning fram tills dess.

Man kan naturligtvis skuldsätta sig även för att betala sin ISK-skatt, om man tycker att det är en bra idé.

Till skillnad mot kapitalförsäkring kan man kvittera schablonintäkten på ISK mot kapitalförluster och andra typer av förluster i deklarationen. På så sätt är skatten på kapitalförsäkring i någon mening bortkastad skatt.

När det gäller att kräva tillbaka källskatt, som uppstår exempelvis då man fått utdelning på utländska aktier, är det en stor fördel att ha en kapitalförsäkring. Det fixar försäkringsbolaget.

Man kan i och för sig få tillbaka källskatten på ISK också om man hanterar pappersarbetet själv.

Bloggaren Lundaluppen ger en inblick i hur det går till:
https://lundaluppen.blogspot.com/2019/11/det-kom-ett-brev.html

Han hade alltså väntat i 3 år på beslut av danska skatteverket och fick ett brev att hans ärende nu förväntas handläggas om 18 månader.

Det gäller att ha gott tålamod och mycket fritid om man varje år ska orka kontakta alla berörda skatteverk i hela världen där man haft en utländsk aktie som gett utdelning, sätta sig in i det landets regelverk och sedan fylla i drivor av blanketter, fylla i märkliga webbformulär och skicka in underlag och beräkningar. Och sedan vänta, vänta, vänta…

Där kommer kapitalförsäkringen till sin rätt.

Hmm, I min kapitalförsäkring på nordnet tror jag att de tvångssäljer en andel av innehavet motsvarande skatten om inga likvida medel finns på kontot. Men inte säker på under vilka premisser det fungerar.

…yes, så därför har man kredit på sitt KF :slight_smile: