Matteuppgift att lösa

Då är det inte en bra affär.
Du kan få bättre räntor om du binder ett år i taget hos andra banker / institut.

Kan du ge några exempel på sk “nischbanker” med bättre ränta?
Jag har Sparbanken Tjörn som min huvudsakliga bank men dom har 0 ränta på sina sparkonton så jag gör en manuell överföring till ett rörligt sparkonto i [GCC Capital] (SPARA)med 0,95% ränta.(som bytt namn nu men har samma sparkonton)

Nu får du bestämma dig.
Är det 0,95% per år eller 1,90% på två år?
Det är inte samma sak.
Inte stor skillnad men där är skillnad.

Sök banker via Compricer, med insättningsgaranti

vadå bestämma mig…räntan var 1,75% på tillväxtkontot för ett par veckor sen men nu har den höjts till 1,90% för nya kunder…nya kunder som öppnar tillväxtkonto i GCC Capital får den nya räntan på 1,90%…du kan ju inte komma och säga att jag ska bestämma mig…jag kan inte veta att dom höjer räntan efter ett par veckor.

Jag tycker det bara är bra för 1,90% är ju bättre än 1,75%. Jag ångrar lite nu att jag ställde denna fråga.

1 gillning

Ber om ursäkt om jag missförstod när du skrev om 0,95% ovan. Sorry!
Det gäller alltså inte samma typ av konto/insättning?

Oavsett, skulle inte binda på 1,90% på två år då det finns banker som binder på 1,0% eller bättre per år.
Typ Svea eller Lunar

Båda sparkontona har GCC Capital dvs ett obundet och ett bundet tillväxtkonto…deras obundna sparkonto har 0,95% ränta och det bundna tillväxtkontot har numera 1,90% ränta…så…ja 2 olika sparkonton men hos GCC Capital.

Här ett utdrag från deras FAQ frågor om hur räntan beräknas “Räntan beräknas dag för dag fr o m den första dagen efter det att pengarna är bokförda på ditt sparkonto. När du tar ut pengar får du räntan fram till dagen innan uttaget görs. Räntan beräknas på hela ditt sparbelopp. Räntan kapitaliseras årsvis”.
Enligt Compricer har GCC högst sparränta på sitt obundna sparkonto.

Om jag inte missförstår något nu …
Ifall årsränta är på 1,90% då du binder på två år så är det en bra ränta!

1 gillning

Rätt uppfattat…sen dras ju skatten på intjänad ränta.

Såhär beräknas räntan på GCC Capital. “Räntan beräknas dag för dag fr o m den första dagen efter det att pengarna är bokförda på ditt sparkonto. När du tar ut pengar får du räntan fram till dagen innan uttaget görs. Räntan beräknas på hela ditt sparbelopp. Räntan kapitaliseras årsvis”.