Milstolpe nådd idag

Jag har länge haft några olika milstolpar som jag suktar efter. En var att ha 1M USD på aktiedepån och det nådde jag för kanske 4 år sedan.

En annan är 3M på aktiedepån och då hade jag tänkt gå i FIRE (men börjar luta åt 4M nu för att försäkra sig mot börskrascher, inflation).

En milstople däremellan, 2M USD, har jag suktat efter i ett par tre år nu. Har bland annat intalat mig själv att jag skulle köpa en Mercedes GLS när jag når det.

De senaste månaderna har jag flera gånger varit rätt nära, men sen kommer det nån nyhet från Iran osv så backar portföljen 50k USD på några dagar. Så det har varit ett steg framåt och två steg tillbaka typ.

Hursomhelst. Idag skuttade portföljen till slut upp över 2M-strecket. Stannade på 2 008 130 USD.

Har nu varit glad hela dagen. Och dagen till ära får det bli en liten Margarita här hemma och lite sour cream och onion chips.

Edit; Hittade ingen riktig dela dina milstolpar-tråd. Så om någon annan når en milstolpe de suktat efter länge så är ni hemskt välkomna att dela med er här.

67 gillningar

Trevligt för dig.

Vad är det vi ska diskutera?

1 gillning

Tänkte att man kunde dela med sig när man når en milstolpe och peppa varandra, typ ryggdunkande. Kanske inget för dig iofs.

21 gillningar

Vi är i Sverige där jantelagen råder, man får inte vara stolt över sina achievement :rofl:

Riktigt bra jobbat! Det är en bra hög pengar du samlat på dig. Jag kommer nog inte upp i dollar-miljonär innan min FIRE (well, beror på kursen så klart :wink:).

För mig så blev nästan de mesta tvärtom, allt jag ville köpa är inte lika intressant längre. Men känns det rätt med Merca så go for it!

Njut av milstolpen denna helgen! Köp en fin bit kött till ikväll.

7 gillningar

Härligt! Grattis :tada::partying_face:

Själv var min aktieportfölj på ATH under veckan, men ligger nu 16 000 kr under ATH. Får väl fira lite lätt jag också :partying_face:

3 gillningar

Jag är tråkig. Tiden då milstolpar betydde något för mig är sedan länge över. Tittar snabbt, blir lite glad, går vidare i livet. :man_shrugging:t2:

The hedonic treadmill is the devil… :face_with_diagonal_mouth:

2 gillningar

Stort grattis, imponerande summa! Hur gammal är du? Hur har du lyckats skrapa ihop den summan? Du skriver specifikt MUSD, bor/jobbar du i USD?

En sådan summa kan en annan bara drömma om. Om jag fortsätter som dessa 10 år (har snart 3 MSEK) så kommer jag ha 20 MSEK om ca 20 år. Men då jobbar jag troligtvis inte med något ’högavlönat’ sedan länge. Men vem vet?

1 gillning

Grattis till nya millen! :partying_face:

Men det var samtidigt lite sorgligt att du känner att du måste toppa upp med en extra mille. Är det för att du inte räknat eller för att allt blivit dyrare där borta i frihetens förlovade land?

Är planen att stanna där borta eller finns det tankar om att flytta till Europoor i framtiden? Jag tänker att det borde påverka behoven en hel del. Och, hur många är ni som lever på slantarna?

3 gillningar

30 gillningar

Gäller inte nödvändigtvis TS men vissa kommer aldrig att nå i mål för att målet alltid kommer att förskjutas när det väl är nått.

Financial Samurai är ett typiskt exempel, det spelar ingen roll hur många miljoner eller tiotals miljoner USD de skrapar ihop för då hittar de på någon ny idé om att SWR ska vara 1% eller att grundkapitalet aldrig får minska.

Tycker dock inte att det alltid är fel att justera målen.

När jag var +20 ogillade jag mitt jobb och kände att jag skulle kunna leva på långt under 10k/månad bara jag slapp skiten.

Men det hade ju också mycket att göra med att jag såg framför mig att jag skulle behöva jobba i årtionden till och tvivlade på att jag skulle må bra och orka med det.

När man nått ovan mål (10k), kanske får bättre betalt än förut och framförallt inte har lika många påtvingade arbetsår framför en känns det inte nödvändigtvis lika jobbigt att lägga på en del på målsumman.

Tror jag kommer att göra det också men vill lura mig själv och inte låsa in att jag ska jobba +10 år till. Det kan man känna efter kring efter varje etapp, för man vet ju inte på förhand hur man kommer att känna då.

7 gillningar

Wow fantastiskt! Heja dig och grattis :grinning_face:

Jag kan snart fira att jag har 2 miljoner på Lysa varav 1,2 miljoner är i aktier nu vilket är roligt :blush:

11 gillningar

Ja exakt, det är väldigt dyrt här numera så 3 miljoner är inte vad det en gång var. Jag har ju försökt sikta på “fat FIRE” och det känns som att 120k USD per år inte räcker riktigt till det längre i och med vad allt kostar, college osv. Och går börsen ner 30% nåt år så är det inte så mycket pengar längre.

Men jag kommer nog fundera hårt på coast FIRE eller något åtminstone om jag når 3M någon gång. Och Sverige vill jag gärna tillbaka till någon gång men hade då tänkte mig ett FIRE liv med guldkant och det räcker inte slantarna till ännu (vi är fyra i familjen) känns det som. Åtminstone inte i Stockholm som är tanken.

Jag är 46 och min metod har varit att jobba häcken av mig i USA. Jobbar nog fortfarande minst 50 timmar i veckan i snitt. Så jag vet inte riktigt om det varit värt det faktiskt.

3 gillningar

Tack för alla ryggdunkar. Skönt att få dela med sig lite av en stor milstolpe. Min nästa blir nog vid 3M, om jag någonsin når dit, och då får jag fundera lite på FIRE. Sedan kommer jag nog iofs få fira 2M igen flera gånger hehe, lär ju sjunka under det redan nästa vecka :slight_smile: .

Andra får gärna dela viktiga milstolpar också framöver. Jag hittade inte riktigt någon tråd för det.

3 gillningar

Förstår, fast gällande det där sista så är det ju med i FIRE-uträkningarna och handlar bara om din egen oro. Inte för att förminska den, men 4%-regeln räknar ju med sådant också.

Jag fattar och är man fyra i familjen (och två vuxna när kidsen flugit ut) så är ju inte 30 riktiga pengamiljoner så extremt som tre monopolmiljoner kan låta. Hyr ni där ni bor nu, eller ingår eventuellt ägt boende i slantarna som nämns?

Usch, det låter inget vidare faktiskt. Var rädd om dig.

2 gillningar

Förhoppningsvis ligger portföljen på all time high nästan hela tiden. :grin:

Slantarna som nämns är bara aktieportföljen. Så vi har också 950k USD i 401k (pensionsfonder, kan börja tas ut vid 59), och kanske 100k USD vinst på huset som vi bor i med lån. Också typ 70k USD på lönekontot.

Så egentligen är vi väl nästan i hamn, men jag räknar inte med 401k eller hus osv utan räknar mest på aktieportföljen. Det andra är lite säkerhetsmarginal tänker jag. Kanske inte helt rationellt.

6 gillningar

Nej. :joy:

Men jag förstår dig, för jag gör likadant. Däremot tänker jag trots allt på (över)värdet i huset som något som kan bekosta ett annat boende. Så drar man bort boendet från portföljen så kan man ju inte räkna med att portföljen ska bekosta ett boende, om det nuvarande inte är rejält belånat iofs.

Inte sant, men det här med att vara snabb med att snacka ner Sverige och det svenska verkar däremot sorgligt nog förunderligt svenskt.

8 gillningar

Hur räknar du med skatten? Är detta innan eller 2 M ner i fickan efter skatt etc?