Min strategi för att öka risken när börsen faller vart 10:e procentenhet från -20 % till ca -50 %

Fortsätter diskussionen från Dags att börja öka sin risk i sina hinkar? Vad tycker ni? med ett provprat:

Först och främst - jag sitter inte på någon kristallkula, facit eller liknande (100 000+ SEK back i Storskogen är ju ett bra bevis på det just nu). Jag är inte heller fundamentalist eller 100 % lojal mot en viss strategi eller metod. Varje strategi har sina förutsättningar, fördelar och nackdelar. Jag gör inga anspråk på att följande strategi är korrekt, helt stringent med vad jag brukar säga - eftersom den är opportunistisk, förändrar riskprofilen i sparandet och delvis tajmar marknaden.

Några av mina antaganden är följande för en normal marknad:

• Det går inte att tajma marknaden
  • 4 % av alla företag över tid står för hela vinsten i ett index över lång tid => köp breda index
  • I valet att sitta och vänta på en marknadskrasch och investera löpande kommer det senare alltid att vinna.

Utifrån ovan och ett antal andra förutsättningar som jag inte kommer på nu så är mitt normalläge:

• Spara så långsiktigt och regelbundet i en så bred och billiga global exponering som möjligt. Ju bredare, billigare och långsiktigare, desto bättre.

“Normalläge” för mig är när börsen går upp eller minus -20 % från toppen. Det vill säga där börsen är i majoriteten av alla fall. Nästan alla år har en intra-year-drawdown på -10 % (förra året var ett av få undantag). Att svänga ner till -20 % är “normalt”.

Ovanpå detta raster kan vi lägga antagandet om börskrascher från Ray Dalio och “Navigating Big Debt Crisis” som säger att en genomsnittlig börskrasch ser ut som följer:

Det vill säga att vi har en nedgång med ca -50 till -60 % från toppen under 36 månader. Det är dock ganska ovanligt med mer än -50 % som följande graf över Stockholmsbörsen (SIXRX) visar.

Det vill säga att när vi hamnar i -50 % i index så kan man med stor sannolikhet säga att vi har bottnat ut (givet att vi går på historiska värden). Därför ser jag på det lite som följande om vi skulle lägga in tre band:

Där jag något slarvigt skulle säga att:

• Rött = allt är som vanligt, ingen extra risk utan ligg som normal allokering.
  • Gult = börja öka risken
  • Grönt = gå all-in och ta på maximal bekväm risk

Vad avses då med börja öka risken. För mig handlar det mest om princip, men så här skulle det teoretiskt kunna se ut med en ombalansering mellan hinkarna med slutmål för de olika nivåerna:

• Rött: Buffert (bankkonto): 25 000 SEK, Mellanrisk (50/50): 75 000 SEK och Högrisk (100/0): 100 000 SEK
  • Gult: Buffert (bankkonto): 50 000 SEK, Mellanrisk: 25 000 SEK, Högrisk: 125 000 SEK
  • Grönt: Buffert (bankkonto): 30 000 SEK, Mellanrisk: 0, Högrisk: 170 000 SEK.

Det vill säga att man balanserar om mer till extremerna från mittenläget. Naturligtvis givet att ens humankapital, välmående och övriga ekonomi klarar av det.

Andra alternativ i ett första steg (gult) kan även vara:

• belåning för att ta ut de kommande 12 månadernas månadssparande i förtid.
  • belåning upp till kanske 10 %
  • ev. sänkning av buffert om man har bra möjligheter till kredit

Tittar vi på det andra steget (grönt) (bortom en drawdown på 40 procent på index)

• försöka frigöra så mycket kapital som möjligt
  • belåning uppemot 20 - 30 %
  • belåning på boendet givet en belåningsgrad under 70 %
  • eventuellt derivat eller hävstångsprodukter mot index

Ovan gäller alltså INTE enskilda bolag utan vi pratar breda index som t.ex. SIXRX (=hela Stockholmsbörsen) som man kan köpa t.ex. via fonden PLUS Allabolag Sverige. Min upplevelse är att ett globalt index sjunker inte lika mycket, så att samma resonemang kan appliceras där, men måste sänka gränserna lite.

Som tumregel för mig själv försöker jag tänka mot Stockholmsbörsen att jag tar:

• Första steget vid -20 % (ni som är på Patreon fick första mejlet idag)
  • Andra steget vid ca -30 %
  • Tredje steget vid ca -40 %
  • Sista steget (typ full / maximal risk) vid -50 %

Dvs. så att man inte behöver bränna allt krutet vid -20 %. Fördelen med denna strategin är att den hjälper mig att “agera bättre”. Jag brukar säga “sitt still i båten när det blåser”. Det gäller fortfarande som grundråd. Men om det nu börjar blåsa och jag har en känsla och vill agera - då påstår jag att det är bättre att jag hissar segel än överger båten i panik. Lite enligt principen “köp billigt, sälj dyrt”.

Avvecklingen kan jag återkomma med vid ett senare tillfälle, men det blir ju på något sätt inversen. Förra gången det här hände var ju våren 2020 efter Corona-kraschen, då började jag skruva tillbaka när vi hade återhämtat de 30 %-enheterna som börsen backat.

Uppdatering: per 9 maj (skrivande stund) är vi på -24,78 % på hela Stockholmsbörsen (SIXRX)

Uppdatering. Drawdowns i S&P500 från 1960. Något förenklat kan man säga att det här motsvarar 50 % av en global indexfond.

14 gillningar

Jättebra och spännande inlägg som jag inte tror jag hört om i några om pod avsnitten! Mkt givande tankar i dessa tider. Tack!

2 gillningar

Enig! Fast jag har 6 steg steg till på -60% och -70%.

Dock är jag fullt medveten om att det kan vända lång innan dess. Jag har inget problem att köpa på uppsidan efter bottnen (vilket jag inte hör så många andra prata om). Jag har väl aldrig förstått varför allt ska in på vägen ner, när vägen upp går långsammare (typ 3 X) och är mindre dramatisk. Som jag ser det :slight_smile:

Tex vänder det på -50% så blir potten vid -60% istället vid -40% och -70% vid -30%, om det är begripligt?

Eftersom vi dimensionerat totala portföljen rätt konservativt (snart FIRE) så innebär det att vi har en hel del kapital att kunna stoppa in utan att risken blir överdriven.

Fullständig 100% oenig - aldrig belåning, derivat eller hävstång. Har förlorat så mycket pengar på sådant att det skyr jag som pesten :joy:

Där är vi väl inte redan, annat än i Stockholm och HK börsen som är förbi det med råge. Senast jag tittade var proxy för globalt index ner cirka 12%.

Eller du definierar det på annat sätt?

2 gillningar

Mkt bra tabell/graf. Det hade varit intressant med en liknande röd/gul/grön graf för världsindex för att kunna göra liknanade bedömningar för det. Mer applicerbart på lysa i alla fall (trots att de ju har 20% svenskt så svaret kanske skulle vara någostanns däremellan i alla fall)

Själv har jag ingen plan alls. Jag låter bara global index sköta sitt jobb långsiktigt. Följer börsen både upp/ned utan att göra något. 100% investerad med automatisk månadssparande. Kortsiktigt sparkonto. Sedan får vi se vad det ger om 20 år. :+1::wink:. Det är så enkel tråkig strategi att man kan förklara i 2 meningar. Jag är mer rädd spela bort mig på börsen in/ut tro på något som jag inte vet. Om jag följer index till 100% kan jag aldrig bli varken bättre eller sämre än index. Så lever jag min börsresa @janbolmeson privat Isk,ppm och TP. :grin:. Jag tar rigg på @smaspararguiden :+1:. Följer de till 100%. Undviker också blanda in smala lands index tex Sverige som ökar risken i portföljen :+1:.

15 gillningar

Lite olika beroende på vilket globalt index man kollar på.
DJ World Index är ner 17.5%

1 gillning

Så här ser det ut i mina Isk :wink:
Ps. Bytet blir klart idag med 20% av kapitalet som ska in i LF Tilllväxtm indexnära. :+1:

Att dollarn har stärkts kraftigt har dämpat fallet :slight_smile:

Säg att du växlar 1000 kronor till 110 dollar (1000 kr / $110 = 9,10 kr per dollar)
Sedan stärks dollarn till 10 kronor per dollar och du växlar tillbaka till kronor,
då får du $110 * 10 kr / $ = 1100 kr.

4 gillningar

Därför håller jag mig till tryggare global index och undviker smala landsfonder. Lättare sitta still i båten långsiktigt. Lugnare resa in i mål :+1:. Då slipper jag tänka/agera om det är -20 eller -50.

3 gillningar

En något enklare variant av det är att bara börja ta position när man också får bekräftelse av medelvärdena, t ex EMA21 på dagliga efter det att pris gjort -20% från nuvarande topp.

Då har det inte endast gått ned utan pris har också tagit sig över ett medelvärde om 21 dagar, något som inte direkt sker om det bara går nedåt varje dag (logiskt nog).

S&P500 på daglig upplösning vid Corona-dippen i mars, lila medelvärde är EMA21

Ovan strategin skulle utfört de där två köpen, det blir inte direkt många köp men det är inte tanken heller.

Ned kan det annars gå under väldigt lång tid och var bottnen är just den här gången kan vara något drygt (och konstigt…) att försöka gissa sig till, särskilt i ett fall där det bara rasar på nedåt. Det torde vara enklare att då ha något som åtminstone visar på att det inte bara rasar rakt ned. Det är inte sk ‘marknadstiming’ då man knappast kommer på något raffinerat vis time:a marknaden, man kommer t om i 100% av alla utfall ha ganska dålig timing då pris trots allt måste gå igenom sitt medel för 21 dagar vilket kan ta ganska lång tid.

Ytterligare en variant är såklart att använda sig av dollar cost averaging ovanpå det där, dvs gå in med lite i taget så länge någon regel är sann som att t ex pris inte bara drar över EMA21 utan också håller sig över.

Vi har inte haft så många fall större än -20 % de senaste 10 åren… :flushed:

Väldigt bra invändning. Fattar precis. Ska fundera på det här.

Upp till 30 % tycker jag är ganska okej, särskilt om man har högt humankapital och ett boende med lägre belåningsgrad på boendet än 70 %. Men håller med om att det är individuellt, det viktiga är att man känner sig själv. :+1:

Nej, tittar på Stockholmsbörsen (SIXRX). Vi är ner -24,78 % per idag på det indexet.

Upplever att om man ska titta på globalt så behöver man sänka gränserna. Globala börsen svänger mindre.

Det här är viktigt. Tror att kronans försvagning har räddat typ 10 procentenheter.

2 gillningar

Som referens gick DJ World Index ner över 55% under finanskrisen.
finanskrisen

1 gillning

Det är inget ovanligt att små valutor klarar sig inte lika stadigt som Usd vid kriser och blåsigt väder. :+1:. Det är inte så att jag spekulerar i valutor när jag investerar i global indexfond. Det är bara något man ska göra enligt forskningen :wink: långsiktigt.

1 gillning

Litw twitter-wrapup:

Nicklas Andersson på Twitter idag:

Nu har nära på var 3:e aktie på Stockholmsbörsen halverats sen respektive högstanivå senaste 2 åren.
Källa: Twitter

Michael Batnik på Twitter per idag:

NYSE 52-week highs: 12. NYSE 52-week lows: 1063

Dvs. idag 10 maj, har 12 bolag ny topp-notering för de senaste 12 månaderna. 1063 bolag har nytt bottenrekord för de senaste 12 månaderna. Tillsammans med sentimentet, artiklar och inslag i SVT tror jag vi kan börja konstatera att blodet har börjat flyta så smått på gatorna.

Ben Carlson:

Every bear market in history: Obvious buying opportunity
Every bear market you’re living thru: This one may never end

samt:

image

5 gillningar

Måste dock säga att ATL för senaste 12 månaderna inte är särskilt intressant eftersom börsen varit så dopad. Dessa 1063 bolag kan fortfarande ha en väldigt hög PE. Senaste 24 eller 36 månaderna säger mer, då har det ju faktiskt gått ner sedan 2020 Jan 1.

Absolut. Bara för att ett bolag har fallit mycket betyder inte att det är billigt eller ens köpvärt.

Jag tänker mer på det aggregerat. Köper man index så har man ju i princip diversifierat bort hela bolagsrisken. Tittar man på t.ex. Sverige som helhet så börjar även PE-siffrorna vara intressanta. Vi skriver om det i ett Patreon-specifikt inlägg här:

1 gillning

Håller med. Men själv vill jag att globalindex dippar 30% till för jag tycker att det finns rum för det. Så jag håller ut tills vidare. https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?query=IE00B3RBWM25&groupField=index&from=search&isin=IE00B3RBWM25#overview

3 gillningar

Too early. Sitter still i båten ett tag till och går sedan in med en lumpsum + månadsinbetalningar.

2 gillningar

Jag är chockad! Min värld skakar! Nu har ett par saker inträffat som jag inte trodde jag skulle uppleva:

1. Storkrig i Europa
  2. Inflation >5%
  3. Global pandemi som skakar världen (i alla fall Kina fortfarande)
  4. Jan rekommenderar marknadstajmning (köp nu när priset är lågt)
  5. Jan rekommenderar valutaspekulation (köp i Sverige då kronan är undervärderad vs dollar)
  6. Jan rekommenderar övervikt i en pyttemarknad (Sverige)
  7. Jan rekommenderar belåning om man har råd

Vad kommer härnäst? Ska kungen skilja sig? Ska Ingves sluta?:joy::joy::joy:

Skämt åsido, som vi skrev om i en annan tråd för några veckor sedan så håller jag med om att kronan gått ner väl mycket. Jag tycker därmed det är rätt att övervikta mot svenska börsen, för antingen går kronan upp igen (och då vinner man) eller så går svensk industri som tåget tack vare låg kronkurs (och då vinner man). Värderingar börjar också se attraktiva ut igen. Dock vill man inte försöka fånga den fallande kniven…

Jag kommer inte följa råden att ändra mina fonder. Däremot kommer jag få en större bonus snart, som kommer gå rakt in på en svensk indexfond! Hoppas bara det sjunker ytterligare innan dess… Rea, rea!

Mvh

F

16 gillningar

hur/när timar du köpet av den svenska indexfonden?