Min strategi för att öka risken när börsen faller vart 10:e procentenhet från -20 % till ca -50 %

Med andra ord precis det jag påpekar.

Att den verksamhet som bedrivs nu är långt mycket mindre lönsam än tidigare och att företagen just nu går klart sämre. Vilket syns i vinsterna om ca 1 år eller lite mer.

I motsats till det du implicerar med detta, att det just nu verkar gå bra trots allt:

Det är alltså inte “trots problem”. Utan p.g.a. problemen så går bolagen dåligt. Vilket syns i vinster om typ ett år.

1 gillning

Skönt att du skriver samma som jag men med andra ord :stuck_out_tongue: .

För er andra, vill ni ha en vy över nuläget och vad som kommer komma i USA (66% av aktiemarknaden) är videon en bra en.

3 gillningar

Ännu skönare om man inte förstår engelskan för min del :grin::joy:. Slipper slösa tid på massa engelska videoklipp :grin:.Då är det bara fortsätta som innan och sitta lugnt i global index båten :raised_hands:. Varken höja eller sänka risken. Kallas Neutral strategi :+1::wink:.

1 gillning

Vi märker väl vad som händer :face_with_hand_over_mouth: passiv i bergochdalbanan så slipper man trilla ur.

Inte ska man behöva vänta mer än ett år på siffror som speglar nuvarande verksamhet. PM och kvartalsrapporter fångar väl upp det mesta långt innan dess.

Javisst, men vinsten kommer sen. Dessutom får man räkna på hur lager minskar, laggande lönekostnadsökningar och andra laggande faktorer påverkar nuvarande lönsamhet. Alltså det som man ser som intäkter och kostnader just nu speglar inte fullt utgifterna och kommande kostnader (det är skillnad på kostnad och utgift). Kostnad är när den bokföringstekniska kostnaden sker, utgift är när pengarna faktiskt flyttar på sig.

Än så länge har jag bara sålt av några av mina tillgångar som gått plus ordentligt i år. Men jag tror på en hyfsat positiv sommar på börsen, innan vi faller igen till hösten. Kan sälja av mer om det uppstår lägen för detta. Sedan kommer jag nog testa att stå utanför under hösten, lite beroende på vilka säljlägen som uppstår. Har uran, silver, Kina och lite annat som jag hoppas ska kunna stå sig hyggligt några år framöver, så det får nog bli kvar, men mina övriga tillgångar kan jag mycket väl tänka mig att sälja av och återinvestera i en indexfond till senhösten. Risken är naturligtvis att det inte blir någon nedgång till hösten, eller att det blir en nedgång nu direkt på stört, men den här gången satsar jag på att jag läser läget rätt.

Jag har under en tid gått i liknande tankar att öka risken iom många år kvar i karriären men fortfarande göra stabila indexfondval.

Min tankegång har vart att utnyttja Avanzas superlån på 0% ränta i två steg upp till 10% belåning.

Vet inte om jag gör ett tankefel här men borde inte detta vara förhållandevis riskfritt om man fortsatt har en buffert och lön som kan täcka nedgångar. Eller är det onödigt att gå in med belåning när man sitter med buffert?

I praktiken bör det vara riskfritt.

Förutom överbelåning (vid ca ~80% belåning, lite beroende på vad man investerar i) så vill man väl också definitivt undvika den högsta räntesatsen som kickar in vid 50% belåning.

Säg att man har 100 000 kr eget kapital + 10 000 kr värdepapperskredit = 110 000 kr totalt kapital
50% belåningsgrad på 10 000 kr är 20 000 kr totalt kapital.
Det vore en nedgång på 1 - (20 000 kr / 110 000 kr) = 82%
Och sen har du ju ytterligare buffert och lön som dämpar fallet.

Hej, har precis samma tanke. Hur ser dina två steg ut?

@janbolmeson , anser du att -20 är nu för en globalfond?

1 gillning

Jajamensan

1 gillning

Kan du göra ett avsnitt om detta?

Ja, kanske, säg gärna något mer vad du skulle vilja veta. Det hjälper mig lite med att designa avsnittet. :blush:

1 gillning

Jag vet inte riktigt vad jag vill vet… inlägget kanske säget allt? :slight_smile: Går det att djupdyka mer så vore det intressant! :slight_smile:
De flesta sitter nog här och funderar kring hur man ska agera framöver och finns säkert stora möjligheter att komma ur den här krisen på ett bra sätt om man är långsiktig. Många med mig har dessutom en kassa som man funderar kring.

Tidigare kriser har jag väntat och väntat och väntat tills det har gått upp igen och har då missat hela uppgången… behöver en strategi denna gång som så jag vet hur jag ska agera… magkänsla och känslor funkar inte för mig.

2 gillningar

Är så fräck att jag korslänkar och citerar mig själv. :slight_smile:

Först och främst tack för en fantastisk läsvärd tråd. Att konstruera en strategi för att öka risken i nedgång är onekligen en komplex fråga.

Utöver själva problematiken kring när man ska gå in med ”extra” kapital så hade det varit intressant att beröra huruvida en tillfällig övervikt i t.ex. Sverige hade kunnat vara motiverad. Jag gjorde en tråd om detta i forumet men känner att det finns mycket kvar att diskutera/undersöka. Även i denna tråden har det ju diskuterats kring att Plus Allabolag Sverige tagit långt mer stryk än de globala indexfonderna.

1 gillning

Tack @JonathanT.

Ja, tror det dock mest beror på försvagningen av kronan.

Ja, jag tror det, men jag tror vi har en tråd om det också. Jag har i alla fall i år överiktat mot Sverige.

1 gillning

Ja valutan har obestridligen haft en stor inverkan. Dock så är MSCI World ner cirka 15 % medan OMXSPI är ner cirka 23 %. Förövrigt hade det varit spännande med en fördjupning kring valutaeffekter. Minns att Henrik Tell bland annat pratade om att valutaeffekterna på sikt tar ut varandra.

Spännande att du valt att övervikta, hur såg beslutsprocessen ut? Vad var argumenten och rationalen bakom?

1 gillning

Både klassisk ombalansering (sälj det som gått upp “global” och köp det som är billigt “sverige”), att svenska börsen som helhet var lägre värderad än den amerikanska samt att @Andre_Granstrom skrev en flersidig analys (finns för Patreon-medlemmar i denna tråden “Köp Sverige!”).

Nu var det iof bara att jag styrde om månadssparande från 80/20 till 50/50 och balanserade om 5 % så att vi pratar inte några världsomvälvande förändringar.

1 gillning