Minska andel aktiefonder eller ej i osäkra tider

Hejsan, är ny småsparare.

Min fråga lyder: är det lämpligt att ändra fördelningen mellan aktiefonder och räntefonder på Lysa konto från 90/10 till 60/40 under oroliga tider? Även om en har 10 år+ sikt på sitt sparande, eller är jag inne på att försöka tima marknaden och kommer att förlora på det?

Undrar också hur en räknar ut avgiften på Nordnet för ETFS Physical Swiss Gold (GZUR).

Tacksam för svar.

Det är väl närmast definitionen av att försöka timea marknaden. Poängen är ju att du inte kan veta när det är osäkra tider. Sannolikt förlorar du på det, det är en av grundteserna för denna blogg.

Kanske har du egentligen för hög risk för vad du känner dig bekväm med? Oavsett om du upplever tiderna som osäkra eller inte.

Tack Kalle för ditt svar, det är nog som du säger, jag känner oro för den höga risken att det pendlar mycket vid 90/40 fördelningen, får försöka hitta ett lägre läge där jag känner mig bekväm med som du skrev, tack.

Tack Kalle för ditt svar, det är nog som du skriver att jag inte känner mig bekväm med den höga risken vid 90/10 fördelningen, ska nog försöka hitta en nivå där jag inte behöver oroa mig lika mycket, trevlig dag :slight_smile: