Vice riksbankschefen Per Jansson kan tänka sig minusränta på vanliga konton om det behövs för att bevara förtroendet för inflationsmålet.
Vad tänker ni?
Vice riksbankschefen Per Jansson kan tänka sig minusränta på vanliga konton om det behövs för att bevara förtroendet för inflationsmålet.
Vad tänker ni?
Jag tänker att vice riksbankschefen inte väljer vilka räntor vanliga konton hos bankerna ska ha. Banker är egna bolag och väljer själv. Sedan skulle de (riksbanken) väl kunna sänka sin ränta och på så sätt knuffa bankerna åt ett håll där de kanske skulle känna sig tvingade att ha minusränta på sina konton. Men det är ju bara indirekt och inte något faktiskt tvång.
Med dagens konkurrens och lätta möjligheter att byta bank så tror jag att alla hade flytt till banker som inte gjort så. T.ex. banker som inte ens är svenska som Revolut. Trasslar det kan du ju då lika väl ha dina likvida medel i euro eller dollar. Eller kanske norska kronor. Eller så kommer folk kanske börja använda kontanter mer.
Jag tänker att det finns två typer av kunder hos banken. De som inte har så mycket pengar på banken (det var väl någon som kom fram till att hälften av alla hushåll inte skulle klara en oförutsedd utgift på 10 000kr ganska nyligen?) och de som har ganska mycket pengar. Dessa kan/kommer inte ändra sitt konsumtionsbeteende och därmed inte ha någon effekt på inflationen.
Dels de som har ganska mycket pengar. De är troligtvis ekonomiskt intresserade / insatta, och har pengarna där som lättillgänglig buffert. Dessa personer är smarta nog att inte konsumera upp sin buffert ändå (= 0 effekt på konsumtionen och inflationen) och skulle de ha för mycket pengar på banken som inte var buffert hade det triggat dem att investera dem istället. Eventuellt flytt SEK.
Självklart är det här grovt generaliserande och gäller så klart inte alla personer/hushåll, men det är mitt bet / tanke om detta. Dvs väldigt trubbigt verktyg som främst kommer skapa irritation hos småkunder och administration för banker. Dock är det som sagt ändå inte upp till Per Jansson att bestämma några räntor på bankens produkter.
Tror aldrig detta kommer hända. Kommer leda till att folk förvarar pengar i madrassen vilket inte är önskvärt beteende.
Jag tror folk här, som tänker på pengar 24/7, gravt överskattar hur mycket den stora massan tänker på pengar. Mina föräldrar t.ex. vet inte ens vad en aktie är. De har hög bolåneränta eftersom de aldrig ställt storbankerna mot varandra. Och jag måste hela tiden hjälpa dem med teknikrelaterade frågor. Inte en chans att 40-talister och 50-talister som dessa kommer flytta ut sina sparpengar till Revolut. Och varför skulle de flytta allt till madrassen när det blir mer och mer krångligt att använda kontanter plus att de flesta inte har så mycket pengar på sparkontot ändå (“Svenskarna dåligt rustade för oväntade utgifter – för mer än var fjärde svensk går smärtgränsen vid 5 000 kronor”). Jag tror definitivt att minusränta hos storbankerna hade ökat inflationen.
Svårt att förutse effekterna av minusränta på sparkonto. Om det leder till inflation behöver någon ändrar sitt konsumtionsmönster. Den som vill bevara sina pengar får köpa andra tillgångsslag (vilket främst leder till monetär inflation) eller förvara bufferten i kontanter. Vissa kommer tycka att det är värt att ha kvar bufferten på sparkontot ändå pga smidighet. Vissa kommer inte bry sig och göra som innan och ha kvar sina pengar på sparkontot. Har folk kvar sina pengar på sparkontot kan det leda till deflation istället för inflation. Och är det en bra idé försöka få folk att konsumera upp sin buffert för att öka inflationen? Vanligtvis är väl tanken att låg/hög ränta ska påverka lånekostnaden och på så vis penningmängden/inflationen?
Jag blir mest orolig vilken signal detta skulle sända till de unga som börjar sitt arbetsliv nu. Min äldsta har sitt första riktiga jobb nu, diskuterar att flytta ihop med en kompis o s v. Vilken signal sänder det att det inte lönar sig att spara (minusränta + höjda kostnader på investeringar och eventuellt boenden)?
Konsumera dig till döds lille vän
Är det detta vi vill skicka med nästa generation Nej, de får nog hitta en bättre lösning än så.
Detta förekommer redan i Tyskland. Typiskt gäller det bara större belopp (>€100k eller >€50k eller så).
Som en anekdot så öppnade jag ett EUR-konto på SEB i förra veckan i ett företagssammanhang. Blev informerad om att det har minusränta… 
Vi har redan negativa (real) räntor i Sverige. Alltså inflationen överstiger räntan.
I princip är det samma sak som negativa inlåningsräntor när man sparar.
Man kan verkligen fundera på vad det sänder för signaler till de som precis kommit ut i arbetslivet…
Ja exakt, men ett minustecken gör det ännu tydligare (och skrämmande). Gemene man är inte lika ekonomiintresserade som vi, men minus fattar även de med E i matte. När det börjar kosta att ha småpengar på ett bankkonto när generationen före minns när man fick en handfull eller mer som barn, då är det lättare att antingen spendera direkt eller att hålla ännu hårdare i allt (samt jobba svart/fuska/göra olagligheter, beroende på personlighetstyp).
Snick snack tror jag. Om ens 10% av oss tog ut pengarna från banken så skulle systemet kollapsa. Fraktional reserve banking funkar inte om ens en bråkdel tar ut pengarna. Det blir en klassisk ”run on the banks” som satte banker i putten på 20-30 tal. Inget att önska