Monopolpengar?!

I Tyskland som är euroland (hur kan ett euroland hitta på pengar)

• kollektivtrafik i hela Tyskland (alla städer lokaltrafik och regionaltåg för 9 euro i månaden) i tre månader för bensinpriserna är höga
  • 300 euro bonus från staten till alla arbetstagare i september för att hjälpa med höga elpriser
  • gigantisk paket för militären pga ni vet vad

Samtidigt är skatten lägre (marginellt, men lägre) än förra året.

Känner en lätt olustkännsla för framtiden. Alla dessa låtsaspengar som dras fram från ‘någonstans’.

Är världen på väg mot total kollaps?

3 gillningar

Inte riktigt sant. Iom att utnyttjandet kan förväntas öka behöver inte det totala intäktstappet netto bli så dramatiskt. Det hela är också ett experiment. Det finns en massa tåglinjer i Sverige där det ofta finns ledig kapacitet. Om alla dessa tåg skulle fyllas upp med hjälp av billiga biljetter skulle det inte leda till någon skada.

1 gillning

Jag tror inte att världen är på väg mot total kollaps.

Nu vet jag inte hur de här sakerna finansieras men om förutsättningarna är att skatten är lägre och ingen annan omfördelning i budget har gjorts så kan det vara genom ökad statsskuld.

Att en stat har en skuld är som du säkert känner till naturligt och i viss mån bra. När det kommer till Tyskland har man dock överskridit Maastrichtskuld-“taket” som stadgats i EU:s stabilitets och tillväxtpakt. Det är dock naturligt i dagsläget med tanke på att många stater behövde öka sin skuldsättning med anledning av coronapandemin, men det gör att staten får mindre utrymme att bedriva en expansiv politik i en eventuell lågkonjunktur.

Kan hända. Nu är inte jag någon ekonom men det känns knäppt. Tex, kostade en enkelbiljett mer än10€ för att ta sig från München centrum till flygplatsen. Nu kan man för 9 euro åka all lokaltrafik i alla städer hela månaden, plus tåg mellan städerna. Lägg till inkomsförlusten från privata tåg och bussföretag som garanterat förlorar kunder… Kan tänka mig de måste få ersättning för det.

1 gillning

Skönt att du har tilltro till världens framtid :blush:. Är själv inte lika optimistik. Ta ekonomin, lägg till krig och klimat. Och några pandemier som strösel. :flushed:

De får absolut ersättning. Exakt utformning av systemet kan förstås diskuteras och det är som sagt ett experiment. Att utnyttja tomma platser i olika kollektiva färdmedel är dock ingen dålig idé utan tvärtom smart. Sedan kanske det behöver begränsas lite för att fungera optimalt.

Min generation är född och formad i kriser, för att nämna några: 90-talet, 11 september, finanskrisen, klimatkrisen, pandemin och vad som nu kommer med ekonomin och Ryssland.

Hade jag inte kunnat ha tilltro till världens framtid så skulle jag nog behöva lägga mig ned och smälta ihop till en pöl – och så kan vi ju inte ha det! :melting_face:

7 gillningar

Varför inbillar du dig resandet kommer öka bara när efterfrågan tidigare varit låg?

Vad jag glömde lägga till listan är att Tyskland, till skillnad från Sverige gick in i total corona lockdown där allt utom livsmedelsaffärer var stängda (gym, restauranger, barer, affärer frisörer). Tillochmed avdelningar som krukor och kläder i livsmedelsaffärer var avspärrat pga det var olagligt att sälja ej nödvändiga produkter.

I flera månader. Allt ersattes av staten.

Därför känns det som om pengar är inte på riktigt längre då det verkligen går åt extremhållet med stödpengar.

Jag kan säga att jag redan åkt mera tåg. Istället för 25 eur dagsbiljett begränsad till viss region betalar jag 9 eur för hela månaden och behöver inte oroa mig för att jag råkar åka in i ett område där jag behöver en annan biljett. Tar chansen och gör dagsutflykter jag annars inte skulle ha gjort.

Edit: ett stående skämt är att man måste veta om det är fullmåne eller inte för att köpa tågbiljetter pga alla möjliga möjligheter. Så det största pluset är faktiskt inte priset utan hur enkelt det är med en biljett och man kan inte göra fel och få böter.

2 gillningar

Har du åkt tillräckligt mycket mera för att staten inte ska förlora på det? Om du har hoppat över att betala 25 en gång så måste du + två personer som annars inte skulle ha åkt alls betala 9 var för att staten ska tjäna på det, om man räknar bort alla kostnader som blir vid ökat resande. (3×9 blir mer än 25 så staten har då tjänat 2 € mer om deras kostnader inte alls ökar pga ökat resande.)

Jag hänger inte med på din matte, eller argument…

En längre enkelresa i en stad kostade ca 10€.

Nu åker du i en hel månad i alla städer obegränsat (+ resan mellan städerna) för 9 € och argumenterar att staten tjänar på det?

Eller har jag växlat fel i spåret?

Jag kan tänka mig att just experimentet med billigare kollektivtrafik under en begränsad period är just ett experiment!

Kanske så har det instabila ekonomiska läget gjort att de ”vågar” testa frågeställningar i skarpt läge? Om jag vore samhällsplanerare och involverad i storstädernas utveckling så skulle jag tycka det vore ett kul projekt som kan ge konkret data som kan främja samhället långsiktigt. Både ekonomiskt och miljömässigt.

Hur påverkas människors resor när kostnaden är mycket lägre och mindre omständigt än normalt?

När invånarnas vanor ändras, ändras deras köpbeteende?

Sänks negativ miljöpåverkan då fler väljer kollektiva färdsätt i stället för bilen?

Vilken kapacitet klarar det befintliga trafiknätet inom kollektivtrafiken?

Främjas turismen som leder till ökade inkomster för många företag?

Att tänka utanför boxen under en begränsad period ser jag som positivt, så länge det inte skadar någon såklart. :blush:

De andra stödpaketen känns lika konstiga som det stöd sveriges bil och villaägare fått. Så vet inte alls vad dessa ger långsiktigt. :thinking:

2 gillningar

Väldigt nyanserade åsikter. :pray:

Men experiment är inte alltid bra. Väd händer om man tänder en tändsticka i ett rum fyllt av en gas som kan vara bensinångor? :flushed:

Har inget emot en reform av kollektivtrafiken. Som jag skrev ovan, det krävdes koll på månkalendern för att köpa bästa alternativet av biljett. Det är mera den hela bilden av hur det plötsligt finns miljarders triljarder verkar det som, att kasta ut omkring sig i alla delar av samhället .

Men som du skrev, detta gäller i tre månader.

Sen är det få som vet hur man får den ekonomiska instabiliteten att lugna sig.

Men så länge vi är mitt i ett läge av högre livsmedelspriser, högre elkostnader, högre boendekostnader och stigande bensin och dieselpris, så spelar nog Tysklands stödprojekt mycket mindre roll på ekonomin kommande år än de förstnämnda.

Vi får helt enkelt se vad konsekvenserna blir, om nu inte någon tysk beslutsfattare hänger i RT forumet och kan ge insikter. :see_no_evil:

Nej, du har inte växlat fel i spåret. Mitt svar var en kombination av svar till dig och till JesseX. Till JesseX eftersom han skrev att nettotappet kanske inte blir så stort och till dig eftersom det är du som har erfarenhet av systemet och kan ha en uppfattning om resandet har ökat så mycket att företaget ändå inte förlorar på det.

Matematiken är:

Tre personer varav en under en tremånadersperiod åkte en resa för 25 €. De andra två använde inte kollektivtrafiken alls, alltså 0 €. =25 € intäkter.

Nu kommer istället alla tre att betala 9€ var för tre månader. =27 € intäkter.

Då blir det en ekonomisk vinning för företaget som får intäkterna, OM DET ÖKADE RESANDET INTE MEDFÖR HÖGRE KOSTNADER. (Vilket det förstås gör.)

Angående kollektiv resor som är billiga så lär få roa sig med att “överutnyttja det” ,-) Däremot kanske experimentet får en del att se vilket smidigt alternativ det är. Dessutom får man fram vad den verkliga efterfrågan/resmönstret är om kostnaden är försumbar.

3 gillningar

Kan vara smidigt för vissa men för mig skulle det bara betyda att jag skulle få betala för andras billiga kollektivtrafik. Jag kan inte motivera för mig själv att lägga två timmar extra om dagen på att åka kollektivt jämfört med att åka egen bil oavsett hur billigt det är.

1 gillning

Det kan nog bli lite åka en hållplats eller två, som man annars hade gått.

Få lär överutnyttja det nära ändstationerna och under lågtrafik. Eller så är det så hemlösa spenderar natten.

Kanske därför folk inte åkte tåg, inte för att det var dyrt utan för att man inte fatta systemet :slight_smile: