Hmm, det är inte bra. Jag tänkte ju använda pengarna för konsumtion istället för att sälja innehav
Vet inte om det gör så stor skillnad i praktiken.
Du kan ju t.ex. göra enl. nedan:
-
köp korträntefond på depå med kredit. Utöver detta har du massa andra värdepapper redan som också går att belåna.
-
Sälj korträntefonden direkt. Ditt lån kommer rimligen inte att minska då lånet inte är kopplat till ett specifikt värdepapper utan helheten.
Sedan är ett annat alternativ att bara månadsspara med kredit och ta sina egna pengar och göra vad man vill med.
Det finns med andra ord sätt att runda detta för att få ut mer cash till annat.
Men det talar för att man inte ska leka jojo med krediten då det blir krångligt och tar lite tid att öka på den igen. Bättre att bestämma sig för en nivå och hålla den.
Frågan är om de regulatoriska förändringarna de pratar om är rätten till ränteavdrag på belåningen.
Lite mastig, men tror det kan vara denna: En ny konsumentkreditlag - Regeringen.se
Vad händer på kredit 12 augusti om man fick plocka det?
Tråkigt med krediten. Var årsskiftet till att jag öppnade konto där
Jag funderade också på den. Det är sjukt ifall du inte kan sälja innehav som även du har hävstång på för att betala ISK-skatt.
Kanske ska provocera kundtjänst med frågan ifall det är ok att sälja innehav och ta ut för att betala skatt ![]()
Tvek på den, de kan inte kontrollera att du betalar ut från ditt skattekonto till ditt privatkonto.
hmm.. Om man nu har en kredit man redan plockat ut från Montrose till andra konton. Behöver man sätta tillbaka den och köpa värdepapper? Pengar är ju inte öronmärkta så?
Killgissar att det är en gråzon. Det stod inget i avtalet när du signerade byte till Montrose som kredithanterare?
Om de tvångssäljer mina värdepapper säger jag att Tomaten94 sa att det var lugnt
Haha gör det!
Menar du att de inte kommer gilla att man tar ut pengar överhuvudtaget från sitt ISK medan man har en hävstång?
Det jag menade var att plocka ut pengar från ISK för att betala ISK-skatt istället för att betala med “sparade” pengar.
Det är omöjligt.
Hela diskussionen är förmodligen meningslös, Avanza har också alltid haft det här kravet på papper men man har alltid kunnat kringgå det.
Det finns inga bra sätt för Montrose att kontrollera och stoppa en bara man inte gör det utstuderat uppenbart och tar ut en miljon på ett bräde till annan bank när man hade 0 belåning innan.
De måste nog mest ha det i sin villkor för att få låna ut pengarna. De bryr sig nog inte så mycket vad man gör med dem
Vet någon varför vissa ETF:er kostar 0,3% i växlingsavgift? Trodde alla på Xetra var 0,1%, kanske det är de som är i USD?
0,3% i valutaväxling gäller vissa fonder som handlas i utländsk valuta och ej ETFer se prislistan för tydligare information.
