Möte om bolån med banken

Hej,

Jag och min sambo ska ha ett första möte en bank om ett bolån då vi kikar på att köpa vår första bostad. Det är mycket som är nytt och även om vi har försökt läsa på lite sitter vi ändå men en liten osäker känsla. Inte för att köpa eller ta bolån, men vi vill bara känna att det blir rätt och att man inte hamnar i ett onödigt dyrt bolån.

Därför undrar jag om ni har några tips på saker att tänka på eller frågor till banken under mötet. Min sambo är redan kund hos banken medans jag är kund hos en annan bank.

Uppskattar alla svar!

Jag har aldrig haft möte. Bara ansöka online. Använd SBAB och Hypoteket som riktmärke. Vi har 2.9% rörligt just nu.

2 gillningar

Fråga tre banker. Sätt den bank ni gillar mest mot den all ger bäst ränta och be dem matcha.

1 gillning

Börja med att se vad ni kan få för ränta online hos SBAB och Landshypotek så att ni har nåt att utgå från.

Sen brukar bankerna ofta föreslå uppdelade bolån, alltså en del rörligt och en annan del fast. Detta kan bli något av en fälla. Ponera att ni tar hälften rörligt och hälften bundet på 3 år. Ränterabatten på det rörliga kanske gäller ett år i taget. När det året har gått så är det inte säkert att banken ger samma ränterabatt och ni kan sannolikt inte flytta halva lånet till en annan långivare. Ni hamnar i en mindre bra position för förhandling.

Var inte heller främmande för att boka in ett möte hos en eller flera andra banker. Ibland är någon bank mer benägen att ge bättre erbjudanden/ta marknadsandelar.

Ni kan även jämföra snitträntor här:

2 gillningar

Kul med första boendet! Jag köpte min första lägenhet efter en separation under oktober förra året och ångrar det inte en sekund även om jag tömde nästintill hela mitt sparande på bostadsköpet och fick börja om från noll.

Det jag skulle börja att tänka på är att även om ni hittar ett boende ni verkligen vill ha, så ha en plan för vad den får kosta, alltså ert absoluta max, för det kommer fler bostäder, tro mig som kommer vara minst lika bra om inte bättre.

Jag hittade min lägenhet till utsatt pris och lyckades få ner den 85.000:-, något jag inte hade i beräkningen innan köpet naturligtvis och kunde på så sätt köpa inredning för det jag hade kvar på kontot, som förövrigt sprang iväg till en mycket högre summa än jag hade räknat med (men ändå inom budgeten).

Jag skulle även rekommendera rörlig ränta som läget ser ut just nu och att inte binda halva lånet som även jag fick som förslag av banken. Jag tänker jag ska avvakta och se om det blir en eller två räntesänkningar till i år och i så fall ska jag slå till och binda på 2 eller 3 år (för att kunna planera ekonomi och budgeten bättre månadsvis).

Själv fick jag en ränterabatt på min bank med 1,20%, något ni själva måste förhandla fram och jag skulle rekommendera att kolla med andra banker innan bankmötet eller själva kolla upp räntor online som ni kan tänkas få för att se om banken kan matcha dom.

Jag bara ordbajsar lite nu hur jag själv gjort… men hoppas det kan vara till någon nytta.

Jag har en belåningsgrad på 57% just nu och planerar att betala av den till 50% så fort som möjligt för att få bort amorteringskravet. Därefter är min tanke att själv amortera i den takten jag känner passar mig bäst, då tänker jag att sätta in klumpsummor årsvis för att amortera av lägenheten med tiden.

Var även kritisk när ni går på visningen och lyft gärna på mattor för att se hur golvet ser ut, försök även ta in allt som sitter uppe på väggar och försök att tänka hur det kan se ut bakom t.ex TV eller hyllor då det annars kan behövas spacklas och målas om, (något jag själv tog hjälp av en målare för pga att det såg ut som fan när lägenheten blev tom och jag flyttade in).

Bostaden säljs i befintligt skick och det är ni som köpares uppgift att ta reda på detta innan ni köper, för sedan är det försent när ni signat så att säga.

Hur som helst så är känslan av att ha köpt sitt första boende helt oslagbar och för egen del känns det som en liten krockkudde att pengarna är investerade i bostaden.

För egen del blev det en riktig rysare innan jag blev beviljad lån av min bank som var min sista chans in på bostadsmarknaden, något ni med två inkomster säkert inte kommer uppleva, men ha det i åtanke.

För mig diffade kalkylen online vad jag kunde låna mot vad jag sedan fick igenom bolån för med ca 200.000 kr.

Hur som helst så var kritisk och säg gärna att ni kollat på andra fina boenden som är väldigt intressanta också även om så inte är fallet, och PRUTA! Inte för mycket då affären kan gå åt helt fel och du kan tappa säljaren pga det men till en rimlig nivå ni inte skäms med att lägga som bud.

Kör hårt och hoppas du uppdaterar tråden med ett svar efter köpet gått igenom för att få höra er känsla, tror den blir toppen (eller jag vet :smirk:)

// Maskinen.

1 gillning

Jag tänker att det är en nervös och stökig process som det är. Att i det läget blanda in flera aktörer som ska ge olika erbjudanden och lånelöften baserat på fiktiva fastigheter, köpeskillingar och avgifter blir snabbt väldigt rörigt.

Ett bekvämare alternativ skulle kunna vara att ordna med lånelöfte från en ensam aktör. Gärna någon nätbaserad som kanske inte är billigast men heller inte dyrast. Hitta boende i lugn och ro, skriv kontrakt, låna pengar och låt den ekonomiska situationen lugna ner sig lite. Först därefter ser man vad övriga aktörer har att erbjuda och flyttar eventuellt bolånet om det finns mycket pengar att vinna.

Den möjliga vinsten är ju 100 kr per punkt och miljon.

3 gillningar

Som tidigare nämnts så fundera på uppdelning av lån i olika bindningstider och undvik om möjligt med tanke på inlåsningseffekten.

Vidare så verkligen LUSLÄS avtalet och finns det minsta lilla du/ni inte förstår så läser ni på eller frågar utomstående tills dess att ni förstår det. För vår del innebar det till exempel att vi upptäckte en bolåne-säljares försök att dels dela upp lånet, dels få fast oss på olika bindningstider trots att vi varit extremt tydliga med att vi vill ha ett enda stort lån med samma bindningstid. Det var inte helt lätt att upptäcka men hade kunnat så oss dyrt om vi inte gjort det. När avtal nr 2 kommit hade han även försökt smyga in annat i det som medfört högre kostnad än avtalat. Så se till att lusläs och förstå avtalet.

Sen hade jag velat ge rådet att välja en bank och köra på den nu första gången. Blir bara rörigt att blanda in fler med risken att ni går miste om objektet. Kan rekommendera Danske Bank av egna erfarenheter.

Som jag tror att det påpekas ibland - rådgivare på banker är minst lika mycket säljare som rådgivare. Var alltså beredd på att banken kan ge er råd/förslag som kanske är bättre för banken än det är för er. Så bestäm ingenting där på plats… fundera hemma innan ni skriver på något.

Om ni är i processen av att fortfarande leta efter bostad så är väl den enda frågan i detta läge till banken vad ni max kan få låna. Ni kommer ändå inte diskutera ränta eller ränterabatter vid det mötet. Innan ni hittar något och får flytta in så kan ränteläget ha ändrats och det kommer säkert finnas ett möte till där det diskuteras på.

Under tiden som ni letar objekt kan det även vara viktigt att titta på hur stort beloppet på pantbreven för närvarande (för enskilda fastigheter). Är den summan låg och ni behöver ha mer i lån är det en sådan tråkig kostnad att åka på.
Sedan som någon nämnde. Beskita objektet, även om det är en lägenhet i en brf. Som köpare kommer man ansvara för allt så fort papperet är signerat och det är en väldig hård undersökningsplikt man har som köpare.
Beroende på var ni köper objektet kan det vara bra att ställa frågor till säljarna om skicket på vissa vitvaror/badrum och dylikt för att få en uppfattning om när dem olika kommer att behöva bytas ut. I Stockholm är det bland annat väldigt vanligt att man övervärderar fallfärdiga ruckel. Och då är det bra att ha klart för sig att sådant kan faktiskt diskuteras med säljaren också vid en förhandling.

Om ni redan har köpt ett objekt så stort grattis!
Då skulle jag inför mötet reka lite på marknaden som någon annan nämnde, och se vad Skandia och/eller Sbab erbjuder för lån och ha det som utgångspunkt vid diskussioner med banken. Därefter om ni har större kontantinsats än 15% av priset kan det vara värt att ha diskuterat sinsemellan hur pass mycket ni vill gå in med. Det blir en avvägning av att tvingas amortera mer med högre räntekostnader mot att ha en större buffert ifall något händer. Så där får ni avgöra vad er ekonomi klarar och vad som får er att sova gott om natten. Finns det viss renoveringsbehov i objektet ni har köpt kan ni välja om att sätta av dessa pengar direkt i form av buffert eller fråga Banken om vilka finansieringsmöjligheter dem kan erbjuda vid olika scenarion.
En annan sak att tänka igenom är om och i sådana fall hur ni väljer att dela upp lånen. Vi har alltid haft uppdelade lån som motsvarar beloppen på pantbreven. Dock har vi under senaste tid (6 år) alltid valt samma bindningstid på dem delarna, men det känns bra att ha möjligheten ifall våran ekonomi skulle förändras så att man inte kan ta lika stora risker. Men precis som någon nämnde så blir det en sämre förutsättning för förhandling om man väljer olika bindningstider på lånen då lånerabatten är oftast satt på årsbasis.
Självklart kommer banken under detta mötet försöka med att sälja på massa försäkringar, och vissa kanske man behöver och andra går att lösa med en bra buffert. Tycker att det var bra tips om att inte bestämma något under mötet utan ta med sig all information och diskutera det efteråt. I vår situation valde vi att ta livförsäkringar för att kunna garantera att den andre får bo kvar om något sker men inte inkomstbortfall då vi båda är verksamma i eftertraktade yrken.
En sak att vara försiktig med är när dem ber er flytta tjänstepension. Vissa banker kan ha dolda avgifter som gör att det ni tjänar i bolånet kan förloras i pensionen.

I övrigt lycka till!

Kolla vad ni kan få hos de andra bankerna online, använd det som en utgångspunkt.

Du kan kolla på https://seranta.se/.

Jag skulle inte fokusera så mycket på bästa räntan först vid första köpet, personligen skulle jag ta någon av de bankerna ni redan är kund hos för att få lånelöfte osv och göra klart hela affären där.

Försöka få en bra rabatt på rörligt om ni har marginaler, för att sen när ni flyttat in och landat lite börja jämföra ränteerbjudanen om man vill pressa. Första köpet skulle jag värdera att ha hjälp av den lokala banken.

Personligen får jag också bäst totalekonomi / minst huvudvärk av att använda mitt lokala LF kontor för allt.

Hade Swedbank innan, där var upplevelsen något HELT ANNAT trots lokalt kontor. Helt omöjliga att ha att göra med vad gäller bolånet för oss då för 10 år sedan när vi köpte första huset då allt det sköttes centralt och en av studerade, följde väl inte “mallen” då trots god ekonomi.

Tack alla för svar! Det går snabbt i hockey och idag ska vi skriva kontrakt efter att vi vann budgivning igår.

Mötet med banken gick bra, väldigt informativt utan att hon försökte sälja in banken onödigt mycket. Lite måste de ju ändå sälja in då det är deras jobb! Inget behov av att flytta något, dock tänker jag att jag flyttar mitt lönekonto etc till samma bank så jag och min sambo enklare kan dela ekonomin.

Som några har nämnt fokuserade vi inte så mycket på bästa räntan utan bara få saker i system och valde min sambos bank som vi har lånelöfte hos. Sen att vi tycker räntan verkade bra är en bonus!

3 gillningar

Vi blev erbjudna en månad räntefritt av Swedbank, de erbjuder detta till de som köper och säljer via dem (Fastighetsbyrån ). Vi har haft vår bostadsrätt något år och inte köpt via dem men blev ändå erbjudna detta och det va handläggaren som tog upp det. En månad helt utan ränta är värt många punkter rabatt på 1 år, kan därför vara värt att undersöka.