Motsvarande LYSA- och basportföljen hos gammelbankerna | Bästa fonderna hos de olika bankerna

Har gjort ett försök att bygga “Lysaportföljer” hos våra svenska storbanker med deras fondutbud för dom som av någon anledning inte vill eller kan använda Lysa/Avanza/Nordnet. Det är t.ex. lämpligt då man har en tjänstepension hos dessa aktörer som man inte kan flytta. Utbudet av fonder i tjänstepensionslösningarna kan dock avvika från förslagen nedan.

Uppdaterad per: 2023-02-06

Gammelbankerna

Nedan följer en sammanställning av de olika storbankerna.

Handelsbanken

Andel Fond Avgift
80% Dimensional World 0,35%
20% SEB Sverige Indexnära 0,27%
Total avgift: 0,32%

Kombinera med räntedel:

Andel Fond Avgift
100% Storebrand Obligation A 0,21%
Total avgift: 0,21%

SWEDBANK

Andel Fond Avgift
70% Swedbank Access Global 0,24%
20% Swedbank Access Sverige 0,28%
10% Swedbank Access Asien 0,36%
Total avgift: 0,29%

Kombinera med räntedel:

Andel Fond Avgift

SEB

Andel Fond Avgift
60% Länsförsäkringar Global Index 0,22%
20% SEB Hållbar Sverige Indexnära 0,25%
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 0,46%
10% Handelsbanken Global Småbolag Index Crit 0,64%

Kombinera med räntedel:

Andel Fond Avgift
60% AMF Räntefond Mix 0,13%
40% AMF Räntefond Lång 0,14%
Total avgift: 0,13%

Nordea

Andel Fond Avgift
20% SEB Sverige Indexnära 0,25%
10% Nordea Global Enhanced Small Cap 0,65%

Kombinera med räntedel:

Andel Fond Avgift

Länsförsäkringar bank

Andel Fond Avgift
20% SEB Sverige Indexnära 0,27%
10% Handelsbanken Global Småbolag Index Crit 0,64%
Total avgift: 0,30%

Kombinera med räntedel:

Andel Fond Avgift

SPP

Andel Fond Avgift
80% Storebrand Global All-Countries 0,32%
20% Storebrand Sverige 0,21%
Total avgift: 0,30%

Kombinera med räntedel:

Andel Fond Avgift

Danske bank

Andel Fond Avgift
70% Länsförsäkringar Global Index 0,22%
20% Länsförsäkringar Sverige Indexnära 0,21%
Total avgift: 0,24%

Kombinera med räntedel:

Andel Fond Avgift
100% AMF Räntefond Lång 0,14%
Total avgift: 0,14%

Att jämföra med

Fondroboten LYSA

Andel Fond Avgift
100 % LYSA, Bred 100% aktier 0,237-0,327%
100 % LYSA Hållbar 100% aktier (täcker ej in Tillväxtmarknader eller Småbolag) 0,277-0,367%

Nätbankerna Avanza / Nordnet

Andel Fond Avgift
60% Avanza Global / Länsförsäkringar Global Index 0,22%
10% Avanza EM / Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Index 0,26% / 0,46%
20% Plus Allabolag Sverige 0,22%
10% Handelsbanken Globala småbolag 0,64%
Total avgift: ca 0,285%

Kombinera med räntedel:

Andel Fond Avgift

Sammanfattning:
Går att bygga trevliga portföljer även hos samtliga storbanker med likvärdig kostnad som Avanza/Nordnet och Lysa. Dock krävs årlig rebalansering för att hålla risknivån. (Om man inte kör 100% aktier dvs, då behövs ingen ombalansering)

37 gillningar
Bästa och billigaste indexfonder hos storbankerna (Swedbank, SEB, Handelsbanken, Nordea etc.)
Förslag på rekommendationer och portföljerna 2022
Spelar det någon roll var jag har mina globala indexfonder?
Investera pengar på Lysa åt annan
Börja investera!
Investering hos SEB
Sista dagen på 2021 - Vad är du tacksam för?
Feedback på pensionsplacering
Handelsbanken eller Lysa
Byta HB Global index criteria till LF Global indexnära
Långsiktigt sparande för nybörjare
Fonder; behålla eller sälja/byta?
Bolån och långsiktigt sparande
Privat pensionssparande istället för tjänstepension
ISK hos Nordea är det bra?
Lån på storbank, men sparande utanför
Hur gör jag bäst? Endast sparkonto i dag
Jämföra handelsbankens fonder?
Hjälp med enkelt barnsparande
#284 - Så investerar du 2023 | Legobitar att bygga ihop sparandet med - del 2 i Ekonomisk plan
Sälja av Nordea-fonder och köpa annat..?
Tröttnade på räntebärande
Hur gör jag bäst? Endast sparkonto i dag
Att investera i guld är ett dåligt investeringsbeslut, och borde inte finnas i RT-modellportföljer
Sammanfattning för en nybörjare om tillgångsslagen - bankkonto, räntor och aktier
Portföljer och fördelning
Tjänstepension och välja fonder
ISK i Nordea- byta?
Roasta min (tilltänkta) fondportfölj!
Basportföljen | RikaTillsammans 100 % aktier
Så här investerar du 2023 | Förberedelse inför nästa avsnitt
Nordea färdig fördelning
Pension, sjukt förvirrande, vad är SEB ITP entre pension?
Löneväxling Folksam
Bara att flytta över?
Tjänstepension - vilka fonder ska jag välja hos SEB?
Feedback på hinkupplägg
Fondfördelning Nordea
AP7såfa möjlig till tjänstepension?
Pensionsmyndigheten: "Begränsad nytta med fondrobotar" | Rapport: "Vägledning om robotrådgivare"
Vilken indexfond ska man köpa?
Handelsbanken Sverige 100 index criteria
Ärvda fonder, flytta till ISK eller låta stå?
Avsnitt #238 - Så här bör du investera 2022 enligt forskningen och forumet
Pension - sammanställning av tips | Vad har jag missat?
Min fondportfölj - era åsikter?
Handelsbanken Sverige 100 index criteria
Fondportfölj hos Nordea
Globala barnportföljen översatt i pensionsfonder som kan väljas på Swedbank
Pensionssparande hjälp
Månadsspara i Swedbank enl Lysa
Avsnitt #243 - Best of RikaTillsammans-forumet
Rådgivning om portfölj + Länsförsäkringar Global vs Avanza Auto 5
100 k sprida ut eller sätta in allt direkt (Lysa)
Lysa vs BetterWealth vs Opti

Såg ut att vara en fin copy paste på nuvarande långtidsportfölj :partying_face::grin:

1 gillning

Justerat, dock osäker på Avanza EM verkliga avgift eftersom den är Luxemburg baserad. Är den inte högre än den du angett och i paritet med Länsförsäkringar Tillväxtmarknader?

Det är inga USA-aktier i EM fonden, vilket det var skatteskillnader på utdelning när Lux och Sverige var jämfört. Vet inte om det är samma sak med EM.

1 gillning

Japp aningen billigare. Rätt imponerad av Swedbank ändå faktiskt, att dom är så mycket billigare än Lysa, särskilt om man byter ut deras EM mot Access Asien, men då tappar man lite bredd.

Lysa redovisar den egentliga avgiften, likaså gör Avanza, exempelvis Swedbank fonderna har en sammanlagd avgift på 0,32% när man räknar in transaktionsavgifter.

1 gillning

Gäller dom även när man köper direkt hos Swedbank? Hittar inget om dessa avgifter i deras portal eller i fondfaktabladen. Måste dom inte redovisa alla avgifter?

Enda jag hittar är:

Av vad jag kan tolka var transaktionskostnaden 0,01% förra året, vilket skulle göra den billigare än LF global…

Känns orimligt konstigt att dom inte skulle behöva redovisa sånt här tydligare, eller är det Avanza som gör en fuling? Vad sysslar FI med på dagarna egentligen?

@Jacke77 Dags att byta fond?

2 gillningar

Gick in och kolla LF Globals årsrapport och den har 0,05% i transaktionskostnad. Känns inte som det går att lita på siffrorna som presenteras hos Avanza?

Värför inte! :+1:. Swedbank Access Global är minst lika bra fond som LF Global indexnära. Alla global fonder som har 0,20 -0,30% i förvaltnings kostnad är utmärkt långsiktigt sparande. Det kan skilja en del i transaktions kostnader år från år men det är bara slumpen som kommer avgöra vilken kommer avkasta lite bättre. Om man vill ha bredast och inkl tillväxtmarknader utan ombalansering är Spp Aktiefond Global den bästa valet som kommer följa världs aktie marknaden utmärkt i prick :grin::clap::+1:.

3 gillningar

Frågan är om det är så viktigt bry sig så mycket om transaktionskostnad och hur Avanza räknar på det. Då skulle man behöva byta fond varje 3 månader. :+1:. Det skiljer lite i innehav i de fonderna därför avkastar de lite olika i olika perioder eller år.

1 gillning

Risken är att jag tappar 30-40 tusen på en fondbyte om man byter till lite billigare. :thinking:. Det har hänt mig några ggr och då känns det så där :pensive:. Då är det säkrast hålla sig till samma och låta det vara i fred långsiktigt :+1:. Det blir tråkigt när global index hoppar upp/ned med 2%. Då kan fondbyte kosta dyrt om man gör sig dum många ggr under sparresan.:hugs:

2 gillningar

Avanza skriver:

Den totala avgiften skiljer sig inte mellan plattformar. Däremot skiljer det sig mellan olika plattformarna beroende på om man väljer att visa upp hela avgiften eller bara delar av den.

Sedan står det förvaltningskostnad 100 kr spar / mån 1,34% avgift vad betyder det?

image

LF Global halvårsrapport 2020 0,05% transaktionskostnad.

Kollar man Avanza så står det 0,01% men det går inte ihop till 0,22% avgift. 0,20+0,01= 0,21% eller missar jag något?

image

Det är det jag menar… går det ens att lita på Avanzas siffror? Gissar även att det skiljer sig för fonderna från är till år, och att det därför kanske är bäst att bara jämföra på förvaltningsavgiften. Men är inte tillräckligt insatt för att med säkerhet säga det :confused:

1 gillning

Det var som när Avanza rapporterade PLUS allabolag på 0,29% när det var 0,22% (var dock inte avanzas fel). Är det fondbolagen själva som rapporterar in vilken transaktionsavgift det är?

2 gillningar

Ingen aning om hur det går till. Plus fonderna är ju nystartade så antar att årsredovisningen inte är klar än för 2020, hittar den inte. Är det vanligt att fonderna lånar ut aktierna för att sänka sina avgifter? Funderar på att byta över till SEB Sverigefond faktiskt.

Ja jag tror det, men tror det är mer vanligt med fonder med småbolag i, större bolag kanske inte är så attraktiva att blanka.

Det som är bra med Nordnet Indexfod Sverige att man slipper tänka både på förvaltnings avg och transaktions avg :+1:. Synd att det är så få som nämner den utmärkta fonden. 0 kronor i total avg och konstigt att det finns inte mer pengar i den på Nordnet. :thinking:

3 gillningar

Om man nu skulle vilja välja Swedbank vet ni hur man bygger räntedelen med Swedbanks egna räntefonder?