Motsvarande LYSA- och basportföljen hos gammelbankerna | Bästa fonderna hos de olika bankerna

Frågan är om det är så viktigt bry sig så mycket om transaktionskostnad och hur Avanza räknar på det. Då skulle man behöva byta fond varje 3 månader. :+1:. Det skiljer lite i innehav i de fonderna därför avkastar de lite olika i olika perioder eller år.

1 gillning

Risken är att jag tappar 30-40 tusen på en fondbyte om man byter till lite billigare. :thinking:. Det har hänt mig några ggr och då känns det så där :pensive:. Då är det säkrast hålla sig till samma och låta det vara i fred långsiktigt :+1:. Det blir tråkigt när global index hoppar upp/ned med 2%. Då kan fondbyte kosta dyrt om man gör sig dum många ggr under sparresan.:hugs:

2 gillningar

Avanza skriver:

Den totala avgiften skiljer sig inte mellan plattformar. Däremot skiljer det sig mellan olika plattformarna beroende på om man väljer att visa upp hela avgiften eller bara delar av den.

Sedan står det förvaltningskostnad 100 kr spar / mån 1,34% avgift vad betyder det?

image

LF Global halvårsrapport 2020 0,05% transaktionskostnad.

Kollar man Avanza så står det 0,01% men det går inte ihop till 0,22% avgift. 0,20+0,01= 0,21% eller missar jag något?

image

Det är det jag menar… går det ens att lita på Avanzas siffror? Gissar även att det skiljer sig för fonderna från är till år, och att det därför kanske är bäst att bara jämföra på förvaltningsavgiften. Men är inte tillräckligt insatt för att med säkerhet säga det :confused:

1 gillning

Det var som när Avanza rapporterade PLUS allabolag på 0,29% när det var 0,22% (var dock inte avanzas fel). Är det fondbolagen själva som rapporterar in vilken transaktionsavgift det är?

2 gillningar

Ingen aning om hur det går till. Plus fonderna är ju nystartade så antar att årsredovisningen inte är klar än för 2020, hittar den inte. Är det vanligt att fonderna lånar ut aktierna för att sänka sina avgifter? Funderar på att byta över till SEB Sverigefond faktiskt.

Ja jag tror det, men tror det är mer vanligt med fonder med småbolag i, större bolag kanske inte är så attraktiva att blanka.

Det som är bra med Nordnet Indexfod Sverige att man slipper tänka både på förvaltnings avg och transaktions avg :+1:. Synd att det är så få som nämner den utmärkta fonden. 0 kronor i total avg och konstigt att det finns inte mer pengar i den på Nordnet. :thinking:

3 gillningar

Om man nu skulle vilja välja Swedbank vet ni hur man bygger räntedelen med Swedbanks egna räntefonder?

Behövs ingen räntedel, sparkonto hos nischbank med insättningsgaranti :ok_hand:

1 gillning

Förstår inte varför alla på det här forumet framhåller Lysas räntedel som så fantastisk. På Bred har dom enligt Lysakoll haft följande utveckling, räkna där till skatt på ISK och inflation, hade gråtit om jag hade haft räntor där.

3 gillningar

Det är väl mest Jan som har sagt att den är fantastisk. Sen har räntorna en annan funktion än att ge avkastning när aktiemarknaden går bra hos Lysa.

image

1 gillning

Jag tycker det är en bra sammanställning speciellt för de som inte har något val! :grinning::+1: Folk inkl mig själv sitter ju fast ibland i banker/försäkringsbolag som man inte hade valt idag. Tex tjänstepension.

Frågan kommer ofta här på forumet ”hur ska jag göra, jag har inte tillgång till motsvarande fonder som i modellportföljerna” … så detta skulle vara bra ”skugg portföljer” när man inte kan flytta. En färdig ”översättning” av bas portföljen med 100% aktier för olika banker.

Sen är det ju lättare att lägga till räntor för de som vill dra ner aktieexponeringen. I enklaste fallet bara ta den billligaste räntefonder för att få en så kort räntefond som möjligt.

Kanske vi skulle lägga till motsvarande hos lite vanliga försäkringsbolag som SPP, LF, Skandia, etc. ? Så är det lätt att referera till.

Visst en del tjänstepensionen har inte hela fondutbudet så viss anpassning kan ändå behövas individuellt.

Behöver avgifterna uppdateras mht förvaltningskostnad kontra totalkostnad?

1 gillning

Bättre avkastning än en madrass tror jag nog ändå ambitionen var hos portföljmakarna :slight_smile:

1 gillning

Låter bra! Har ett jobb att sköta i veckan, men om du inte hittat ett nytt uppdrag i veckan får du gärna utveckla konceptet :wink:

1 gillning

Tack för en intressant uppställning. Har själv gått och tänkt på om jag skulle lämna lysa och knåpa ihop portföljen på Nordnet i stället. Men jag tror jag stannar då jag inte känner att diffen på kostnaden är nog för det extra arbetet samt risken när man flyttar (tänk så går börsen upp +2% dagen man byter). Då har man ju nog slarvat bort mer än vad den lägre avgiften var tänkt att ge.

Undra om Lysa kommer sänka avgifterna framöver?

Vad är ”Max”, för det stämmer inte med mina siffror. :thinking:

Ändrade till 50/50 och det ser ut som att max är från typ 1 jan 2020, men framgår inte av Lysakoll, och Lysa är det inte heller lätt att hitta data i tyvärr. Vet inte heller om det är justerat efter avgifter. @RobertK Du får gärna fylla i :slight_smile:

Skärmklipp

Max är fr.o.m 2019-11-14, och det är beroende på att de hållbara fonderna inte har historik längre bak än så (Sverige 2019-07-18, Breda fonderna 2016-11-30). Vet inte hur det är med avgifter för NAV-kurserna.