Motsvarande LYSA-portfölj hos storbankerna

Jag gjorde samma notering också när jag tittade på min egen förutspådda avgift för 2021 häromdagen, att den sjunkit lite. Väldigt trevlig överraskning.

2 gillningar

Hej Johan!

Kul att du uppmärksammat det. Det stämmer att avgifterna blivit något lägre. Det är en effekt av vårt arbete med att förhandla ner transaktionsavgifterna.

Önskar dig en härlig dag!

Bästa hälsningar, Ebba på Lysa

8 gillningar

@Lysa Fantastiskt! Behövs ett blogginlägg om detta!

Hoppas det finns utrymme att byta till en bredare svensk fond i framtiden, eftersom nuvarande Öhmanfond:

• har väldigt få innehav, vilket inte rimmar med er Lysa Bred
  • exkluderar bolag, vilket kanske inte hör hemma i Lysa Bred
  • Öhman publicerar inte ens en exkluderingslista (vilket jag fått bekräftat från Öhman när jag märkte att de exkluderar Investor), vilket gör det omöjligt för kund att bestämma om man tycker deras exkluderingsprincip är bra eller ej.
4 gillningar

Håller med, Öhmans Sverigefond känns för smal för att marknadsföras i en ”bred” portfölj. Hade personligen hellre skippat dom där 4500 småbolagen om dom haft en bredare Sverigefond som följer OMX Stockholm All-Share Gross Index eller SIX Sweden Sustainability Gross Index istället för OMX Stockholm Benchmark Capped Gross Index.

1 gillning

Hej igen Johan!

Tack för din input!
Vi lägger väldigt mycket vikt på vad våra kunder önskar och efterfrågar, samtidigt som vi självklart kontinuerligt utvärderar våra innehav utifrån de förutsättningar du nämner.

Önskar dig en fin fredag och trevlig helg!
Bästa hälsningar, Ebba på Lysa

1 gillning

Du pratade väl lite om Fondo i en annan tråd. Fastnade du för Lysa tillslut? Funderar själv i vilken lösning jag ska ha. Nyss bytt från Avanza till Nordnet, men känner att jag spenderar allt för mycket energi åt att jämföra innehav etc (SEB Sverige Indexnära eller Spiltan Investmentbolag eller SPP Plus Sverige, kan grubbla över det hela natten). Man kanske ska bita i det sura äpplet och föra över allt till Lysa…

Vad var anledningen till att du bytte till Nordnet?
Jag kör båda, men tycker UX:en är så mkt sämre på Nordnet.

Att bara köra Lysa blir lite för tråkigt, hehe. Så min uppdelning blev enligt nedan.

Lysa
Proethos (Fondo)
Spiltan
AMF Aktiefond Småbolag

Eventuellt så lägger jag till Kvartil eller Kavaljer Investmentbolagsfond också (50/50 med Spiltan). Inte riktigt bestämt mig än.

Kanske låter snurrigt, men med Avanza satt jag verkligen hela hela tiden och jämföra fonder etc. Speciellt mobilappen är ju gudomligt bra, vilket bara ledde till att jag spenderade mer tid i appen.
På Nordnet har jag fortfarande full frihet över fondval (till skillnad mot t.ex. Lysa), men jag loggar inte in alls lika mycket eftersom deras sida och mobilapp är helt värdelös.

Nu funderar jag att gå ännu ett steg och gå över till Lysa :slight_smile:

7 gillningar

Lysas största USP: Sjukt tråkig hemsida och ingen app :rofl:

7 gillningar

Haha, sjukt bra motivering! :joy:
Har lysa också, får väl lägga över allt där helt enkelt. :+1:

2 gillningar

Har helt enkelt lite svårt att slappna av när jag har “full frihet” att göra små skillnader med portföljen :slight_smile:
Visst, jag tycker det är väldigt kul. Men det tar tid och energi jag kunde spenderat med familj, etc etc.
Jag märker också att det är fine när marknaden går upp upp upp, men att jag blir mer “nervös” när marknaden blir skakig (sälja allt innan kraschen? köpa dippen? etc etc). Märkt att jag gjort en hel del dåliga beslut med att försöka tajma marknaden. Målet med mitt sparande är att det ska rulla på i 30-40 år, och då kommer jag nog både uppleva flera krascher, familjeproblem, etc etc. Så för att maximera avkastningen, och för att maximera tid/energi åt familjen, så är det nog bäst för mig att gå över till en fondrobot :slight_smile:

Alla är olika, men jag har lärt känna mig själv rätt så bra nu iaf :nerd_face:

5 gillningar

+1 på allt.

Jag har lagt lejonparten i Lysa av samma anledning. Inte röra! Så får dem fonder jag valt vara kryddan, lekhinken. Har valt att helt skippa aktier, vilket är väldigt skönt faktiskt.

2 gillningar

Som att se färg torka. Ungefär så roligt det är med ekonomi.

2 gillningar

Vadå klockan 12 är ju dagens höjdpunkt :yum:

3 gillningar

Vet ej om Lysa hör hemma i den starttruppen, då vi inte har historik som styrker caset! Men bra fonder i övrigt! Lite för lite data på Proethos för att uttala mig. AMF och Spiltan ser dock mycket bra ut i backspegeln.

Hejsan
Mitt bidrag till diskussionen…fick detta den 12 maj

1 gillning

Uppdaterat med nya fonder…

1 gillning

Ska ha möte om pension med SEB på onsdag. Kanske borde presentera dessa för dem inann de hinner slänga fler 1.5 aktiva fonder på mig…

1 gillning

Nu finns även LF Global Indexnära hos Nordea. Tjoho

1 gillning