Det har konstaterats i media att de största ”artisterna” på Spotify är en mindre grupper snubbar som är bra på teknik och har olika påhittade artistnamn i sina ”stall”.
Jag har hittat sajten nedan och undrar om den är typ samma sak som det här joxet på Spotify eller något annat. Personen i länken verkar finnas på riktigt. Åtminstone finns diverse klipp upplagda på YouTube.
Är det någon som vet mer om hur det här hänger ihop? Om man rent faktiskt är bra på musik - varför sysslar man med detta? Eller handlar det om att vara någon sorts influencer? Jag menar att man ser bra ut och ”knyts ihop” med en viss röst som Hemliga Arne har kokat ihop i sitt laboratorium. Då skulle själva artisteriet och talangen vara fejk medan den fysiska personen finns och fungera som reklampelare, så att säga.
Ovanstående är alltså rena spekulationer från min sida. Den snubbe som jag hittat är någon som kallar sig för Max Martis, alltså en variant av den framlidne riktiga talangen Max Martin.
Tjänar man pengar på YouTube på något meningsfullt sätt genom att ha copyrightbefriad musik? Är det då reklam som är hela intäkten? Att det kan funka om musiken görs på helt artificiell väg kan jag förstå. Om det finns en fysisk person bakom som faktiskt har talang och ska tjäna något på det verkar det hela mer konstigt.
Det var ju bara en av hennes sånger som var gratis. De flesta tar ju hon betalt för. Gratissången fungerar som marknadsföring för de betalda låtarna.
När någon laddar upp något på NCS så går tusentals människor in och lägger till den låten som bakgrundsmusik på sina videor. Den publiciteten kan verkligen gynna en mindre känd artist.
Båda förekommer på muzak-spellistor som verkar ha som syfte att undvika att betala för musik. Om jag förstår det som står skrivet om respektive klipp så verkar den första vara “gratis på riktigt”. Den andra är det inte lika tydligt med. Kanske används den olagligt/felaktigt på det sättet, just för att den liknar den första låten och passar som hissmusik.
Precis, det är så dessa producenter ofta arbetar: Pumpa ut massor, antingen själv eller genom avtal med t ex Spotify. Förr eller senare ramlar en eller flera in på generiska spellistor och folk i pendlingstrafiken, på gymmet, vid pluggandet eller matlagningen bryr sig inte om vad det är som kommer ur högtalarna. Är det tillräckligt många streams som görs blir det ändå pengar (trots den usla ersättningen från bl a Spotify).
Att de sedan tar namn som “Max Martis” och titlar som de du beskrev visar ju bara på hur förrädiskt det är. Efter 30 sekunder har de fått sin spelning och många har inte ens hört att det inte är Scott MacKenzie eller The Mamas & The Papas de hör.
tillägg: Lyssnade några sekunder nu. Det är ju covers. Men i smetig muzakform. En del gillar sån’t och kan det generera spelningar så blir det slantar. Kan det inte generera spelningar kan man jaga samarbeten eller liknande. YouTube är en enorm gråzon när det kommer till copyrights och royalties. Det finns massor av “artister” från mindre bemedlade länder som lägger upp klipp där de mimar till något annat och på nå’t märkligt sätt lyckats få dem attributerade till sig själva.