Nallar lite av bufferten och ökar på mitt sparande men känns ändå lite sisådär. (Typ dubblat min sparkvot)
Men det gör jag enbart för att jag kommer få ett förskottsarv snart och då är bufferten fylld igen.
Så, än fast man har “torrt krut” så kan de ändå kännas sådär. För man vet aldrig när botten is nådd. Den enda anledningen till varför jag använder mitt, är för arvet som kommer och då kan jag blöda in det jag hade och få lite mer tid i marknaden. Lägligt nu också när det förhoppningsvis är ett hack nedåt i kurvan (försöker tänka positivt)
Nej. Det är fortfarande min övertygelse att en majoritet av storbankernas rådgivare skulle göra det om inte regler hindrade dem. Jag har inte varit på så många bankmöten, eftersom de fyra eller fem jag varit på alla ganska enkelt kan konstateras rekommenderade det man med stor sannolikhet kan anta att banken tjänade bäst på (exakta incitament gällande kickback på fondförsäljning är svårt att få banken att tala om för dig), kombinerat med smått vansinniga föreställningar om företagande/fastigheter. Från privatsidan då. Bankernas företagsrådgivare verkar kunnigare, det lilla jag haft med dem att göra. Därefter har jag helt enkelt slutat gå alls.
Jag tror inte att bankens rådgivare är de sämsta råd du någonsin kan få, eller att de aktivt försöker lura människor. Men jag tror att de, som anställda, fått ett uppdrag från sin arbetsgivare att i första hand försöka sälja en given mängd produkter som banken tjänar bäst på. Så, om du som helt okunnig kommer in och följer deras råd skulle jag tro att den absoluta majoriteten kommer ut därifrån med det paket som passar deras situation bäst bland de lösningar som banken tjänar mest på.
Uppsats. Som inte svarar på en direkt fråga.
Du gillar bankrådgivare. Du kanske hart haft tur, och jag extrem otur, med vilka vi träffat. Det är OK. Vet inte varför du gör ditt yttersta för att bevisa att mina (och många andras) erfarenhet från bankrådgivning är fel och på något sätt en lögn.
Har flera exempel på folk som vill betala av del eller hela bostadslånet i förtid och istället blir påtutade “ekonomisk rådgivning” där de tycker att man ska köpa fonder istället för att betala av lånet.
Swedbank var senaste exemplet.
2 gillningar
Arre
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
30
Ser själv inte om detta är en snabb krash som korona eller mer utdragen som finanskrisen. Är det en lång krash kommer man gräma sig om 2år när varje månadssparande och torrt krut gått upp i rök och man fortfarande ligger back.
År själv något redo men lutar mer åt att öka månadssparandet än att gå all-in just nu.
Ja, faktiskt! När vi sökte bolån ville vi lägga oss på en 70% belåningsgrad. En av bankmännen vi talade med tyckte absolut vi skulle ta 85% för ”ni har ju råd” och ”kan investera pengarna på börsen”.
Jag har börjat plugga efter 18år och har nyss efter 3 mån fått csn som dragit ut på tiden. Har levt av bufferten.
Visst hade jag velat jobba nu och ha pengar över att kunna investera. Det är bara gilla läget.
Anser det rätt löjligt att ha sånna tankar så att man blir arg och irriterad över att inte ha mera penagr att investera du verkar redan investera massor var nöjd över det.