Någon som köper extra nu?

Är det någon som lassar in lite extra kapital nu när det gått ned extra ett tag?

Inte extra, för så tydligt på botten är vi inte enligt mig. Men jag ångar på som vanligt däremot. :slight_smile:

3 gillningar

Nä, kör som vanligt. Sett till helåret är det ju faktiskt bara ett litet hack i kurvan än så länge.

4 gillningar

Jag kör på som vanligt, däremot så avvaktade jag några extra dagar. Brukar normalt köpa i månadsskiftet och nu har jag handlat lite då och då i en vecka.

1 gillning

Har det gått ner? (Ska ju snart rebalansera och köpa räntor och guld) :sweat_smile:

10 gillningar

Är fullinvesterad eftersom jag vet att jag inte kan tajma marknaden. Därför finns det inget extra att lägga in.

10 gillningar

Hela -1,64% senaste månad då gäller det att man är jätte snabb på köp knappen innan det blir dyrt igen. Bäst av allt är det om man lyckas köpa räntor innan global index har backat. Då använder man sig av 100% Global index när det är på topp sedan skiftar man till 100% ränta och väntar på billigt igen. Så uppnår man max effekt av ombalansering. :+1:

2 gillningar

Förutom buffert och andra “säkra pengar” som behöver vara på sparkonto så är jag fullinvesterad så finns inget extra att trycka in på börsen.

1 gillning

Nej
Är fullinvesterad bortsett från det som inte ska vara på börsen.
Lån blandar jag inte ihop med min portfölj.

1 gillning

Nej. Sitter i en bra båt och tuffar på som vanligt.

2 gillningar

Jag kör på som vanligt och köper inget extra, annat än för löjligt löjligt små summor möjligtvis.

Räkneexempel.
Om jag vill att en fond ska ha storleken 100000 kronor och marknaden faller 10 % tre månader i rad. Ska jag köpa mer varje månad eller var tredje månad?

Köper jag mer varje månad får jag betala 3*10000kr=30000kr.

Köper jag mer efter tre månader får jag betala:
100000-(100000*0,9^3)=27100kr.

Så, om trenden fortsätter tjänar jag på att rebalansera sällan.
Trender är trender för de tenderar fortsätta, men exakt när det ska vända kan jag inte avgöra.

Svar nej, sparar och handlar som vanligt har inte sett något tecken på korrektion än. Vi gick + förra månaden. Det som främst backar är väl teknik och spel, som är otroligt uppblåsta sedan innan…

Det enda jag gör annorlunda är att investera ca 50% av det som sparas, för att bygga upp en extra krigskassa, om nu någon svart svan skulle segla in under hösten.

/H

1 gillning

Har gått delvis likvid då jag tror mig kunna tajma marknaden och vill undvika nedsidan. Missar hellre början på en uppgång än hänger med för länge på en nedgång.

Om du bara köper var tredje månad missar du alla nedgångar som varar kortare än tre månader. Om du har pengarna tillgängliga, varför låta dem ligga sysslolösa?

1 gillning

Går du in tidigt och handlar i en fallande trend ökar du hastigheten i dina förluster.

Säljer du för ofta och snabbt i en stigande trend minskar du avkastningen på dina placeringar.

Folk som gör många affärer har statistiskt sett sämre avkastning på sitt kapital, därför rekommenderar Rikatillsammans rebalansering 1 gång per år.

(Jag erkänner att det tog tid för mig att inse detta och innan det mailade jag Jan och var en ganska jobbigt envis typ. Det är först i år jag börjat minska antalet rebalanseringar.).

3 gillningar

Har legat utanför med en del pensionspengar som jag nu gått in med. Det är troligen aningen tidigt men jag tror att jag är nog nära botten för planen med detta, dvs spekulation.

Jag hoppas du har rätt i timing, det är trist när börserna faller.

Ja, jag har köpt lite extra. Inga mängder med pengar direkt och vet inte riktigt varför, men hade ungefär 100 000:- i buffert på sparkonto och där gör dem ju ingen större nytta så jag har köpt lite mer än vanligt. Bra eller dåligt vet jag inte :thinking:

Sverige har dock gått ner -6 %. Småbolag Sverige -11 %

Då Sverige gått bättre hela året än världen generellt, kan man ju se det som en justering mot omvärlden. Eller som en lite djupare dipp med läge att tanka mer, om man tror att Sverige kommer studsa upp och förbi världen igen.

Även om nu inte ska prata om att försöka tajma marknaden, är det ju vad vi gör när vi säger att vi köper billigt under nedgång, då vi ändå gör det för att vi tror att det ska gå uppåt igen.

Det var det jag tänkte på att i så fall är Sveriges index billigare. Då är det smidigt bara gå in 100% i Sveriges indexfond. Lite högre risk men det kan man justera hur som :+1: . Då är det bara ombalansera hela portföljen till 100% Sverige :+1:. Om man tål stora svängningar ännu bättre 100% Sveriges småbolag index. :+1:

1 gillning