När mellanhinken är överfull

Om jag förstått rätt är lagom storlek på mellanhinken 3 - 7 ggr bufferthinken. Min mellanhink är mycket större än 7ggr då jag amorterat av jättemycket på bolånet, och har inga andra lån.

Jag antar att det vore klokt att öka belåningen så att jag hamnar på max 7 ggr bufferthinken, eller?

Har enbart räknat med 85% av obelånat boende i mellanhinken, och i belåningen har jag även räknat med räntefri uppskjuten reavinstskatt. Jag borde kanske räkna med även pension? (Har ca 20 år kvar till pension.)

Just nu flyttar jag bolånet och funderar på att öka det och sätta extrapengarna i passivhinken. Behöver bestämma mig snabbt.

Tacksam för era reflektioner!

Hej Xiro,

Det låter klokt tycker jag att flytta över det till den passiva hinken.
Jag har själv börjat med fondroboten Lysa för liknande händelser, känns skönt med ett “fire and forget”-system.

Kan vara en tanke. Lycka till!

Själv räknar jag inte direkt ut hur stor min mellanriskhink ska bara från bufferthinken, och jag räknar inte in boendet, ser den mer som en fortsättning på bufferthinken, en mellanriskbuffert skilt från lågriskbufferten. Har valt att ha den så pass stor att jag klarar en viss övergångsperiod med begränsade inkomster efter att bufferthinken har tagit första smällen. Bostaden vill jag bo kvar i, så den blandar jag inte in. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Min mellanhink är ca 100 gånger större än bufferten. Men jag tänker inte ta lån för det.

Så, viktigast är väl snarare rätt dosering i hinkarna för det liv du lever. :slight_smile:

Tack för era reflektioner. Ja det är ju gött med trygghet. Men samtidigt har jag ju möjligheten att öka bolånet och lägga mer pengar på börsen. @angaudlinn gissar jag rätt att du, som har 100 ggr bufferten i din mellanhink, är i stay-rich-fasen? Jag är en bit in i get-rich, men har en bra bit kvar till stay-rich - vore väl inte fel att skynda lagom försiktigt (fortf försiktigare än de flesta), istället för att lunka dit i snigelfart med hängslen och livrem?

Min mellanriskhink är ungefär 100 gånger större än min bufferthink (medräknat boende, i avsatt buffertkapital ca 6-7 ggr), men jag är fortfarande i get-rich fasen. Den avsättning jag gör till passiva hinken kommer troligen göra den tillräckligt stor i rimlig tid, så känner att jag har möjligheten att ha en buffert och de pengar jag ev. vill lägga på t.ex. dyrare boende om oklart antal år i en mellanriskhink. :money_with_wings: :roller_coaster: :umbrella:

Viktigaste för mig är att jag känner mig trygg med storleken och upplägget, oavsett hur många gånger vad blir vad eller vad jag involverar var. :slightly_smiling_face:

Nix. Get rich här också. Men omständigheterna gjorde att jag är skuldfri med ett hus i mellanhinken, så då blir siffrorna skeva. :slight_smile: