Nassim Taleb och tail-risk-strategier | Vad hände sedan?

hur har det gått med uppföljning av avsnitten om tail risk? nytt avsnitt på gång? hittade inte något ämne om detta i forumet. har för mig att jag läst nånstans att det fanns nåt separat forum, kanske en mailgrupp? kan man få bli med där isf? är väldigt intresserad av ämnet.

Välkommen till forumet @joppe och sorry för sent svar.

Det har inte kommit någon uppföljning på ämnet tyvärr. Slutsatsen blev tyvärr att det är en bra grej, det ser ut att fungera men problemet är att det inte är praktiskt genomförbart. Jag vet att @Lysa kollade på det, försökte få tag på Universa men jag tror inte ens att de fick svar. Även med snart 10 miljarder kronor så är det ingenting i en internationell jämförelse.

Det finns ett par amerikanska börshandlade fonder som har tail-risk-skydd inbyggt, men dessa går på grund av MiFIID-lagstiftningen inte att få tag på. Att göra något skydd själv är både komplicerat och dyrt och en enorm risk. Så jag tror tyvärr att det inte finns så mycket er att gå i det här just nu. Tyvärr, för det är en av de bästa investeringsidéerna jag har sett på många år.

Exempel på amerikanska ETF:er som har tail-risk-skydd:

1 gillning

tack för svar!

vet du något mer om det tekniska i deras lösning? jag kommer ju in på optioner som rullas men tänker mig att dom säkert har nån mer avancerad lösning.

i dina tankar @janbolmeson, eller i nån annans för den delen, när och med hur mycket vill du att tail riskavkastningen landar på i en börsnedgång? tänker du att den ska vara linjär eller att den är progressiv och därmed förstärker effekten ju större nedgången blir. i mina tankar så kan jag tycka att en nedgång på fem procent kanske inte behöver ge något utslag alls. det är en nivå man får leva med. men därunder behöver man skydd och vid ett verkligt ras så är det väl meningen att man ska kunna jubla för att tail risklösningen ska ge en enorm överavkastning. jag vet dock inte hur man konstruerar en sån lösning. krävs nog en hel del derivat med olika löptider inblandade.