Hej! En nischad fråga till er som har eget AB och bättre koll än jag:
Får jag ge lön till min blivande fru ur mitt ab? Bakgrunden är att jag ibland jobbar som konsult och får in pengar till mitt företag. Det blir tillräckligt för aktieutdelning enligt schablon med lite pengar över. I övrigt har jag ett annat arbete där jag tjänar strax över brytpunkten. Min blivande fru (Även suppleant i mitt företag) tjänar ca 40k på sitt jobb. Får jag anställa henne i mitt företag och ge henne ca 12 000 i lön per månad så att hon kommer upp till brytpunkten? Blir bättre både för vår ekonomi och för hennes pension. Ett eventuellt problem att det är att den enda arbetsuppgiften jag kan ge henne är i så fall administrativ bokföring, vilket kanske är några timmars arbete per månad. Så det är ju en lön som kanske inte motsvarar arbetet. Måste lönen motsvara rimligt arbete?
Hjärtligt tack om någon av er vet något om detta? Går detta eller kan det betraktas som skattefusk eller nåt sånt? Har googlat runt utan att komma till klarhet.
Tack för svar! Låter rimligt. Vad är en rimlig lön? Kan jag ge motsvarande vad en revisor tar, trots att min fru inte har en sån utbildning? Ger ju kanske några tusen extra i så fall? Har någon annan gjort något liknande upplägg och har erfarenhet?
Om hon skulle kunna ta ut den lönen på allmänna arbetsmarknaden så är den marknadsmässig. Men det är uppenbart inte så om hon inte är utbildad.
Hon skulle möjligen kunna vara bokföringsassistent några timmar i månaden. Så mycket annat behövs nog inte i ett konsultbolag, om hon inte kan konsulta såklart.
Ah! Du har alltså lekt med en liknande tanke och revisorn sa stopp. Tack då vet jag. Dead end med andra ord. Inte helt konstigt men tanken var värd att ta upp.
Denna mening är viktig i sammanhanget.
Om ni faller under någon av följande:
– Ni är gifta
– Ni är registrerade partners
– Ni är sambo och har varit gifta eller registrerade partners
– Ni är sambo och har eller har haft barn ihop
Så får du endast ge marknadsmässig lön som inte kan vara speciellt hög.
Men om ni faller utanför detta, exempelvis att ni endast är sambos utan barn får du ge vilken lön du vill. Då finns inga krav på att den behöver vara marknadsmässig.
Hmm. Skulle skatteverket verkligen inte ha några problem om jag anställde en förälder/ett syskon/en kompis och gav en icke marknadsmässig (dvs “för hög”) lön i förhållande till hens insats?
Förlåt om det blir lite trådkapning här, men hur rimmar detta med pensionsupplägget att man anställer sig själv och betalar lön från bolagets kassa medan man pillar sig i naveln som pensionär?
Blir det inte samma situation som att anställa sin partner utan att egentligen kräva en motprestation?
Som vanligt bara massa paragrafryttare som ger råd, självklart kan du betala ut de belopp du vill, hon hjälper dig med redovisning och hjälper dig med små uppgifter i ditt vanliga arbete som konsult, ha lite fantasi så ni är redo på OM Skatteverket skulle fråga eller liknande kör på
Glöm inte att det också kan vara ett problem att ge sin partner lön om hon t ex blir arbetslös från sitt “riktiga” jobb. Säg att du tex glömmer att säga upp henne, då får hon inte samma A-kassa som annars
För skatteverket är det ganska lätt. Det är samma lön som makan får på sitt vanliga jobb. Hur många timmar det tar att genomföra en uppgift är svårare för dem att visa.
Jobbet/utgiften ska vara relevant och behöva göras i den omfattning/tid som krävs för bolagets affärsverksamhet.
Ersättningen ska vara marknadsmässig utifrån jobbet som görs OCH utifrån den takt personen gör det. (Har man ”nybörjarfart” får man bara ta lönenivå utifrån den ”nybörjarprestationen”)
Ersättningen ska motsvara/kopplas till den tid som läggs ner.
Så utifrån det blir det i praktiken väldigt lite ersättning du kan betala ut som Skatteverket godtar vid en revision. Sen ligger bevisbördan hos dig om Skatteverket inte håller med. Dvs är det DIN uppgift att bevisa/styrka det du hävdar.
Ett generellt råd är att håll dig borta från tveksamma upplägg gentemot Skatteverket. Kan gå väldigt mycket TID och även PENGAR om Skatteverket börjar få intresse att gräva i din verksamhet för kanske flera år bakåt i tiden när de väl börjar OCH kanske även framöver kommande år om du anses ha smutsigt mjöl i påsen.