Hej! En nischad fråga till er som har eget AB och bättre koll än jag:
Får jag ge lön till min blivande fru ur mitt ab? Bakgrunden är att jag ibland jobbar som konsult och får in pengar till mitt företag. Det blir tillräckligt för aktieutdelning enligt schablon med lite pengar över. I övrigt har jag ett annat arbete där jag tjänar strax över brytpunkten. Min blivande fru (Även suppleant i mitt företag) tjänar ca 40k på sitt jobb. Får jag anställa henne i mitt företag och ge henne ca 12 000 i lön per månad så att hon kommer upp till brytpunkten? Blir bättre både för vår ekonomi och för hennes pension. Ett eventuellt problem att det är att den enda arbetsuppgiften jag kan ge henne är i så fall administrativ bokföring, vilket kanske är några timmars arbete per månad. Så det är ju en lön som kanske inte motsvarar arbetet. Måste lönen motsvara rimligt arbete?
Hjärtligt tack om någon av er vet något om detta? Går detta eller kan det betraktas som skattefusk eller nåt sånt? Har googlat runt utan att komma till klarhet.
Tack för svar! Låter rimligt. Vad är en rimlig lön? Kan jag ge motsvarande vad en revisor tar, trots att min fru inte har en sån utbildning? Ger ju kanske några tusen extra i så fall? Har någon annan gjort något liknande upplägg och har erfarenhet?
Om hon skulle kunna ta ut den lönen på allmänna arbetsmarknaden så är den marknadsmässig. Men det är uppenbart inte så om hon inte är utbildad.
Hon skulle möjligen kunna vara bokföringsassistent några timmar i månaden. Så mycket annat behövs nog inte i ett konsultbolag, om hon inte kan konsulta såklart.
Ah! Du har alltså lekt med en liknande tanke och revisorn sa stopp. Tack då vet jag. Dead end med andra ord. Inte helt konstigt men tanken var värd att ta upp.
Denna mening är viktig i sammanhanget.
Om ni faller under någon av följande:
– Ni är gifta
– Ni är registrerade partners
– Ni är sambo och har varit gifta eller registrerade partners
– Ni är sambo och har eller har haft barn ihop