Ganska intressant den där Offensiv, har alla de fonderna (förutom Danmark som är “dyr”) i min portfölj.
Fast det blir ju billigare att behålla de som jag har dem än att byta.
Vart köper man den? Den finns inte i fondlistan.
Du har helt rätt den är inte så smidig hos Nordnet
! Byta till fondroboten
Ville inte öppna denna masklåda, men nu när du Dr gjorde det… Jag skulle avråda från alla syntetiska strukturer just nu. Särskilt när det ofta finns ”säkra” statsobligationer som garantier i bakgrunden - och dom har ju tappat värde väldigt mycket på sistone.
Om det blir jätteblåsigt på marknaden är det ofta just syntetiska strukturerna som börjar rasa först. Det gick ju jättebra med Nordnets Smart fonder också…
Helt enig.
Säkert inga problem under normala förhållanden men vad händer om det börjar stöka till?
Vad tråkigt att höra om att det är syntetiska innehav, blir väldigt besviken där om det är så, kommer kontakta Nordnet om det eftersom jag så länge sett fram emot en komplett aktiefond.
Så här skriver småspararguiden om Nordnet indexfond Global ![]()
Nordnet säger:
”För att uppnå målet investerar fonden, enligt Nordnets rekommendation, i (i) statsobligationer emitterade av en eller flera medlemsstater i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och/eller (ii) aktier eller andra värdepapper med aktieliknande egenskaper emitterade av företag i utvecklade länder. Fonden överlåter det ekonomiska intresset i sådana aktier och får exponering mot indexets totala nettoavkastning genom en swaptransaktion.
En swap är ett avtal enligt vilket fonden ska utbyta kontanta betalningar med en motpart, som förväntas ingå i J.P. Morgan koncernen, mot en avkastning baserad på indexet.”
Hela ESG är faktiskt ett jäkligt skämt här, för att Nordnet placerar i inget annat än statsobligationer eller andra värdepapper som kan fungera som garanti i swap-avtalet.
Jag tycker att detta är helt enkelt fullständig s#%t.
Du har helt rätt @JayR så länge det finns riktigt bra billiga globala indexfonder max 0,20% i förv avg behöver man knappast något annat i portföljen 

Jag hade faktiskt missat att dessa fonder var syntetiska, så tack @dr.chicago och @JayR för att ni tog upp det här.
Jag tar och röstar med fötterna och byter ut mina global och tillväxt innehav till Storebrand Global All Countries A.
Bara läsa ![]()
Jag kommer byta ut mina Nordnet fonder.
Har både globala och deras Teknologifond.
Jag hade missat att de var syntetiska med swaps etc.
Vill inte ha produkter jag inte förstår helt. Speciellt inte sådana som de luras med.
Jag hittade lite info vilka fonden blir det i Nordnet Offensiv
Nordnet Offensiv SEK är en allokeringsfonder som investerar i 100% aktiefonder.
Fonden investerar i:
Nordnet Indexfond Global ESG
SEB Global Exposure Fund IC SEK
Nordnet Indexfond USA ESG
Nordnet Indexfond Europa ESG
Nordnet Indexfond Teknologi
Nordnet Index Tillväxtmarknad ESG
Nordnet Indexfond Sverige ESG
Nordnet Indeksfond Danmark ESG A
Nordnet Indeksirahasto Suomi ESG
Nordnet Indeksfond Norge
Vad tillför dessa fyra undrar jag.
Kunde de inte lagt till en småbolagsfond i stället?
Känns mest som att de ville trycka in alla fonder de hade
istället för att mata in i en fond från annat bolag.
Det kan man undra
.
LF Global indexnära 60% 0,22% i avg
LF Tillväxtm indexnära 10% 0,45% i avg
Dnb Norden indeks 30% 0,28% i avg
Norden delen kan man få ännu billigare om man använder sig av gratis fonderna men då blir det krångligare. Men om man tar bort norden fixar man det billigt så här
LF Global indexnära 60%
LF Tillvm indexnära 10%
Nordnet indexfond Sverige 30%
Billigt och bra.
Eller 100% LF Global Indexnära. 

Ingen ombalansering behövs. 

Billigt och bra. 

Och enkelt. 

Vad tycker och tänker du @janbolmeson om
Nordnet Offensiv och att många Nordnets egna fonder är syntetiska ? Är det verkligen så stor extra risk och problem med det att man behöver vara orolig ![]()
? Det är stora instittut som är inblandade i de swap fonderna
. Jag hoppas du har läst lite om Nordnet One fonderna ?
. Jag vet att du har koll på mycket
.
JP Morgan är ingen liten aktör. Jag hade inte haft nåt problem att stoppa mina pengar där.
Hade jag haft väldigt mycket pengar hade jag använt fler än 1 aktör och fler än 1 fond oavsett. Hade känts tryggare.
Jag frågade Nordnet varför man valt att använda swaps och vad det finns för risker med det.
Jag fick det här svaret:
"Nordnets indexfonder äger fysiska aktier, främst höglikvida europeiska bolag, vars avkastning byts mot avkastningen i det index som de ska följa.
Investerar du i Nordnet Indexfond Global ESG så får du alltså avkastningen i MSCI World ESG Leaders. Anledningen till bytet av avkastning är för att tätare följa det underliggande indexet genom att minska transaktionskostnader och undvika aktier med dålig likviditet. Det finns även vissa skattefördelar som oavkortat kommer fondandelsägarna till gagn.
Värdet stäms av dagligen vilket innebär att det hela tiden finns fysiska tillgångar motsvarande 100% av fondens storlek. Om motparten, JP Morgan, skulle gå i konkurs äger alltså fonden aktier som den antingen kan sälja och betala ut till andelsägarna eller hitta en ny motpart att byta avkastning med."
Jag har ju velat byta ut Storebrand Global All Countries A SEK och SEB Sverige Indexnära A mot EN fond för simpliciteten men tyvärr finns det ingen fond som ens kommer i närheten av att vara lika bra enligt mig.
Det största problemet med Nordnet Offensiv är inte ens swap’arna enligt mig 
För mycket Norden, för lite Sverige och mycket färre innehav plus att man dessutom har med Nordnet Indexfond Teknologi
och sedan högre avgift på det
gör att jag behåller mina två fonder så länge.