Som jag sa, 0, eftersom jag var nöjd med de innehaven jag fick från att äga fonden.
Nu blir jag tvungen att göra en omvärdering om det är värt att köpa enskilda aktier i dessa företagen med medförande växlingsavgift och courtage.
Jo, om man ändå hade möjlighet att köpa den ![]()
Självklart ska man göra det som känns rätt.
Men du tror alltså inte på forskningen som tydligt visar att vissa faktorer (t.ex värderingar)
är kopplade till förväntad avkastning?
Fick svar från Öhman som förvaltar fonden.
Tack för din fråga!
Det är Nasdaq som utifrån sitt regelverk skapar indexen. Vi har att rätta oss och investera därefter när vi förvaltar denna fond.
Vi gör alltså ingen egen värdering såsom vi gör för Öhmans egna fonder.
Det jag tycker mig kunna förstå har hänt i detta fall är att OX2 har kommit in i moderindexet den 1/6.
I det index som Nasdaq har utgått ifrån när de har skapat ESG-varianten av indexet fanns emellertid inte OX2 med.
Således har det inte funnits med i det univers man har utgått ifrån. Det kan komma att ändras den 1/12 när nästa dylika förändring sker, men det kan egentligen bara Nasdaq svara på i skrivande stund.
I tillägg kan jag säga att OX2 har ett svagt ESG-betyg hos MSCI som vi använder. Huruvida den har ett lågt, eller rent av saknar betyg hos Sustanalytics som Nasdaq använder vågar jag inte svara på.
Givet att du har synpunkter på detta är du naturligtvis välkommen att höra av dig till Nordnet som är beställare och har fattat beslut kring vilket index som fonden ska förvaltas mot.
Trevlig helg!
Om någon vill ta över stafettpinnen och höra med Nasdaq/MSCI är man välkommen ![]()
Jahapp, dags att byta bort från denna fond också. Får bli PLUS allabolag istället för en uppdelning som jag har nu…
Hur ser fördelningen @Daniel_Nilsson ut i portföljen och vilka fonder ![]()
? Annars gillar Nordnet mer om vi väljer en fond som de tjänar pengar på
istället för gratis fonden .
För tillfället är det lite kaos eftersom jag inte velat logga in på ett tag samt sålt av emerging markets fonderna (jag klarar inte av den investeringen) för att kunna investera i fastigheter. Men troligen kommer målportföljen se ut så här:
| Investering | % portfölj | institution | currency |
|---|---|---|---|
| Summa investerat | 100.00% | ||
| Globala aktier | 50.00% | ||
| Länsförsäkringar global indexnära | 25.00% | LF | USD/other |
| Avanza Global | 25.00% | Ava | USD/other |
| Avanza emerging markets | 0.00% | Ava | other |
| Svenska aktier | 30.00% | ||
| PLUS Småbolag Sverige Index | 0.00% | SAVR | SEK |
| Nordnet indexfond Sverige | 0.00% | NN | SEK |
| PLUS Mikrobolag Sverige | 0.00% | SAVR | SEK |
| Spiltan Aktiefond investmentbolag | 5.00% | SAVR | SEK |
| AMF aktiefond småbolag | 5.00% | SAVR | SEK |
| PLUS Allabolag Sverige | 20.00% | NN | SEK |
| Guld | 10.00% | ||
| Xetra gold | NN | EUR | |
| Wisdomtree physical swiss gold | NN | EUR | |
| Långa räntor | 0.00% | ||
| iShares $ Treasury Bond 20+yr (IS04) | 0.00% | NN | USD |
| Bankkonto | 10.00% | ||
| Bank rörligt | 10.00% | bank | SEK |
| Bank bundet | 0.00% | bank | SEK |
Notera dock att de 10% på bankkonto är även min “buffert” så beroende på hur mycket jag konverterar från börsportföljen till investerande i fastigheter så kanske den delen kommer ändras. Förhoppningen är att kunna ha en buffert i outnyttjat lån i fastigheterna istället dock.
Fonderna på SAVR är mitt “lekkonto”.
Långa räntor är satta till noll eftersom jag har en del lån och vill undvika för mycket tillgångar som går dåligt vid förhöjda räntor.
Såg detta igår när jag loggade in för första gången på evigheter. Blir till att byta till @PLUSfonder Allabolag Sverige även där.
Har länge funderat på att göra det men inte fått tummen ur och detta gör att det är dags nu på en gång.
Bra att de byter namn till ESG dock. En del fonder borde ta efter och tydligt deklarera att de tar politiska hänsyn.
Som vanligt är det dock värdelöst att de stöper om en redan existerande fond i stället för att skapa en ny ESG-fond men då skulle de nog inte få särskilt stort inflöde…