Precis dagen innan jag skulle köra dottern 40 mil till kollo lägger vår V70 från 2009 av. Motorlampan lyser, motorn dör vid tomgång även om annat fungerar bra. Kanske då den anar utbyte då jag tidigare lovat mig själv köpa ny bil på min 40-årsdag i september.
Så, kan ni hjälpa mig att tänka kring ny bil?
Så här är bakgrunden:
vi kör ca 1200 mil om året.
över 90 procent av sträckorna är under 2 mil
jag prioriterar en säker bil (särskilt efter att ha kört 60 mil idag i en Ford Fiesta)
jag är öppen för både kontantköp, företags eller privatleasing
jag värderar att inte ha strul / vilket gör vissa delar i leasing attraktiva. Vill inte pilla själv så gammal begagnad går bort.
jag gillar ju teknik och tar nästan hellre en fullutrustad billigare bil än en dyrare bil med mindre utrustning (tesla ligger bra till här hittar jag på)
vill gärna ha 360 kamera, keyless, Apple carplay etc
budget - jag är flexibel. Kan tänka mig allt från 300 tkr till 1 MKr+ (lång historia )
Har inte heller bestämt mig helt kring drivlina. Lutar åt el till följd av många korta sträckor men har hört bra om laddhybrider.
Efter att ha läst stora biltråden är en kandidat vi bokat provkörning på Skoda Enyaq iV. Annars har jag kollat på allt från Fiat500 till Tesla Plaid och begagnad V90 / XC90. Så spannet är ganska brett…
Meddelande från moderatorn
Den här tråden är lång, jättelång. Den utspelar sig nämligen under flera veckor och illustrerar även hela den känslomässiga resan. Om du vill ha guldkornen från tråden, så rekommenderar jag att
Helt nöjd med min V90 T6 Laddhybrid, kan varmt rekommendera den. Räcker ca 4 mil på el. Tyvärr sänkt miljöbonus för laddhybrider kontra rena elbilar nu mera, samt att förmånsbeskattningen ser ut att ligga pyrt till.
Efter att kört Tesla i några år skulle jag säga inte en Tesla ännu. Bilen är ok, men Tesla som företag är helt galna och behöver mogna lite innan jag köper en sådan dyr sak som bil av dom igen…
Jag är kluven till hybrider.
Du har dubbla system=fler saker som kan krångla. Man har kvar alla dyra servicear (elbilar brukar vara billigare att serva). För att köra på el måste man oftast nöja sig med runt 80-100 Hk medans man släpar med en förbränningsmotor på kanske dubbla effekten.
Å andra sidan så verkar ditt körmönster passa en laddhybrid optimalt, och långresor blir säkert betydligt lättare.
Jag hade nog ändå satsat på en helelektrisk om jag köpt ny.
Själv har jag snöat in på Polestar 2. Har bokat en provkörning i sommar.
Funderar du på Skoda Enyaq så bör du även jämföra med VW ID4 som är i princip samma bil.
En Audi Q4 kanske? Eller en plug-in hybrid av nyare modell med vettig räckvidd.
Själv sålde jag Teslan medans man fick bra betalt, Köpte en plug-in-hybrid till frugan på företaget och privatleasa en liten elbil till mig billigt. Tror man ska undvika att köpa elbil närmaste åren, kommer hända mycket och vara en stor utveckling och prissänkningar.
Bättre att leasa med garanterat restvärde och låta någon annan stå för risken…
Räknade som hastigast men en Porsche taycan ( hel el ) kostar samma pengar om man räknar med värdeminskningen under förutsättning att du byter teslan efter 3 år och Porschen efter 4
Nu är det ju kanske inte helt rättvist att jämföra den ena på tre och den andra på fyra, men stämmer det är jag överraskad.
Får ändå inte ihop hur du räknar. Porschen kostar ungefär det dubbla i inköp.