Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Precis dagen innan jag skulle köra dottern 40 mil till kollo lägger vår V70 från 2009 av. Motorlampan lyser, motorn dör vid tomgång även om annat fungerar bra. Kanske då den anar utbyte då jag tidigare lovat mig själv köpa ny bil på min 40-årsdag i september.

Så, kan ni hjälpa mig att tänka kring ny bil?

Så här är bakgrunden:

• vi kör ca 1200 mil om året.
  • över 90 procent av sträckorna är under 2 mil
  • jag prioriterar en säker bil (särskilt efter att ha kört 60 mil idag i en Ford Fiesta)
  • jag är öppen för både kontantköp, företags eller privatleasing
  • jag värderar att inte ha strul / vilket gör vissa delar i leasing attraktiva. Vill inte pilla själv så gammal begagnad går bort.
  • jag gillar ju teknik och tar nästan hellre en fullutrustad billigare bil än en dyrare bil med mindre utrustning (tesla ligger bra till här hittar jag på)
  • vill gärna ha 360 kamera, keyless, Apple carplay etc
  • budget - jag är flexibel. Kan tänka mig allt från 300 tkr till 1 MKr+ (lång historia :man_facepalming::slightly_smiling_face:)
  • @carolinebolmeson och dottern ska godkänna den😂
  • kan likaväl tänka mig ny som begagnad

Har inte heller bestämt mig helt kring drivlina. Lutar åt el till följd av många korta sträckor men har hört bra om laddhybrider.

Efter att ha läst stora biltråden är en kandidat vi bokat provkörning på Skoda Enyaq iV. Annars har jag kollat på allt från Fiat500 till Tesla Plaid och begagnad V90 / XC90. Så spannet är ganska brett… :joy::man_facepalming:

Meddelande från moderatorn
Den här tråden är lång, jättelång. Den utspelar sig nämligen under flera veckor och illustrerar även hela den känslomässiga resan. Om du vill ha guldkornen från tråden, så rekommenderar jag att

Samt sedan hoppa till följande läsvärda kommentarer i tråden:

Jag kan även rekommendera följande ställen i forumet med bra tips om du är ute efter att själv köpa bil:

3 gillningar

Jag hade gått på ett bilmärke med långa garantier, dvs Mazda, Kia eller Mitsubishi.

Skulle skippa premiumbilarna med 2 års garantitid. Garantitiden säger mycket om vilken kvalitet man kan förvänta sig.

2 gillningar

Hmm. Har det alltid varit så korta garantier? Noterade det på Skodan att det bara var 3 års garanti. :thinking:

Helt nöjd med min V90 T6 Laddhybrid, kan varmt rekommendera den. Räcker ca 4 mil på el. Tyvärr sänkt miljöbonus för laddhybrider kontra rena elbilar nu mera, samt att förmånsbeskattningen ser ut att ligga pyrt till.

1 gillning

Tråkigt när pärlan rasar ihop.

Det enda som kommer fungera för dig som är van vid Volvon och vill ha något som är säkert och andas kvalitet är en tysk bil, Opel ej inräknad.

En Volvo idag kommer du aldrig bli nöjd med så släpp den tanken om den kommer.

Vill du ha en bil som är ekonomisk, billig i drift och av bra kvalitet men under tyskarnas standard så blir det en Toyota Crolla touring sports.

1 gillning

3 år är ganska generöst, då har man köpt till ett extra år från fabrik.

2 år är standard.

Det finns många som erbjuder upp till 7 år men det är bluff, listan vad garantin täcker blir avsevärt mindre varje år efter de första två.

3 gillningar

Lista från 2013 så kan ha ändrats sig lite.

Garantitider hos biltillverkarna

• 10 år

Mazda

• 8 år

Mitsubishi

• 7 år

Kia

• 5 år

Ford (gäller endast Focus, B-Max, C-Max och Grand C-Max), Renault, Lancia, Opel, Hyundai

• 3 år

Bland annat Toyota, Honda, Subaru, Peugeot och Fiat

• 2 år

Bland annat Volvo, Mercedes, Audi, BMW och Volkswagen

Källa,

1 gillning

Svaret är ju naturligtvis att laga den gamla bilen, låter som ett skitfel som är lätt fixat.

14 gillningar

Tesla. Det är dags. Man har bara ett liv.

13 gillningar

Efter att kört Tesla i några år skulle jag säga inte en Tesla ännu. Bilen är ok, men Tesla som företag är helt galna och behöver mogna lite innan jag köper en sådan dyr sak som bil av dom igen…

5 gillningar

Jag är kluven till hybrider.
Du har dubbla system=fler saker som kan krångla. Man har kvar alla dyra servicear (elbilar brukar vara billigare att serva). För att köra på el måste man oftast nöja sig med runt 80-100 Hk medans man släpar med en förbränningsmotor på kanske dubbla effekten.
Å andra sidan så verkar ditt körmönster passa en laddhybrid optimalt, och långresor blir säkert betydligt lättare.

Jag hade nog ändå satsat på en helelektrisk om jag köpt ny.
Själv har jag snöat in på Polestar 2. Har bokat en provkörning i sommar.

Funderar du på Skoda Enyaq så bör du även jämföra med VW ID4 som är i princip samma bil.

3 gillningar

Vad sägs om att dela bil?

https://m.co/se/sv-SE/

1 gillning

Teslas kvalitet är urusel. Släpp tanken o var glad att du kan köra Porsche för samma pengar.

5 gillningar

Vilken Porsche skulle ha samma milkostnad som en Tesla M3?

Verkstad på torsdag. Kommer säkert känna att den är helt okej då igen. Särskilt efter Fiesta-upplevelsen. :joy::man_facepalming:

4 gillningar

En Audi Q4 kanske? Eller en plug-in hybrid av nyare modell med vettig räckvidd.

Själv sålde jag Teslan medans man fick bra betalt, Köpte en plug-in-hybrid till frugan på företaget och privatleasa en liten elbil till mig billigt. Tror man ska undvika att köpa elbil närmaste åren, kommer hända mycket och vara en stor utveckling och prissänkningar.
Bättre att leasa med garanterat restvärde och låta någon annan stå för risken…

3 gillningar

Räknade som hastigast men en Porsche taycan ( hel el ) kostar samma pengar om man räknar med värdeminskningen under förutsättning att du byter teslan efter 3 år och Porschen efter 4

1 gillning

Jag är av uppfattningen att om man inte behöver en elbil eller hybrid så skall man inte ha det.

3 gillningar

Kia EV6 tycker jag verkar spännande. Men det tar nog lite tid innan den kan levereras.

Nu är det ju kanske inte helt rättvist att jämföra den ena på tre och den andra på fyra, men stämmer det är jag överraskad.
Får ändå inte ihop hur du räknar. Porschen kostar ungefär det dubbla i inköp.