Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Hahaha, det skulle jag absolut hålla med om…

Men nu är jag så förvirrad att jag inte ens fattar vad som är dåligt? :flushed::rofl: Jag tänker ju att det här är vår bil fast 10 år nyare… Eller, vad missar jag? :flushed:

1 gillning

Mmm, hmm! :grinning:

Eftersom du svänger över ett gigantiskt fält med bilval så säger det mig att du inte bestämt dig varken vad du vill ha, vad ni behöver eller hur mycket det får kosta. Släng in ett mått av analysis paralysis!

Jag tror att risken för felköp är för stor helt enkelt. Så ta paus. Tänk inte på nya bilar på ett par veckor. Rulla runt i V70n (eller en hyrbil om den rasar) och fundera sedan igen.

Jag lovar att situationen kommer att ha klarnat. Låt det undermedvetna jobba med den oerhörda mängd information du har i skallen och du kommer att landa i ett val som du tillslut blir nöjd med.

Jag har varit i liknande sits för en herrans massa år sen. Det blev bara så fel, i mitt fall åtminstone :slight_smile:

2 gillningar

Vad blev det för dig då?

Åt h*****e :joy: Gjorde mig av med bilen efter 4 månader. Cirka en månad in på den nya bilen så kom jag på vad jag egentligen skulle köpt. Så det var bara att bita i det sura äpplet.

Sen hr jag i och för sig gjort både för rationella köp och för irrationella. Rationella är tråkiga från dag 1. Irrationella tappar sin lyster efter cirka en månad :grinning:

1 gillning

Haha, du får ju säga något mer. Vad var det felaktiga köpet och vad var rätt? Supernyfiken…

2 gillningar

Vad är drivkrafterna för dig att välja detta alternativ? Politiskt korrekt, säkert, lagom pris/status/statement, mama-approved? :blush:

Sorry om jag bara ökar förvirringen men i denna prisklass hade jag tittat på följande privatleasingalternativ som borde ge minst lika bra (om inte bättre) totalekonomi över 3 år och som också bör möta ovan kritterier.

Audi E-Tron Quattro 50 PROLINE

Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC SE Edition

BMW iX3 Charged Plus

1 gillning

Köp en bil du och familjen blir nöjd med även om den kanske blir lite dyrare än du tänkt först. Sen är det klart ni är nöjda och kan lägga det bakom er!

V90 är en kalasbil.
Personligen skulle jag köpa diesel men jag kör rätt mycket per år.

Köpte en XC60 D5 -13 i våras och är ruskigt nöjd :blush:
Kikade på V90 också men vi ville ha högre bil för att se över plogkarmar på vintern och även bättre sikt i stadstrafik.

Jag skulle hellre ta denna:

1 gillning

Jag vet ju att du är insatt i det här @kero, men kan du hjälpa mig förstå. Låt oss leka med BMW iX3 Charged Plus som du föreslog. Hur kan det här ge en bättre totalekonomi än den begagnade Volvon över 3 år? För mig verkar det sjukt ointuitivt och jag förstår inte…

(och hur jämför det sig med t.ex. en Tesla Model Y som kostar i princip på kronan lika mycket om man köper den kontant)

2 gillningar

Det var en företagsleasing av den nya 9-3an när det begav sig mitten på 00 talet. När jag lagt in alla tillbehör blev den sjukt dyrt. Spännande och kul en månad sen blev det vardag. Lyckades dra mig ur avtalet men kostade en hel del trots att jag bytte arbetsgivare. Köpte sedan en bättre begagnad ”gamla” Saab 9-3 som jag inte var livrädd för när frugan skulle parkera i garaget och som jag inte själv parkerade längst bort på parkeringen utan ”grannar”.

En annan gång gjorde jag det superrationella köpet. En begagnad Golf. Skittråkigt från dag 1. Stod ut med den ett tag men sålde även denna till brakförlust. Därefter blev det faktiskt en nästan ny Volvo V40 - klart bättre men även den såldas pga utlandsflytt. Lite synd faktiskt.

Så det gäller att hitta sin ”sweet spot” - inte för tråkigt rationellt och inte heller för fint för dyrt. Så har det varit för mig åtminstone med de 10 tal bilar jag kört igenom tills jag insåg att jag inte behövde någon :grinning:

2 gillningar

Didn’t see this one coming… :rofl:

Ja, jag har väl landat i något liknande. Just nu verkar det ha blivit urskiljt till något liknande. Typ:

• Rationellt men så tråkigt att det går bort - Typ alla Toyotor och liknande märke
  • Sweet-spot (rationellt): Fullutrustad begagnad V90-ish
  • Sweet-spot (dyrt & fint): Typ en Tesla Model Y
  • För fint och dyrt - Porsche, Tesla X Plaid, Volvo XC90

Men just nu är jag supernyfiken på @kero:s resonemang om TCO. Väntar även på @Skogstomten som också verkar ha några Jedi-krafter kring TCO-analyser som för mig verkar sjukt ointuitiva.

1 gillning

Vi har sjukt olika perspektiv på bil. Min lista hade sett ut såhär:

• 10 år gammal Golf
  • 15 år gammal Volvo kombi
  • 5 år gammal Toyota
  • Tesla Model Y
2 gillningar

@janbolmeson
Ibland får du utstå lite dryga kommentarer och gliringar, bland annat från mig.

Men här är tre saker som du gör som imponerar på mig:

1. Du delar generöst med dig av dina tankar och känslor i laddade frågor. Ganska utelämnande och sårbart. Det kräver mod och trygghet.
  2. Du vågar tänka brett och överväga och utvärdera fler alternativ än de uppenbara. Jag älskar att du ger Porschen en ärlig chans.
  3. Du tar till dig av argumenten som presenteras i tråden på ett sakligt sätt. Allting tas in och sorteras, inget verkar missas även om budskapen paketeras olika.

Den här tråden har varit stor underhållning och väldigt lärorik för mig i sommar, Tack!

Vi alla som satt oss in i bilmarknaden kan nog konstatera att läget är knepigare än man tror och att logiken dyrare=bättre inte råder. Då blir det många delbeslut att fatta och mer tid tas i anspråk. Egentligen inget konstigt.

Med det sagt poppar jag mer popcorn och återgår till att ladda med nya dryga kommentarer…

14 gillningar

Du har kanske inte några större behov att påfågla dig… :rofl: Det finns en bilmodell (som jag egentligen gillar) som jag inte kan välja för att en person i min närhet har den. Det går liksom bara inte. Får bara leva med att jag är lite dum i huvudet där. :joy::man_facepalming:

Tror du ska titta på en ett par år gammal Lexus. Provkör, ”det kostar inte att titta” som någon ovan skrev.

1 gillning

Tack @Greger, uppskattar verkligen dina och andra bidrag. Har faktiskt inte sett det som dryga kommentarer, tvärtom har ni ju många varit spot-on - särskilt i några av de “jobbiga” kommentarerna. Det är ju det som jag gillar - inte bara i den här konversationen - att vi kan kalla en spade för en spade.

Som t.ex. status/signifikans-grejen som jag absolut har en släng av. Finns ju ingen anledning att låtsas som något annat, ni och andra ser ju den i alla fall. Vore bara inautentiskt att låtsas som att det är något annat.

Sedan har det verkligen varit en väldigt intressant process. Tänker lite som när (V) upptäckte att de kunde påverka i politiken häromveckan. Plötsligt upptäckte jag att Porschen eller Plaid:en faktiskt var ett realistiskt alternativ - något som plötsligt öppnade dörrar jag inte vågat titta på förut då jag bara avfärdat dem. Särskilt Porschen gav upphov till väldigt många sådana spännande diskussioner med @carolinebolmeson om självkänsla. Är jag värd en sådan?

Som @Moneypulation konstaterade, så har min självkänsla / självförtroende inte växt i takt till en sådan bil. Vilket bara det är spännande.

Tack än en gång till dig @Greger och dig som orkar läsa, kommer med inspel och har tålamod med mig. Hoppas att du åtminstone kan njuta av lite :popcorn: under tiden.

3 gillningar

Jag har tillgång till flertalet olika bilar (i princip gratis) som definitivt är gigantiska påfågelfjädrar ifall jag behöver åka på enstaka grejer. Men har noll behov av påfågelfjädrar till vardags.

1 gillning

Spännande, vad är det för dig? Porsche? :wink:

Vänd på frågan, är Posches aktieägare värda att profitera på ditt behov att flexa? :wink:

3 gillningar

Kan inte ens säga det för det röjer min anonymitet fullständigt… Även om den går att få kraftiga indicier på via andra vägar.

1 gillning