Ny prognos från Stefan Ingves och riksbanken, nollräntan blir kvar till 2024

Tankar och funderingar? Bra, dåligt? Några strategier man kan fundera över när man vet detta i 3 år framåt?

1 gillning

Värt att notera dock är att detta inte nödvändigtvis innebär att räntor på ex. bolån kommer fortsätta vara lika låga som idag.

1 gillning

Min tanke när jag läser detta är att vi kan räkna med samma peningpolitik framöver som tidigare. Man kör egentligen på samma strategi som man har gjort sedan finanskrisen.

Jag tror resultatet av detta kommer bli: Låga räntor för såväl sparande som bolån, folk kommer investara i aktier/fonder/tillgångar till följd av TINA, skuldnivåerna för såväl hushåll som stater/kommuner/företag kommer öka.

Jag tror också att detta kommer leda till tillgångsinflation, alltså att alla investeringar ger bra avkastning räknat i kronor. Priser på fastigheter kommer fortsätta öka, börsen kommer öka, guldpriset kommer öka, kryptovalutor kommer öka osv.

Personligen tror jag inte att detta är ett bra, men jag ser inte att riksbanken har något alternativ så länge pandemin fortsätter. Skulle dom höja räntan vore det ännu värre, och minusränta är inte långsiktigt hållbart. Så dom gör det minst dåliga utifrån deras förutsättningar.

1 gillning

Detta är ju en prognos. Alla minns väl den berömda “igelkotten”, där riksbanken prognosticerade att de skulle kunna höja räntan “snart” vid upprepade tillfällen under flera år. Istället blev det sänkningar i flera år. Inte ens riksbanken kan förutspå särskilt långt in i framtiden.

Så, jag skulle inte dra alltför stora växlar på detta.

Fortsatt tumme upp för bostadsrätt och börsen, fortsatt tumme ned för hyresrätt och bankkonto.

1 gillning

Beror ju helt på hur riskvillig man är gällande belåningen på bostadsrätten, är man för harig blir det snabbt extremt dyrt just pga alternativkostnaden jämfört med börsen.

1 gillning