Efter att ha lyssnat på er senaste blogg,kom det upp att man kan ha koll på hur bra aktiva fondförvaltare är genom att se på tracking-error.Frågan är var hittar jag det när jag läser om fonden?har inte hittat det.
Välkommen till forumet.
Oftast hittar man det i fondfakta-bladet eller årsrapporten för fonden. Annars kan man kontakta fondbolaget och be om det.
Tracking-error för en riktigt bra indexfond (typ Vanguard) ska ligga på ca 5 punkter (0.05 %) och jag har för mig att Morningstar skrev att snittet för indexfonder ligger på ca 0.38 %. Sedan diffar det ännu mer om t.ex. fonderna gör olika urval såsom ESG / hållbarhet etc.
OBS! Tracking error kallas ibland för aktiv risk på svenska.
Här är ett skärmklipp från Länsförsäkringar global och deras årsberättelse.
Finner det märkligt att inte detta nyckeltal framgår hos Avanza/NN eller morningstar. Har du någon förklaring varför det kan te sig så?
Frågan gällde väl att ha koll på hur bra aktiva fondförvaltare är genom att se på tracking-error.
Man kan konstatera att en aktiv förvaltare är dålig om den har för lågt tracking-error. Förvaltaren tar betalt för att utföra ett jobb, men skiter i det och investerar i index i stället.
Däremot gäller inte det omvända – att ett högt tracking-error nödvändigtvis skulle betyda att det är en bra aktiv förvaltare.
Tack för snabba svar men vad jag förstår så är det inte helt lätt att kolla detta tracking-error, alltså som en uppgift som kunde stå i fondfaktabladet men man kan väl jämföra fonden mot dess index.
Ah, min miss.
Om man vill se hur aktiv en fondförvaltare är, då är ”active share” eller aktiv andel ett bättre nyckeltal.
Måttet är hur stor andel som överlappar med jämförelseindex. 100 betyder inget överlapp (bra) och 0 betyder identiskt samma innehav som index (dåligt).
För en indexfond är det vice versa. Då vill man ha så nära 0 som möjligt eftersom det betyder att fonden är identisk med sitt jämförelseindex.
För att krångla till det hela ytterligare för TS:
Högre active share är inte nödvändigtvis bättre. Att leta fonder med höga active shares kan leda till att man väljer de bästa överavkastarna, men också de sämsta underavkastarna. Det är portföljförvaltarens förmåga att välja de rätta avvikelserna från index som ger överavkastning.
Nivån på active share är i hög grad beroende av vilket jämförelseindex som väljs. Jämförelseindex kan skilja sig åt när det gäller antal element, viktningsmekanism och koncentration av aktieposter. Hög active share kan därför innebära aktiv förvaltning, men den kan också bara visa på att man har valt ett olämpligt jämförelseindex.
För att förenkla lite för TS (gäller aktiva fonder)
Undvik fonder som kombinerar låg active share med låg tracking error (dolda indexfonder) och som har avgifter över genomsnittet, eftersom de här produkterna bara har en liten chans att överavkasta efter avgifter på lång sikt. Investerare som strävar efter ett resultat nära jämförelseindex bör i stället välja billiga passivt förvaltade fonder eller aktivt förvaltade fonder med mycket måttliga avgifter.